תערוכה בנתניה: המחר לא ימחק את העבר

עשרות השתתפו בפתיחת תערוכת היחיד של מיכל ליטואר-גבריאלוב. בתערוכה בנתניה, ציורים פרי מכחולה הממבוססים על תמונות - אותן הוריש לה סבה - המדען ד"ר פרנץ ליטואר.

0
265
בתמונה: הציירת מיכל ליטואר-גבריאלוב בפתיחת תערוכת היחיד שלה בנתניה (גלריה על הצוק)
תערוכת היחיד של מיכל ליטואר-גבריאלוב

עשרות השתתפו בפתיחת תערוכת היחיד של מיכל ליטואר-גבריאלוב. בתערוכה בנתניה, ציורים פרי מכחולה המבוססים על תמונות – אותן הוריש לה סבה – המדען ד"ר פרנץ ליטואר.

גלריה על הצוק – נתניה פתחה את השנה החדשה בתערוכת יחיד מרתקת של האומנית מיכל ליטואר-גבריאלוב. התערוכה, 'המחר לא ימחק את העבר", סחפה אליה מלבד שוחרי תרבות מנתניה, גם את מיטב אנשי התרבות בישראל. החל מבן זוגה, מיקי גבריאלוב, נועם סמל, קובי אושרת ועוד.

בתערוכה מציגה מיכל ליטואר-גבריאלוב מסע אישי יחיד מסוגו. הציורים פרי מכחולה מתבססים על תמונות שצילם סבה, המדען ד"ר פרנץ ליטואר. עם פטירתו, הוריש לה את ארכיון הצילומים הנדיר שצילם בראשית המאה הקודמת.

על הצילומים הוסיפה, בטכניקות ובמדיות מגוונות, טקסטים, תאורה ועוד. כך נולדה לה סימפוניה צבעונית וחושנית של פנטזיה, הומור וחיוניות. בצידן, אמירות אקטואליות–חברתיות, אקולוגיות ותרבותיות.

ד"ר פרנץ ליטואר תיעד את חייו, סביבתו ומשפחתו בארץ הולדתו גרמניה. בהמשך תיעד את חייו בארץ ישראל. "הוא הנציח רגעים שעוררו בי לא רק נוסטלגיה אישית משפחתית", הסבירה, "אלא קשר רחב ואוניברסלי יותר. קשר לעולם שאומנם חלף, אך יחד עם זאת מתווה דרך לעתיד".

מעבודותיה של מיכל ניבט גם סיפורה של הנכדה, ממנו בנתה גשר למציאות עכשווית מורכבת. מציאות שאינה רק אישית, אלא היא חלק מהזיכרון הקולקטיבי של כולנו.

חיברת בין עבר לבין הווה, בדרך הכי אישי שיש. מה היו נקודות החיבור – מעבר להיבט המשפחתי?

"היצירה של האמנות שלי נובעת מהשורשים שלי. סבי ואבי היו מדענים ואני אמנית. שלושתנו עוסקים בדפוסים ובטקסטורות, החלק המרתק בעיני הוא הדיאלוג וההתפתחות ביניהם בין הדורות. מה שהם הביאו היא תחנה בדרך שאני סוללת והיא תימשך הלאה".

עבודות ציור נוספות ועבודות אחרות המשלימות, גם הן בהשראת העבר, עוררו בתערוכה עניין רב. בעבודות ציור אלה התמקדה מיכל בבעלי חיים ארץ ישראליים המתמעטים והולכים מנוף חיינו. זאת, תוך הבלטת הגעגוע לאותו עבר תמים שהיה חלק מחיי היום-יום.

בתערוכה שילבה האמנית גם וידאו – ארט ייחודי. כשעברה על ארכיון החומרים שהוריש לה סבה, גילתה סרטון. הסרטון, משנת 1929, מתאר סצנות בגן ילדים על שפת הים בתל אביב. גן הילדים, אותו הקימה סבתה על-פי שיטת "מונטסורי", היה הראשון מסוגו בארץ. מיכל רתמה את בן זוגה, מיקי גבריאלוב, שחיבר לסרטון פס קול. אמן הוידאו, דן תומר, ערך את הסרטון על-פי הנחיותיה.

את התערוכה אוצרת: דניאלה גרדוש-סנטו. התערוכה עצמה תוצג עד הרביעי לחודש אפריל. הכניסה חופשית בימים שני, רביעי, חמישי, שישי ושבת בין השעות 10:00 – 14:00. להגעה ישירה הקליקו: גלריה על הצוק, נתניה