הכוכבים לבית קופלוף

0
575
העתיד בשחמט. ליעם וניק קופלוף. נתניה 2015

רובם המכריע של הילדים בגילאי תשע רשומים, במקרה הטוב לאיזשהו חוג ספורטיבי קליל, כזה שלא יהפוך אותם בעתיד לאלופים אבל לפחות ייתן להורים סוג של שקט ומריחת זמן. את שאר הזמן יעבירו הילדים מול המחשב, בהתמכרות לטלוויזיה או לנייד ולמדידת גינות השעשוע. אצל ליעם קופלוף, המצב ממש לא כזה. הוא חי ונושם שחמט, מתאמן בכל יום במשך שעות, ונהנה מכל רגע בו הוא מפצח מהלכים של יריבים.

לאביו של ליעם חלק עיקרי מאוד בהיכרותו של ליעם עם ענף השחמט. ניק, שחקן שחמט מוערך בעצמו ומנהל מועדון השחמט העירוני ובית הספר לשחמט בנתניה, החליט לקחת כמה צעדים אחורה לטובת קידום ותמיכה בבנו. הכישרון הטבעי של הילד, יכולת החשיבה הייחודית, אלפי שעות האימון והמשאבים הרבים הניבו במהירות תוצאות. בגיל תשע בלבד מחזיק ליעם ב-33 גביעים ומדליות – לא כולל משחקי ידידות והגביע שקיבל מאביו בטקס הפדיון שערכו לו כשהיה בן חודש. בראיון לנתניה און ליין – ksn מסבירים השניים על האהבה למשחק התחרותי.

מה עמד מאחורי הרעיון להעניק לבנך ליעם גביע בטקס הפדיון, כשהוא רק בן חודש?

"כשליעם נולד פרסמתי פוסט וניסיתי ליזום תחרות שחמט לתינוקות, כמובן שזה היה בצחוק אבל היחיד שהיה רשום לתחרות הזו היה ליעם, שאני בעצמי רשמתי אותו. מאחר ולא נרשמו עוד ילדים ליעם מבחינתי זכה בגביע באופן אוטומטי והענקתי לו אותו בטקס הפדיון. לדעתי היה פה הרבה מעבר לסתם גימיק של אלוף בן חודש. אני נוטה להאמין שזו נבואה שהגשימה את עצמה הרבה מעבר למצופה".

ליעם, למה בחרת דווקא בשחמט. לא חשבת לנסות ענף אחר?

"זה שאבא שלי משחק, זה כבר עשה לי חשק ללמוד את המשחק. ראיתי שאני אוהב את זה ונסחפתי. אני אוהב את השחמט, כי צריך לחשוב בו הרבה. צריך להיות מדויק והחלטתי, כי החלטה לא נכונה גורמת להפסד. זה שאבא שלי עוזר לי להתכונן טוב למשחקים ומתרגל איתי, זה עושה את זה ליותר כיף אפילו. חוץ מזה שיש לי עוד חוגים, אבל שחמט אני הכי אוהב".

ניק: אני למדתי לשחק מסבא שלי, וכנראה שהאהבה לענף עוברת בדורות. לא תכננתי שהבן שלי יהיה שחקן מקצועי ברמה כל-כך גבוהה. הוא יודע שבכל שלב שהוא יחליט לפרוש זה בסדר, הוא לא מחויב לעסוק בזה בגללי".

במהלך השנים האחרונות חל שינוי תודעתי בהיבט העירוני באשר לחשיבות ויתרונותיו של משחק השחמט. בית הספר העירוני לשחמט, המתופעל על-ידי העמותה לחינות בלתי-פורמאלי ומנוהל על-ידי ניק קופלוף ועו"ד מיכאל לוריא, זוכה פעם אחר פעם בהישגים ארציים ובינלאומיים. כמות הילדים הנרשמת גדלה משנה לשנה, ובשל עבודה משותפת בין עיריית נתניה לעמותה לחינוך בלתי-פורמאלי והשחמטאים בעיר, יותר ויותר ילדים בגיל גן ובכיתות יסודיות נחשפים לעקרונות משחק המלכים כבר בבית הספר.

מה טוב בשחמט?

"בשחמט יש הרבה ערכים טובים שאני משתמש בהם גם ביום יום כמו, למשל, אני חושב תמיד לפני שאני אומר או עושה משהו, זה סייע לי לפתח סבלנות, ללמוד לנתח צעדים בצורה מתמטית ועוד".

כמי שמשחק שחמט שעות רבות ביום, עד כמה זה מפריע בלימודים או עם החברים? זה לא מרגיז לעתים?

"זה אף פעם לא מעצבן. לפעמים קצת קשה לי עם הלימודים, כי אני צריך להשלים חומר לבד וזה לא כיף, אבל עם החברים הכל בסדר. יש לי חברים גם בבית ספר וגם מהשחמט ואני בקשר עם שחמטאים מכל העולם אז מה הבעיה?"

ניק: "אני, מהצד, תמיד עוקב ואף פעם לא ראיתי שיש לליעם בעיה בפן החברתי. אל תשכחי שאני גם אבא שלו. ברור שאני רוצה שהוא יצליח יתקדם ויפרח בענף השחמט כמו שכל הורה רוצה שהילד שלו יצליח במה שהוא עושה, אבל  כמובן שיש סדרי עדיפויות והחשוב מכל הוא להקפיד שהילד יידע לתמרן וכהורה להקפיד שהילד ייהנה מכל העולמות".

לפני כשלושה שבועות חזרתם מאליפות בינלאומית שנמשכה כשבוע בתאילנד. אני רואה שהפעם לא חזרת עם מדליה?

"הפעם לא. קצת ביאס אותי שהייתי יכול לסיים באחד המקומות הראשונים, אבל עשיתי טעות מעצבנת שבגללה הפסדתי. בכללי, אני אוהב להתחרות ורואה בזה כיף. שיחקתי מול ילדים ממדינות אחרות, גם ממדינות שלא אוהבות אותנו".

ניק: "התחרות בתאילנד הייתה באמת חוויה, גם לי וגם לליעם. ישנה הגרלה בה בוחרים מי ישחק מול מי. בדרך כלל אנחנו, הנציגים של ישראל, לא משחקים מול מדינות ערב. גם אם זה יוצא בהגרלה בחדרי חדרים משנים את זה כדי למנוע בעיות, למרות שהיום המצב הרבה יותר טוב מזה שהיה לפני כמה שנים. לפני כמה שנים, למשל, אחרי שליעם שיחק מול שחקן מאחת ממדינות ערב, התברר שהיו הפגנות ומחאות באותה מדינה, כולל דרישה מהאחראי על הספורט באותה מדינה להתפטר. אז וגם היום מנסים להימנע כמה שניתן ממשחקים בין מדינות עוינות"

ליעם, מהו היעד שלך ומהו החלום?

"אני רוצה להיות אלוף העולם. גם לגילי וגם כשאהיה גדול. זה היעד, החלום שלי הוא שכולם ישחקו עם כולם. את יודעת מהם ראשי התיבות של ליעם? 'לא יהיו עוד מלחמות'".

עשיתם כבר לייק לעמוד הפייסבוק החדש של נתניה און ליין – ksn? זה הזמן: נתניה און ליין – ksn מבית נתניה און ליין

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן