עיריית נתניה פתחה מרכז להפרעות אכילה בקרב בני נוער

על רקע הגידול החד בדיווחים על הפרעות אכילה בקרב ילדים ובני נוער, ישמש המרכז החדש לייעוץ והתערבות ראשונית בהפרעות אכילה.

0
4029
הפסיכולוגית לירון גפן, מומחית לטיפול בהפרעות אכילה בקרב ילדים ובני נוער. המרכז לטיפול בהפרעות אכילה של עיריית נתניה
הפסיכולוגית לירון גפן, מומחית לטיפול בהפרעות אכילה בקרב ילדים ובני נוער.

אגף השירות הפסיכולוגי במנהל החינוך של עיריית נתניה פותח מרכז לייעוץ והתערבות ראשונית בהפרעות אכילה. המרכז להפרעות אכילה מתמקד במניעה ואיתור הפרעות אכילה בקרב בני נוער. האחראית על המרכז, לירון גפן, הינה פסיכולוגית בעלת הכשרה לטיפול בהפרעות אכילה.

בשיחה עם מערכת נתניה און ליין – ksn הרחיבה גפן על הסיבות. "בעקבות הקורונה יש עלייה משמעותית בהפרעות אכילה. לא רק קיצוניות, גם בררנות ועיסוק יתר באוכל. מכיוון שההמתנה כיום למענה טיפולי מאוד ארוכה, מצאנו לנכון לסייע לבני הנוער בעיר. טיפול מוקדם עוזר מאוד למניעת התפתחות ההפרעה. ככל שנטפל במקרים אלה מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי שלא יתפתחו להפרעת אכילה או להפרעת אכילה עמידה וכרונית. הפרעות אלה הינן הפרעות נפשיות, העלולות במצבים קיצוניים להוביל למוות".

מנהלת האגף לשירות הפסיכולוגי, יעל גלזנר, הרחיבה. "המטרה של הפסיכולוגים היא לעזור לצוותי החינוך להדריך ולזהות את הבעיות בשלבים הראשונים של התהליך. זאת כדי לא להגיע למקום קשה וקיצוני. אנחנו בין הראשונים שנגיע לבתי הספר ולגנים ונעסוק באיתור ובמניעה".

איתור הפרעות אכילה בגני הילדים ובבתי הספר

שלושה מסלולי שירות יינתנו במרכז לייעוץ והתערבות ראשונית בהפרעות אכילה לבתי הספר ולגנים בעיר. הדרכות הורים כדי לסייע להם לזהות ולהציף את הבעיה. פיתוח מודעות והדרכת צוותי החינוך במוסדות הלימוד. מסלול שלישי הוא ליווי בכל שלב של ההפרעה, ראשוני או מתקדם – עד להגעה למרפאה להפרעות אכילה במידת הצורך.

עד כמה קשה לאתר, בשלבים ראשונים אצל ילד או מתבגר הפרעת אכילה?

"הנושא של הפרעות אכילה הוא עניין שלא תמיד קל לאיתור. בני הנוער לא תמיד מודעים לכך שהתחילה אצלם הפרעת אכילה. מבחינתם זו רק ירידה במשקל. הם חווים כביכול שליטה ולא מודעים להידרדרות המהירה. חשוב לנו, שההורים לא יהיו לבד בעניין הזה. שההורים יקבלו את הכלים כדי לאתר ולהתמודד עם הסוגייה".

אלה הפרעות אכילה קיימות?

"ההפרעות המוכרות כמו בולימיה ואנורקסיה נמצאות בקצה הרצף של הפרעות אכילה. מולן ישנן הפרעות קלו  יותר שאם לא יטופלו, עלולות להחמיר. הרבה נערות מתחילות דיאטה בקיץ. רובן לא יגיעו להפרעות אכילה. אלא, אם למשל, מישהי עושה דיאטה והתוצאה לא מספקת אותה והיא ממשיכה בדיאטה. העיסוק במשקל ובגוף הופך לאובססיבי. כדי לדעת האם קיים סיכון להפרעת אכילה כדאי להתייעץ".

אחת מסוגי ההפרעות שלא מספיק מכירים היא אנורקסיה א-טיפית. "בעין לא רואים אנורקסיה, אבל הייתה ירידה מהירה מדי במשקל בגלל דיאטה חריפה. הדבר עלול להיות סיכון בריאותי למערכות שונות בגוף. בכלל הפרעות אכילה שיש פגיעה בתפקוד, זה מתבטא בהיבט הפיזי והחברתי. למשל עצירות, התעלפות, עייפות, אובדן מחזור ועוד. מבחינה רגשית: הערכה עצמית נמוכה, חרדה, דיכאון ועוד. חשוב לשלב בתהליך גם מעקב דיאטנית מומחית להפרעות אכילה ורופא משפחה".

 

כמה נורות אזהרה שעל ההורים לשים לב אליהן:

  • נערה שעשתה דיאטה ועדיין לא מרוצה, אין לה משקל יעד.
  • התבודדות והימנעות חברתית.
  • עיסוק באוכל – יכולות לבשל אבל לא לאכול.
  • צמצום באכילה או בסוגי מאכלים.
  • עיסוק בספורט באופן אובססיבי
  • מעקב אחרי כל מיני "ידוענים" ברשת המעודדים לדיאטות לא מבוקרות.

חשוב לדעת: העיסוק והדיבור על דימוי גוף השוואתי עשוי להוות טריגר לפיתוח הפרעת אכילה. לכן, חשוב להתייעץ עם גורמי מקצוע כיצד יש לשוחח על הנושא עם בני הנוער. אם יש ספק אין ספק, לא להסס לפנות להתייעצות.

המרכז לייעוץ והתערבות ראשונית בהפרעות אכילה, יתחיל לפעול בייעוץ טלפוני להורים במחצית השנייה של חודש אוגוסט בטלפון 09-860-9770.