לקראת אליפות העולם: חצי מנבחרת ישראל בקראטה נתנייתית

2
202
משה ליאת רוקח - קראטה פולג -נתניה
ליאת ומשה רוקח - מרכז קראטה פולג. צילום בוריס קרייזנר

בעוד כשבועיים, קצת אחרי יום כיפור, תצא לדרכה אליפות העולם בקראטה מסורתי. את התחרות הבינלאומית, שתלווה בסיקור נרחב מטעם ערוצי ספורט מובילים בעולם, תארח העיר קרקוב בפולין. נסבר את אוזנכם עם קצת מספרים: באליפות העולם ישתתפו השנה כ-3,000 מתחרים ומתחרות אשר ייצגו כ-25 מדינות שונות. את ישראל ייצגו 23 מתחרים – מהם 14 תושבי נתניה והאזור. לכולם חלום אחד: לחזור עם מדליה. התחרות עצמה תתקיים במגרש כדורגל, גם בשל כמות המתחרים הגדולה ובעיקר בגלל עשרות אלפי הצופים שילוו את התחרות עצמה שתימשך כיומיים.

מאמנת הקראטה ליאת רוקח, רעייתו של מאמן נבחרת ישראל בקראטה מסורתי משה רוקח, משמשת, בנוסף, כדוברת איגוד הקראטה המסורתי בישראל. כספורטאית פעילה בפני עצמה, היא צפויה להתחרות בעצמה בפולין. ענף הקראטה, הוא אחד מענפי הספורט היחידים בהם, "זמן המדף" לספורטאים תחרותיים, נחשב לארוך במיוחד – ודווקא – ככל שעוברות השנים, יכולתו הטכנית של הספורטאי התחרותי משתבחת.

השתתפות נבחרת ישראל, בהרכב כמעט מלא, מגיעה אחרי מלחמה לא פשוטה לגיוס תורמים ותקציבים למשלחת הישראלית. הסכום הזעום שנבחרת ישראל מתוקצבת, הקשה מאוד. במקום להתכונן לתחרות בראש שקט, מצאה עצמה ליאת מבוקר עד לילה עסוקה בלגייס תרומות כדי לאפשר לנבחרת אשר מונה 23 מתחרים ומתחרות לעלות למטוס.

מדובר בתחרות בינלאומית, הזוכה לסיקור נרחב מהתקשורת הבינלאומית, אולם כמעט ולא בישראל. תרחיבי
"אכן כן, מדובר באליפות העולם לקראטה מסורתי, שזה אומר בעצם הכל. תחת המטריה הזו נכנסות שלוש תחרויות שיתקיימו במקביל: הראשונה היא אליפות עולם לילדים בשיטת שוטוקאן מסורתי, אליפות העולם לנוער ולבוגרים בשיטת שוטוקאן מסורתי והשלישית היא אליפות פודוקאן קראטה דו. הנציגות הישראלית מגיעה עם נבחרת מרשימה, שתיקח חלק בכל אחת מהתחרויות שיתקיימו. ההתרגשות והציפייה בשיאן. התחרות עצמה תיערך במשך יומיים בלבד, נתון בלתי נתפס שחושבים על מספר המשתתפים בתחרות ששבר שיא ועומד על לא פחות מ-3,000 – מה שאומר שיהיה עמוס מאוד, אבל בהחלט מאתגר ומהנה. מניסיון העבר, האולמות בהן מתקיימים התחרויות יהיו מלאים עד אפס מקום בצופים שיגיעו מכל העולם. כך גם הסיקור באמצעי התקשורת ובערוצי הספורט הבינלאומיים".

עד לפני כחודשיים, אולי אפילו פחות, השתתפותם של חלק מחברי הנבחרת הייתה מוטלת בספק בשל בעיות תקציביות. מה בעצם קרה?
"לא קרה כלום חדש למען האמת. התקציבים שאנחנו מקבלים הם באמת נמוכים. לצערנו, לא מספיקים למימון כלשהו של הנבחרת. הם נגמרים עוד על ההסדרים מסביב. הבנו שאם אנחנו לא נדאג לתורמים וספונסרים, יהיו לא מעט חברי נבחרת שלא יוכלו להצטרף. בסופו של דבר ואחרי עבודה קשה בהחלט, הצלחנו למצוא תורמים פרטיים. יחד עם החסות אשר מעניק לנו אבי סופר מוצרי חשמל אפשרנו לעצמו לייצג את המדינה בכבוד. אני חייבת להודות שהתרומות לא הספיקו לכולם. משה רוקח, מאמן הנבחרת, נאלץ לבחור בין אלה שקיבלו תקצוב, אלה שקיבלו תקצוב חלקי וכן גם כאלה שנאלצו לממן הכל מכיסם כי לא הייתה ברירה".

אני מאמינה שבמצב עדין כזה בו נאלצים לבחור, יוצר לא מעט מתחים. מה עושים במצב כזה?
"אני לא יודעת אם מתח היא ההגדרה הנכונה, אבל בהחלט שהמרמור מצדם של המשתתפים הורגש גם כלפינו. לצערי, לא היה לי הרבה מה לעשות וכל שביכולתנו עשינו. אם זה היה תלוי בי והיה לי תקציב בלתי מוגבל, אז לכולם הייתי מממנת את ההשתתפות, אבל לא כך הם פני הדברים. למרות המאמץ העילאי להשיג תרומות וחסויות, לא הצלחנו לכסות את כולם והיה צורך בקבלת החלטות לא פשוטות. מאמן הנבחרת עשה את הבחירות משיקולים מקצועיים בלבד ובלב כבד. בסופו של דבר, לא הייתה ברירה. הסברנו הכי יפה שיכולנו והעמדנו בפני חלק מהמשתתפים את ההחלטה אם לממן מכיסם את הנסיעה ולהצטרף או פשוט להישאר בארץ".

במשלחת כמות לא מבוטלת של נציגים ונציגות מנתניה ומהאזור. מהם סיכוייה של הנבחרת לחזור על מדליות?
"קודם כל, אחוז הנציגים והנציגות בנבחרת המתגוררים בנתניה ובאזור בהחלט מרשים, מעורר כבוד ובעיקר גאווה. לגבי הסיכויים של הנבחרת הישראלית לחזור בידיים מלאות, בהחלט שהסיכוי קיים ואפילו לא רע בכלל. אני חושבת שבספורט תחרותי אם אתה לא מאמין ביכולת שלך לנצח, אתה לא יכול להתחרות. אני באופן אישי ספורטאית תחרותית פעילה שהולכת להתחרות באליפות העולם, נשואה למאמן נבחרת ישראל בקראטה והספורט התחרותי הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. לכן, האמונה היא חלק בלתי נפרד. אם את שואלת אותי, מחכה לנו הפתעה בסוף התחרות ואני באמת מקווה ומייחלת שקצת אחרי ראש השנה, בשנה העברית החדשה, ישכילו להבין הגורמים השונים שהספורט התחרותי, האישי, מצדיק הגדלת מימון התקציבים לנבחרות השונות – ולו בשל הסיקור החיובי שזוכה המדינה בערוצי התקשורת הזרה, ההישגים המצוינים וגם בגלל הערכים הספורטיביים המשמעותיים כל-כך".

2 תגובות

  1. כבוד אמיתי שכל כך הרבה ספורטאים וספורטאיות הם תושבי נתניה. בהצלחה לנבחרת ישראל בקראטה מסורתי באליפות העולם בפולין.

  2. נתניה על המפה. בהצלחהההההה. אחלה כתבה עשו עליכם בנתניה און ליין. סחטיין

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן