נתניה: יהודים, נוצרים ומוסלמים בתחרות בינלאומית בקראטה

5
153

נתניה תארח תחרות בינלאומית בקראטה מסורתי; אמני קראטה יהודים, נוצרים ומוסלמים משש מדינות יתחרו ויתאמנו יחדיו בשם  האחווה. שורה ארוכה של שגרירים, נספחי תרבות ודיפלומטים יעשו את דרכם במוצאי שבת הקרובה (28.02.15) לאולם הספורט בישורון. נציגי ירדן, ארמניה, טורקמניסטאן, צ'כיה, אוזבקיסטאן יישבו יחדיו ויתנו את האות, יחד עם ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, לפתיחתה של התחרות הבינלאומית בקראטה מסורתי למען השלום. על הצד הלוגיסטי-המקצועי מופקד איגוד הקראטה המסורתי בישראל בראשותו של איל ניר, כאשר משה רוקח, מאמן נבחרת ישראל, ורעייתו, ליאת, מאמנת קראטה מוסמכת, ינצחו על התחרויות.

 האירוע הבינלאומי "קראטה מסורתי למען השלום 2015" יורכב משני חלקים. תחרות בינלאומית אותה ינחה כוכב הילדים והנוער תובל שפיר, ומחנה אימונים בינלאומי אותו יעביר אחיו של רוקח, סנסאי אבי רוקח, תלמידו הבכיר של סנסאי נישיאמה ומבכירי ארגון ITKF העולמי. למחנה האימונים של אבי רוקח, שמגיע במיוחד מארה"ב, צפויים להגיע עשרות אמני לחימה בכירים מכל רחבי אירופה.

רגע לפני האירוע הגדול ובתזמון מושלם לרגל יום המשפחה שחל השבוע, שוחחתי עם ליאת רוקח על ההכנות לקראת האירוע הבינלאומי.

 נדמה, כי כל משפחת רוקח עוסקת בקראטה – אנא עשי קצת סדר

"אבי רוקח, מי שנחשב היום למורה מספר אחת בעולם לקראטה מסורתי וממשיך דרכו של המאסטר הידטקה נישיאמה ז"ל, היה זה שהתחיל את השושלת בענף לפני כמה עשורים. אבי מתגורר בלוס אנג'לס. אשתו של אבי גם-כן עוסקת בקראטה וכך גם ילדיו. משה, אחיו הצעיר של אבי, החל ללמוד קראטה בארץ, בגיל 14. אחרי הצבא נסע משה לאחיו אבי, התאמן אצלו וגם עם נישיאמה. כשחזר לארץ הקים, בנתניה, את מרכז קראטה פולג, המשמש בית לנבחרת ישראל אותה הוא מאמן. אני, ליאת, רעייתו של משה, מתאמנת מזה 30 שנה בקראטה ומשמשת כמאמנת פעילה. שניים מבין ארבעת ילדינו מתאמנים בקראטה מסורתי והם אף הגיעו להישגים מרשימים בתחרות בינלאומית שנערכה לפני מספר חודשים בשוויץ".

 כיצד עלה הרעיון לקיים תחרות בינלאומית?

"פעם בשנה מגיע סנסאי אבי רוקח מלוס אנג'לס לישראל כדי להעביר. מאחר כיום הוא המורה הבכיר בעולם לקראטה מסורתי, אמני קראטה מכל העולם מבקשים לקחת חלק בסמינרים שלו. יו"ר איגוד הקראטה המסורתי בישראל, סנסאי איל ניר, העלה את היוזמה להרחיב את הסמינר ולקיים במהלכה תחרות בינלאומית של "רצון טוב". המדינות שאישרו הגעתן תגענה עם נבחרות ושופטים מטעמה – מה שיהפוך את האירוע למעניין במיוחד".

 מהן המדינות שאישרו השתתפותן, ללא קשר לאמני קראטה שיגיעו כבודדים?

"המדינות שתשתתפנה בתחרות עצמה, מלבד ישראל, הן צ'כיה, ארמניה, ירדן, אוזבקיסטן וטורקמניסטאן. מדובר, בפועל, באירוע ספורט המשלב יהודים לצד נוצרים ומוסלמים ממדינות שונות, שלכולם מטרה אחת: להוכיח שבאמצעות ספורט בכלל וקראטה בפרט, ניתן ואפשר לקיים דיאלוג ולשים את המחלוקות הקיימות בצד.

 מה מאפיין את הקראטה המסורתי

"הקראטה המסורתי מבוסס על טכניקה מסיימת ושילוב של אסטרטגיה ותזמון. התחרויות בתחום הקראטה המסורתי נחשבות למורכבות יותר בשל המגבלות. לא פשוט לקבל נקודות זכות בקראטה המסורתי בניגוד לתחרויות באמנויות לחימה אחרות בהן כל מכה מזכה בנקודות. בקראטה המסורתי, שכאמור מבוסס על הפגנת טכניקה מושלמת, אין חשיבות למשקל גוף או גיל. למרות דעות קדומות המציירות את הקראטה בכלל ואת הקראטה המסורתי בפרט כאמנות לחימה המיועדת לגברים, דווקא בשל עקרונותיו המשלבים אסטרטגיה, טכניקה ותזמון, הוא מתאים מאוד גם לנשים".

 את ומשה מאמנים ומתאמנים כל יום. כיצד משלבים עבודה ובית עם ארבעה ילדים שאחת מהן תינוקת?

"יש בזה קושי, אבל זו דרך החיים שבחרנו. זה מה שעושה לשנינו טוב. אני יכולה לומר שלא מעט פעמים אני שמה לילדים פרי או משהו קטן בתיק, כי אין זמן לעבור בבית אחרי בית הספר והם ממשיכים איתי לדוג'ו (אולם אימון). לעיתים יוצא שהם מקדימים שעתיים שלוש לאימון שלהם, בגלל שאנחנו  צריכים ללמד. במקרה כזה הם יושבים באיזו פינה להכין שיעורי בית עד שיתחיל האימון שלהם. לא פעם בני הבכור, שמתאמן גם הוא בקראטה המסורתי, הדריך יחד איתי כשהייתי בשלבי הריון מתקדמים. הוא שימש לי ידיים ורגליים כשלא יכולתי לבצע ולהדגים תרגילים מסוימים".

 מהן השאיפות שלכם להמשך הדרך?

"נתניה נחשבת לבירת הספורט של ישראל והשאיפה שלנו, עליה אנחנו עובדים בכל הכוח, היא להפוך את נתניה לבירת הקראטה המסורתי – ענף שהוא מאוד מפותח בנתניה. יש לנו שיתוף פעולה מלא עם אגף הספורט בעיריית נתניה, ולכן אין ספק שזה משהו שיקרה, רק צריך מעט סבלנות והרבה התמדה. התחרות הנוכחית היא התחרות הבינלאומית הראשונה אשר נערכת בישראל לאחר שמשרד התרבות והספורט בראשות השרה לימור לבנת הכיר בענף הקראטה המסורתי (ITKF) כגוף רשמי על כל המשתמע מכך".

5 תגובות

  1. נותן הרגשה נהדרת על שיתוף פעולה שבא מתוך תמימות ספורטיבית הלוואי והפוליטיקה היתה עובדת בצורה כזאת .

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן