הפריצה הגדולה: כך הפכה הדס ליפשיץ לגורו של פילאטיס

2
299
מומחית לפילאטיס. הדס ליפשיץ. צילום רועי נגרי

את השיטה, המציא ג’וזף פילאטיס אי-שם במאה הקודמת כשהרעיון מאחוריה הוא להשיג איזון גופני ומנטאלי של הגוף. המטרה באימון הפילאטיס היא מצד אחד לפתח את הגוף להתמודדות עם מטלות יומיומיות ללא שחיקה ומאמץ מוגבר ומהצד השני, לפתח אצל המתאמנים מודעות גוף גבוה יותר וכן, שיקום מפציעות קיימות ומניעת פציעות עתידיות.

קשה להתווכח עם העובדה שהפילאטיס בכלל ופילאטיס המכשירים בפרט, הפך לפופולארי אפילו פופולארי מדי בארץ, אבל אני מתמקדת בנתניה. שוחחתי עם הדס ליפשיץ מדריכת פילאטיס מוסמכת ולאחרונה גם בעלת סטודיו בוטיק אינטימי ברמת פולג, שהסבירה לי מה ההבדל בין פילאטיס מזרן לפילאטיס מכשירים, מהו פילאטיס שיקומי, וכמובן בפן האישי, איך היא הגיעה לתחום ומה חשוב לה להבהיר לכל אלה שעדין לא ניסו. נתניה און ליין – ksn בראיון נשי ואישי עם מי שמבחינתה הגשימה חלום.

מה זה בעצם פילאטיס?

“הפילאטיס היא שיטת אימון קצת שונה משיטות האימון הקונבנציונליות. בפילאטיס לא שורפים קלוריות ולא מנפחים שרירים. העבודה בפילאטיס מתבססת על חיזוק שרירי הליבה ושרירים חבויים נוספים שחלקנו כלל לא זוכר את קיומם. המטרה העיקרית היא למנוע עומס מיותר על החוליות, על השרירים ולגרום לתנועה להיות חלקה יותר, חזקה יותר ויציבה יותר”.

איך את הגעת לפילאטיס?

“לפני בערך 12 שנים סבלתי מכאבי גב. לאחר בדיקות רפואיות התברר כי נבעו מריצת דיסק. מצאתי את עצמי מחפשת ובודקת שיטות אימון כדי שאוכל להתאמן מבלי לסבול או לעשות יותר נזק. כך הגעתי לפילאטיס שבישראל היה אז בחיתוליו. באותה תקופה גרתי בתל אביב, ובעיר הגדולה היו, אולי, ארבעה חמישה מקומות בהם התקיימו שיעורי פילאטיס. התחלתי להתאמן ומהר מאוד התאהבתי בשיטת האימון, מה גם שראיתי, שהכאבים בגב הולכים ופוחתים – זה מה שהעניק לי עוד יותר מוטיבציה. החלטתי ללכת ללמוד את התחום, ולאחר מכן התחלתי לעבוד כמדריכה שכירה בכל מיני מקומות. בהמשך למדתי באוניברסיטת תל אביב את הפילאטיס השיקומי על-מנת שאוכל לתת מענה גם לקהל המתאמנים הזה. היה חשוב לי ללמוד בהיקף מלא את כל סוגי הפילאטיס”.

מה ההבדל בין פילאטיס מזרן, פילאטיס מכשירים ופילאטיס שיקומי?

“פילאטיס מזרן הוא בעצם הקלאסי והמוכר. השיעורים, בדרך כלל, המוניים והיחס הוא לא אישי. מבחינת התרגול עצמו, הפילאטיס מזרן מתקיים על גבי מזרן ולרוב בשילוב אביזרים נלווים כמו כדורים, גלילים, רצועות ועוד. פילאטיס המכשירים מתקיים בקבוצות קטנות, כך שהיחס הוא אישי והתרגול של המתאמנים מבוקר וזוכה למלוא תשומת הלב. התרגול מתבצע על מיטה שקצת מזכירה מיטה של בית חולים, עליה ישנן רצועות אותן מחברים לגוף, מגוון התרגילים הוא עצום ועצם השימוש במיטה מאפשר לקהל רחב יותר לקחת חלק בשיעורים, שכן יש מתאמנים שאין ביכולתם לשכב או לעשות תרגילים על מזרן דק – אך יכולים בהחלט לקיים תרגילים על משטח גבוה ונוח יותר. הפילאטיס השיקומי מיועד לאנשים הסובלים מבעיות כלשהן, החל מפרקינסון וכלה בנפגעי תאונות וכאלה ש”סתם” סובלים מדלקת או כאבים כרוניים. התרגול הוא, כמובן, באמצעות פילאטיס מכשירים – אך ישנה התמקדות ועבודה ממוקדת על האזור הפגוע וחיזוקו, המטרה היא לשקם ולחזק את המקום הפגוע עד כמה שניתן”.

מי קהל היעד לשיטת האימון הזו של פילאטיס מכשירים?

“קהל היעד הוא רחב היקף. ההמלצה היא לא להתחיל לתרגל לפני גיל 16 וזאת מאחר ועד אז הגוף עוד מתפתח ואין צורך להפריע לו בתהליך הטבעי שלו. התרגול מתאים לנשים וגברים כאחד שוב מגיל 16 ומעלה. גם נשים בהריון יכולות לתרגל כמובן אימון המותאם להן באופן אישי. אני מאמינה שפילאטיס זו דרך חיים מומלצת לכל אדם באשר הוא”.

ליפשיץ, שבמשך שנים מקיימת שיעורי פילאטיס מכשירים על בסיס קבוצות, החליטה להתפתח עוד יותר: היא פתחה סטודיו משלה.

מה גרם לך “לקפוץ” למים העמוקים ולוותר על יתרונותיו של השכיר לטובת העצמאות הכלכלית בשוק תחרותי כל-כך?

“הגדרת את זה נכון, קפצתי למים עמוקים. כמי שמגיעה במקור מחולון וצברה לא מעט ניסיון ומתאמנים שם ובתל אביב, המעבר לנתניה היה מלווה בחשש לא קטן. הסטודיו שפתחתי הוא, מבחינתי, הגשמה אמיתית של חלום. הלכתי עם האמת שלי ואני שמחה על כך. האימונים בסטודיו הם בהתאמה אישית, ולכן ישנה חלוקה לקבוצות. קבוצות התרגול הן קטנות – עד ארבעה מתאמנים בשיעור – כך שאני מגיעה לכל מתאמן, מתקנת אם צריך ומפקחת מקרוב שלא תהיינה פציעות מיותרות. חשוב לי שכל מתאמן ימצא עניין ויפיק תועלת מהאימון. המטרה שלי לא הייתה לעשות כסף ולפתוח עוד ועוד סניפים. המטרה שלי הייתה ועודנה חשיפת כמה שיותר אנשים לשיטת האימון, להעניק מהידע שלי למתאמנים שלי ולעזור עד כמה שיש ביכולתי לעזור להם וכמובן להמשיך וליהנות ממה שאני עושה”.

את אמא לשני ילדים קטנים. איך את מצליחה לתמרן בין הסטודיו לבין הבית?

“חשוב לי מאוד להיות עם הילדים שלי, ולכן משעה 12:00 בצהריים ועד השעה 17:00 הסטודיו סגור. האימונים מתקיימים בבוקר ובערב, כאשר לא בכל ערב אני עובדת – כך שיש לי זמן להיות בבית עם הילדים. ועדיין, כמו שיודע כל עצמאי, צריך לעתים גם להקריב ואי-אפשר לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה. בסך הכל, עד כמה שזה יישמע קלישיאתי, אני אוהבת את מה שאני עושה וחיה את החלום שרקמתי לעצמי לאט-לאט”.

2 תגובות

  1. רק משהו אחד מאוד בסיסי לא הבנתי מהתשובה לשאלה ” מה ההבדל בין פילאטיס מזרן למכשירים” ואם כאן לא קיבלתי תשובה בסיסית… איך היא גורו… בלי תשובות. גם פילאטיס מזרן אפשר ועושים בקבוצות קטנות או באופן אישי… ופילאטיס הוא פילאטיבס הוא פילאטיס… עכשיו … מי יודע מה ההבדל בין פילאטיס מזרן למכשירים?….

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן