דלג על המודעה

בגרות בקניון

תערוכה חדשה של בוגרי מגמת האמנות באורט גוטמן מאפשרת הצצה נדירה לנבכי נפשם של המתבגרים. בראיון מיוחד לנתניה און ליין מדברים הצעירים על האמנות ככלי להבעת דעה וחשוב מכך תחושה

בגרות בקניון

משתתפי התערוכה. בוגרי מגמת האמנות בתיכון אורט גוטמן - נתניה

תערוכה חדשה של בוגרי מגמת האמנות באורט גוטמן מאפשרת הצצה נדירה לנבכי נפשם של המתבגרים. בראיון מיוחד לנתניה און ליין מדברים הצעירים על האמנות ככלי להבעת דעה וחשוב מכך תחושה.

הם נוטים להיות רועשים במיוחד, להסתובב בקבוצות גדולות ולהיות לא -מובנים ומסתוריים. בני נוער, או בשמם הנוסף טיינג’רים, נוטים לעלות ברובנו קונוטציות שליליות של מרדנות ואטימות. גם את האמנות שלנו אנחנו רגילים לצרוך במוזיאונים, או לפחות בגלריות ייעודיות. תערוכה חדשה של בוגרי מגמת אמנות בתיכון אורט גוטמן בנתניה, מעניקה לנו הזדמנות להציץ לנבכי נפשם של המתבגרים ולראות אותם מזווית קצת שונה – גם מיקום התערוכה הייחודי, בקניון עיר ימים, מתכתב עם עולמם הפנימי ומאפשר שילוב בין אומנות לבילויים וקניות שמאפיינים את גיל התבגרות.

בניגוד לאומנים בוגרים שהשתפשפו בעולם האמתי בכלל ובעולם האומנות בפרט, אצל בני הנוער אין את הצורך בתחכום. היצירה שלהם היא אמיתית, כנה, חפה מהצורך להיות חדשנית ומהווה מראה מדויקת לנפשם. רחלי פרץ, מנחת מגמת האמנות בתיכון אורט גוטמן בנתניה, הרחיבה לנתניה און ליין – ksn: “לעיתים קרובות מתבגרים לא יכולים להביע במילים את מה שהם מרגישים, גם אם מדובר בדברים שלנו המבוגרים נראים, מובנים וברורים מאליו. כמי שנמצאת בקשר יום-יומי עם בני נוער, אני רואה ומרגישה את הלחץ שמופעל עליהם מכל הכיוונים, מצד הסביבה, ההורים ויותר מכל מצד בני גילם. אומנות ויצירה זה הדרך שלהם להראות משהו מתוכם מבלי להרגיש ששופטים אותם. גם תחומי העניין שלהם רחבים וערניים לדופק של החיים, לכאן ועכשיו. החל מרגשות אישיים, עבור לתחומים חברתיים ועד לתגובות חתרניות לתופעות אקטואליות”.

בין אלה שמציגים בתערוכה אנחנו יכולים למצוא את רעות מכלוף בת ה-18, שבחרה להקדיש את יצירתה דווקא לרב עובדיה יוסף ז”ל. מכלוף מפרטת על בחירתה הלא שגרתית: ” הרב עובדיה יוסף הוא דמות משפיעה מאוד בחיים שלי. הושפעתי רבות מכתביו השונים. חידושיו והנהגותיו מובילים אותי ולאחר פטירתו חשתי בחלל העצום שנוצר. הרגשתי שבתהליך העבודה אוכל להתמודד ולנצל את הכאב למקום חיובי, ההתבטא מתשומת לב שהקדשתי לפרטים הקטנים ועד לבחירת התמונות שעליהן התבסס הפרויקט”.

לירון מעודה, גם היא בת 18, יצרה סדרת תמונות שנוצרה בהשראת החיבור העז שהיא מרגישה כלפי בני משפחתה. בעבודתה החליטה לחקור את הקשרים הייחודים בתוך משפחתה, ובמיוחד הקשר עם אחותה העיוורת. לירון דפדפה באלבומי המשפחה וחיפשה תמונות שצולמו בטיולים וימי כיף בהם הכימיה והוויה המשפחתית ניכרת. לאחר שבחרה את התמונות היא טוותה בחוטים את הקשרים כפי שהיא הרגישה וראתה אותם. לירון יצרה סדרת עבודות ייחודיות המבטאות את עולמה הפנימי באמצעות שפה ויזואלית, שפה ומדיה שאחותה איננה יכולה לראותה ולהבין עד הסוף. בסדרת תמונות מקסימות בתמימותם מציגה מעודה את הקשרים המשפחתיים במובן הפשטני של המילה: “ביצירה שלי שני מוטיבים עיקריים שחוזרים על עצמם- מוטיב החוטים ומוטיב תצלומי המשפחה. החוטים ביצירה שלי קושרים בין הדמויות המצולמות, וכן בינן ובין הסביבה בה הן נמצאות. הקשר שנוצר בשל מיקום החוטים, יכול להתפרש כקשר של תמיכה ובטחון שנובע מהעמידה גב אל גב. מצד שני קשר זה יכול להתפרש כקשר חונק, אוזק, שלא מאפשר רווח, ולא מאפשר בריחה”.

אביטל אביגיל, בת לשני הורים אשר משרתים בצבא קבע, התייחסה בעבודתה להשפעת העבודה של ההורים על החיים במשפחה. השירות של ההורים בחזית של מדינת ישראל, יוצר חיבור ייחודי עם הילדים. את אורח החיים המייחד את משפחות אנשי הקבע ואת הקושי הכפול מתוך היותה בת לשני הורים העובדים  במקום עבודה שאפשר לקרוא “לא סטנדרטי”, הביאה אביטל לידי לביטוי בעבודת עיצוב מיוחדת ונוגעת ללב.

במהלך תהליך בחירת הנושא לעבודת הגמר, נפטרה סבתה האהובה והכריזמטית של שני ברוך, שאליה הייתה קשורה מאד. לצד תהליך האבל הטבעי, שני ידעה שיותר מכל היא תרצה לשמר את הטעמים והריחות של בישוליה והיא החליטה לצייר את סבתא בטכניקה מיוחדת באמצעות התבלינים ממטבחה.

אחרון הוא גל למפרט, אשר בנוסף להיותו במגמת אומנות ועיצוב, גל הוא גם תלמיד כיתת מצוינות וחבר בלהקה שהוא וחבריו הקימו לבד – בה הוא  מלחין בעצמו את השירים. כאשר היה צריך לבחור נושא לעבודת הגמר שלו, החיבור עם  עולם המוסיקה נראה לו טבעי. לכן את עבודתו באמנות ביצע באמצעות עיצוב חוברת ייחודית לשירי הלהקה.

היצירות בתערוכה מגוונת ואנו יכולים למצוא חיבורים אישיים יותר ופחות – החל מלהקות מוכרות המהוות מוקד השראה, דרך מוטיבים מוכרים מהתרבות הפופולרית ועד ההצגה המוכרת של תהליך ההתבגרות כקו דק, בין עולם המבוגרים והילדים. מור להב, לדוגמא, בחר להדגיש ביצירתו דווקא את תרבות גיבורי העל, שרבים מבני גילו שואפים מהם השראה, להב מרחיב על בחירתו: “ביצירותיי ניתן לראות בראש ובראשונה את דימוי גיבור העל הרווח – שימוש באנטומיה אשר מבדילה גיבור על מאדם רגיל, שימוש באייקונים וסמלים מייחדים, תלבושות תואמות וכו’. את גיבורים הצגתי במצבים אשר מנגדים לחלוטין את עליונותם  ועל אנושיותם. גיבורי העל מוצגים כחלשים, נבוכים, מיואשים ואף ברגעי משבר, וזאת בניגוד ולדימוי הרווח שלהם בתרבות הפופולארית”.

אלה רק חלק מבוגרי מגמת האמנות שיציגו בתערוכה אשר תתקיים בקניון עיר ימים. לשאלת נתניה און ליין מדוע נבחר, דווקא, קניון עיר ימים, ענתה: “רצינו שהיה קשר וחיבור לעולמם של בני הנוער. מיקום אחר, אליטיסטי יותר וכזה בעל קשר שהוא כביכול טבעי יותר לאומנות, היה יוצר דיסוננס וניתוק ומגביל  את זה לקהל שצורך אומנות  באופן ייעודי. לעומת זאת, הקניון זהו מקומם הטבעי של המתבגרים, הם מבלים שם עם חברים ומשפחה ומרגישים שם בנוח. לכן הסיכוי שהתערוכה תזכה לחשיפה רחבה יותר בין בני גילם של המציגים, הוא גבוה משמעותית בקניון מבכל מקום אחר”.

התערוכה נפתחה ביום שני האחרון ותימשך עד ליום שלישי הקרוב (12.5) בקניון עיר ימים.

 

שיר אוסטפלד

שיר אוסטפלד משמשת כעורכת מדורי החברה והתרבות בשבועון נתניה און ליין ובפורטל ksn - נתניה און ליין. ליצירת קשר: shirostfeld1@gmail.com
שיר אוסטפלד

תגובות

תגובות

2 תגובות

  1. התלמידים מדהימים !! יצירתיים ומוכשרים אחד אחת … שלא לדבר על צוות המורים במגמה – ברקת בן-יעקב, רחלי יוסף ורן גולן. תודה להנהלת קניון השרון על שיתוף הפעולה המדהים ולנתניה און ליין על הפירגון.

    השב
  2. מזל טוב חמודים

    השב

שלחו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

מאמרים נוספים