בזעקה גדולה 3: על נשים גברים וחיות אחרות

0
449
בזעקה גדולה - 3 - נתניה
בזעקה גדולה. נתניה. צילום תמיר פרופט

ביום חמישי הקרוב (25.08) יעלה בפאב לגנסקי במרכז העיר ערב שכולו זעקה. על במת הפאב יציגו קבוצת האמנים הנתנייתים, "סאוחתו" שמה, אמנות מקורית, חיה, בועטת, נוקבת ובעיקר עם אמירה. למיזם קוראים חברי הקבוצה "בזעקה גדולה" – זו הפעם השלישית בה מציגים החברים את התכנים, כשבכל פעם מחדש מוצגים תכנים ויצירות מקוריות המבוססות על הנושא הכללי שנבחר.

בראיון מיוחד למערכת נתניה און ליין – נתניה מדבר יפתח ביבר, חבר בתנועת "תרבות" וחלק מקבוצת האמנים, על הקמת הקבוצה והרעיון מאחוריה, הרצון להנגיש את האמנות האיכותית – גם מחוץ לגבולות תל אביב והחשיבות של הנושאים עליהם הם בוחרים לדבר.

מה זו קבוצת "סאוחתו" ואיך הגעתם לשם הלא שיגרתי שלה?
"לפני קצת יותר משנה קמה קבוצת אמנים חדשה בנתניה המונה 15 אמנים צעירים, שהחליטו להתמקם דווקא בנתניה ולייצר בה סצנת אמנות חדשה ותוססת לצעירי העיר. הרעיון מאחורי הקמת הקבוצה היה, שאין צורך לנסוע לתל אביב כדי ליהנות מאמנות איכותית ורלוונטית לחיים. הרעיון לשם סאוחתו' הגיע בעקבות מאיר אריאל, שכבר לפני למעלה משני עשורים חזה סגנון ישראלי חדש במוזיקה – כזה שמביא איתו את כל האמת – יחד עם הקושי שבה והיופי שבחיים. בלי פילטרים באופן ישיר דרך המוזיקה".

קבוצת "סאוחתו" לקחה את חזונו של מאיר אריאל ותרגמה אותה לשלל ענפי האמנויות במיוחד עבור הקהל בנתניה. "חשוב לנו להציג באמנות שלנו את האמת שסביבנו, זו שלעתים מושתקת ומשתקת", הוא מוסיף.

"על נשים וגברים וחיות אחרות" זה השם שבחרתם, במה בעצם אתם נוגעים?
"אכן, 'על נשים, גברים וחיות אחרות', זה בעצם השם שבחרנו לערב הקרוב. הנושא הוא מגדר. לקחנו הפעם נושא רגיש, שבתקופה האחרונה נדמה כי הגבולות בו לעיתים מטושטשים, והוא זוכה ללא מעט פרשנויות. המטרה שלנו, כמובן, באמצעות האמנות, היא בראש ובראשונה להציף את הנושא. לשים דגש על מה מותר ומה אסור, אבל יותר מכל לעורר שאלות אצל האנשים עליהם יקבלו תשובה במהלך הערב".

כיצד מתבססת העבודה וההכנה על נושא, שמעבר לכך שהוא מעניין, הוא גם מאוד טעון ומי משתתף?
"הערב שיתקיים ביום חמישי הקרוב יתבסס, גם הפעם בדומה לפעמים הקודמות, על טהרת אמנים המתגוררים בנתניה ובהם פעילי תנועת תרבות – תנועה שחרטה על דגלה לקדם ילדים ובני נוער באמצעות האמנות. ההכנות הפעם נמשכו קרוב לחמישה חודשים, כמעט פי שלוש זמן ממה שלקח לנו להכין את שני הערבים הקודמים. קיימנו מפגשים על בסיס שבועי, קראנו וניתחנו לעומק המון טקסטים –

מדוע אתם בוחרים נושאים קשים לעיכול, שלפעמים הציבור מעדיף שלא להתמודד איתו?
"אני לגמרי מסכים, שיש לא מעט נושאים אותם הציבור מעדיף שלא לפתוח. דווקא בגלל הסיבה הזו, אנחנו מקיימים ערב מסוג זה – עם שם שאומר הכל: 'בזעקה גדולה'. השילוב של האמנות מרכך את השיח וגורם לנושא רגיש, ככל שיהיה, לעבור בצורה יחסית חלקה ולעורר דיון בריא ולא מתנגח. בפעמיים הקודמות הייתה היענות מדהימה. הפאב היה מלא עד אפס מקום, והתגובות והפידבקים שקיבלנו אחרי אותם ערבים סיפקו לנו את החותמת שאנחנו משיגים את המטרה שלנו".

"סאוחתו" היא קבוצה של אמנים שכולם מנתניה או עברו לנתניה בגללה ומטרתה לקדם את האמנות בעיר – תוך נגיעות בנושאים הבוערים. הגדרתי נכון?
"ההגדרה שלך נכונה וכמעט מדויקת. "סאוחתו" היא אכן קבוצת אמנים מקומית, המורכבת מאמנים תושבי נתניה במקור וכן אמנים שעברו להתגורר בנתניה בעקבות הקבוצה. חשוב לנו לגעת בנושאים הבוערים כפי שהגדרת אותם ולעורר שיח באמצעות האמנות. להגיד בקול רם את מה שאחרים חושבים ומעדיפים לשתוק. בנוסף, המטרה שלנו היא לפתח את סצנת האמנות בארץ ולהרחיבה אל מעבר לגבולות תל אביב. יש לא מעט חובבי אמנות שנאלצים לוותר עליה בשל חוסר נגישות. זה לא נכון בעיני, שאנשים יגיעו לתל אביב כדי ליצור או שיהיה להם את התקציב לממן עצמם בעיר הגדולה. אנחנו מאמינים כיוצרים, שהנגשת האמנות לכולם אינה פוגעת באיכותה – אלא להיפך – חושפת אותה לאוכלוסייה גדולה הרבה יותר".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן