החוק והשימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה

0
292
אילוסטרציה. צילום פוטוליה

עבירה של שימוש בטלפון שלא באמצעות דיבורית בזמן נהיגה (עבירה לפי תקנה 28 (ב) לתקנות התעבורה, תשכ"א- 1961), היא אחת העבירות הנפוצות בתחום עבירות התעבורה. עבירת שימוש בטלפון נייד, בין אם דיברתם בטלפון ובין אם עשיתם בו שימוש כלשהו, הוא דו"ח מסוג ברירת משפט, קנס בסך 1000 ש"ח הגורר אחריו 6 נקודות.

אם קיבלתם דו"ח טלפון, אל תמהרו לשלם אותו, לפני שאתם מתייעצים עם עורך-דין תעבורה (בתוך פרק הזמן של 3 חודשים), אשר יכול לבדוק על פי הדו"ח את האפשרויות העומדות בפניכם בדבר הגשת בקשה להישפט בתיק.

עו"ד אדיר בנימיני
עו"ד אדיר בנימיני

חשוב להדגיש, כי על מנת שתתבצע עבירה של שימוש בטלפון שלא באמצעות דיבורית בזמן נהיגה, הרכב חייב להיות בתנועה; זהו מבחן שקיימת לגביו מחלוקת בפסיקת בתי המשפט, אך נוהלי האכיפה של משטרת ישראל שונו בעקבות הגדרה זו.

בתקנה 28(א)לתקנות התעבורה נקבע כי נוהג רכב חייב להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה; בתקנה 28(ב)(1) נכתב שבעת שהרכב בתנועה,הנוהג בהגה לא יאחז בטלפון קבוע או נייד ולא ישתמש בהם ברכב – אלא באמצעות דיבורית. מתוקף מצב נורמטיבי זה קבע שופט בית המשפט המחוזי מרכז (כב' השופט ד"ר אחיקם סטולר) בפרשת אדר גד, שהוא מאמץ את הפרשנות כי "פרשנות המונח 'בתנועה' הוא במובן של TRAFFIC ולא במובן של MOVEABLB. דהיינו, מצב שבו נהג עומד בשולי הדרך גם אם המנוע עובד, זו איננה תנועה, אך לעומת זאת, נהג שעומד ברמזור, הרי שהוא במהלך תנועה שכן עמידה ברמזור היא חלק מהתנועה במובן של TRAFFIC". פרשנות זו אינה מקובלת בכל בתי המשפט, ויש לבחון היטב את המצב המשפטי בטרם מבצעים פעולה כלשהי בנושא. מעבר לכך, קיימות הגנות נוספות לנהג שקיבל דו"ח על שימוש במכשיר טלפון נייד בזמן נהיגה, כמו זווית עמידתו של השוטר, והבלבול שקיים לא אחת בין חפץ אחר שנחזה להיות מכשיר סלולרי ושקיים ברכב.

ככלל יש לומר, כי עבירת השימוש בטלפון נייד נחשבת לעבירה מסוכנת, ובמקרים מסוימים אף פוגעת בריכוז של הנהג יותר מעבירות של "נהיגה בשכרות" או "תחת השפעת אלכוהול", כשהן ברמות נמוכות; שופט בית המשפט לתעבורה בירושלים, ד"ר אברהם טננבוים, נדרש לכך בפסק דין שנתן בפרשת השאש: "הדברים אולי לא ידועים, אך מדענים טוענים כבר מספר שנים שהסיכון של דיבור בטלפון נייד עם דיבורית באוטו זהה פחות או יותר לנהיגה בהשפעת אלכוהול ברמתו הנמוכה" כל זאת עקב מגבלות המוח האנושי, שיחות אלו גורמות להסחת הדעת מהפעולה העיקרית של הנהיגה ומעלות משמעותית את הסכנה והסיכוי לתאונה. המחקר בדק מאות נהגים ועשרות אלפי שיחות טלפון והקשר ביניהם. המסקנה הייתה שהקשר בין דיבור בטלפון הנייד לתאונת דרכים דומה לסיכון של נהיגה בשכרות ברמה האסורה בארה"ב. הנבדקים נהגו בסימולטור נהיגה, והתוצאה הייתה כי משוחחי הטלפון היו מעורבים בתאונות יותר מאשר הנהגים שנהגו תחת שכרות. מכאן, שאם קיבלתם דו"ח על שימוש בטלפון נייד (1000 ₪), כדאי מאוד לפנות כאמור לעו"ד לתעבורה, על מנת שזה יוכל להעריך את סיכוייך במקרה שתוגש בקשה להישפט בגין הדו"ח, לאחר שיבחן מקרוב את הדו"ח והחומר הנלווה לו.

הכותב, עו"ד אדיר בנימיני, הוא בעלים ושותף במשרד עורכי-הדין דוידוב-בנימיני ושות', העוסק בתחום עבירות התעבורה. בית סילבר – דרך אבא הלל, סילבר 7, מתחם הבורסה, רמת גן. טלפון: 03-6494555