למ"ס: 398 התחלות בניה בנתניה ברבעון הראשון של השנה

ירידה מסתמנת בקצב התחלות הבנייה בעיר נתניה ברבעון הראשון של 2023. כך עולה מניתוח נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס. את ניתוח הנתונים ביצעו מומחי ארגון קבלני נתניה.

0
193
פועלי בניין, דירות למכירה בנתניה
צילום fotolia

ירידה מסתמנת בקצב התחלות הבנייה בנתניה ברבעון הראשון של 2023. כך עולה מניתוח נתוני התחלות הבנייה של הלמ"ס. את ניתוח הנתונים ביצעו מומחי ארגון קבלני נתניה.

בעיר החלו להיבנות ברבעון 398 דירות חדשות (קצב שנתי מוערך של 1592 דירות). זאת, לעומת, 2372 דירות חדשות שהחלו להיבנות בה בשנת 2022 כולה. נתניה מדורגת במקום השישי מבין היישובים המובילים בישראל בהתחלות הבנייה.

בהתפלגות לפי גודל דירה, עולה כי בנתניה החלו להיבנות 205 דירות של חמישה חדרים. בנוסף, 148 דירות בנות ארבעה חדרים וכן 30 דירות בנות שלושה חדרים. ברבעון החלו בבניית 15 דירות בנות 6 חדרים ויותר. זהו היפוך מגמה, המצביע על שינוי מסוים בתמהיל.

ויקטור חביב, מנכ"ל קבוצת איציק תשובה, מסביר. "הירידה בהתחלות הבנייה בנתניה תואמת למגמה הארצית ברבעון הראשון של השנה. היא נובעת בעיקר מעצירה של פרויקטים עקב זינוק בעלויות המימון, עלויות המימון מושפעות מעליית הריבית וגם אי הוודאות המדיני. למרות זאת, העיר עדיין מדורגת במקום השישי בכמות הדירות שהחלו להיבנות. להערכתי, כאשר השוק יחזור לאיזון, יתגברו גם התחלות הבנייה בעיר".

יו"ר ארגון קבלני נתניה רפי זנזורי מוסיף, כי "רק בשבועיים האחרונים הוועדה המקומית אישרה מספר פרויקטי התחדשות עירונית בעיר. התועלות מהתחדשות עירונית הן עצומות. זו הדרך המרכזית והנכונה להגדיל את כמות הדירות בנתניה. בעיריית נתניה מבינים את זה".

ברמה ארצית החלו להיבנות ברבעון הראשון כ-14,981 דירות חדשות, עלייה של 2% לעומת 14,693 ברבעון הרביעי של 2022. עם זאת, צניחה של 25% לעומת 19,983 ברבעון הראשון של 2022.

הערים המובילות בכלל התחלות הבנייה הן ת"א, בת ים, ירושלים, ראשון לציון, ומודיעין. בהתפלגות לפי גודל הדירה, עולה כי ברבעון נרשם זינוק בהתחלות הבנייה של דירות 3 חדרים וצניחה בבניית דירות 4 חדרים. בדירות 5-6 חדרים לא נרשם שינוי מהותי לעומת הקצב אשתקד, כמו גם בדירות 2 חדרים. בדירות בנות חדר אחד נרשמה צניחה בקצב.