בניגוד לחיפה, נתניה אישרה היטל השבחה מלא בכל רחבי העיר

מליאת מועצת העיר אישרה המלצות עיריית נתניה להטיל היטל השבחה מלא בכל רחבי העיר. המתנגדים: זה יקשה על התחדשות עירונית בשכונות

0
370
נתניה - מבט על - רחובות נתניה
נתניה. צילום רן אליהו

מליאת מועצת העיר אישרה המלצות עיריית נתניה להטיל היטל השבחה מלא בכל רחבי העיר. המתנגדים: זה יקשה על התחדשות עירונית בשכונות

מועצת העיר נתניה הצביעה בעד גביית היטל השבחה מלא בכל רחבי העיר. ההצבעה בעד המהלך התבסס על המלצות בכירי ההנדסה בעיריית נתניה ודו"ח מיוחד של שמאי שהוזמן כדי לבחון את הסוגיה. ההנחה היא, כי ללא גביית ההיטל במלואו, לא ניתן יהיה לממש התחדשות עירונית. זאת, על סמך, ניסיון עבר בו תכניות רבות נתקעו בשל העלויות הגבוהות של בניית תשתיות.

מדיניות היטל ההשבחה משתנה בין הערים. ככל שתחום התחדשות עירונית מתבססת על בנייה לגובה באמצעות פינוי – בינוי, כך גם נאלצות הרשויות להגדיל משמעותית השקעותיהן בתשתיות. בעיריית חיפה, לדוגמא, קיבלה המועצה החלטה שלא לחייב היטל השבחה. ואילו באזור תל אביב התקבלה החלטה כן לחייב.

על-פי התוכניות, בנתניה צפויות להיבנות כ-29,000 יחידות דיור נוספות – חלקן במסגרת התחדשות עירונית וחלקן במסגרת שכונות חדשות מאפס. בשני המקרים מתכננת העירייה לאשר בנייה לגובה רב – מה שיכפיל ואף ישלש את מספר התושבים. כתוצאה מכך, יש להשקיע בהרחבת התשתית התחבורתית, הבית ספרית וכן תשתיות של מים וביוב.

המתנגדים להחלטה זו, בהם פעילים חברתיים מכל קצות הקשת העירונית, טוענים כי היטל מלא בפרוייקטי התחדשות עירונית בשכונות מוחלשות – יהפכו את הפרויקטים העתידיים ללא כדאיים כלכלית. כפי שהיה במהלך שני העשורים האחרונים במסגרות תמ"א 38 למיניהן. כך מצאו עצמם יזמים רבים מתקשים לקדם מהלכים בשל חוסר כדאיות כלכלית. עם זאת, בשל שינוי מגמה בחמש השנים האחרונים, חלה התקדמות משמעותית בקצב מתן האישורים.

טענה נוספת מתבססת על יוקר המחייה. קבלנים ויזמים שיתבקשו לשלם היטל השבחה מלא בהתחדשות עירונית, ישיתו זאת על הרוכשים. מה שייקר את עלות הרכישה.

 

עוד כתבות העשויות לעניין את גולשי נתניה און ליין: 

ההיסטוריה חוזרת: קולנוע שרון בנתניה נמכר

 

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן