תנו לשמש הזדמנות

0
534
ילד, שמש, תחליב הגנה, שמן שיזוף
צילום fotolia

תרבות החשיפה לקרני השמש, לחומה ולאורה עברה שינויים רבים במהלך אלפי שנים. בעת העתיקה, הימנעות ממנה וחיוורון העור שויכו למעמד הגבוה, הפועלים או נחותי העם לעומת זאת עבדו בעבודות חקלאות וגינון ובאופן כללי נאלצו להיחשף לשמש והיו בעלי עור כהה או שזוף.

בשנות ה-20 של המאה שחלפה העניקה קוקו שאנל, אייקון האופנה הילת סטייל לאמבטיית השמש כשהשתזפה בדרום צרפת. בשנות ה-30 וה-40 כוכבות הוליוודיות שיקפו סגנון חיים נינוח וזוהר כאשר הצטלמו בחוף ובבריכה ואילו העליות שהגיעו ארצה מאירופה הביאו עימן את התפיסות התרבותיות של הערצת השיזוף. בשנות ה-60 וה-70 בישראל, ההורים היו לוקחים את הצאצאים אל חוף הים וחושפים אותם לקיצים שלמים, לעיתים עד כדי הופעת שלפוחיות. קרם השיזוף באותם ימים נועדכיודע בעיקר בכדי לקדם את השיזוף: השתמשו בחמאת קקאו, שמן תינוקות או שמן גזר.

הרגלי העבר והעובדה שישראל היא ארץ שבה במרבית ימות השנה זורחת השמש, מצטרפים לעובדה שישראל היא המדינה השלישית אחרי אוסטרליה וניו-זילנד, מבחינת היארעות מלנומה ממאירה. כידוע, העור זוכר את הנזק הנגרם לו מחשיפה לשמש. הנזק למבנה הגנטי של תאי העור מתרחש בילדות ובנעורים ומתבטא עשרות שנים מאוחר יותר. כמו כן יש משמעות לרקע גנטי ולמינון קרינה מצטבר מאוחר יותר. חטאי הנעורים ניכרים על העור כבר משנות ה-30 ואילך, בצורת כתמים חומים למינהם, נמשים, שומות, כתמים לבנים על האמות והשוקים (המאובחנים לעיתים בטעות כפטריות), גידולי עור וקמטים. כך, בפתחו של כל קיץ ועם תחילת עונת השיזוף והחשש מקרניה המזיקות של השמש, מתחילה גם התחרות הגדולה על כיסו של הצרכן ההולך לאיבוד בין שלל החידושים בתחום ההגנה מהשמש. היצרנים השונים מציפים אותנו בשלל פטנטים, ובהבטחות ליעילות אך לא תמיד מנדבים מספיק מידע אודות התכשירים והמוצרים השונים ואילו התקשורת מצידה נוהגת להגיש את הכתבה המסורתית של החידושים בתחום מסנני קרינה, בתוספת סקירה של כל תכשירי ההגנה נגד השמש, כדי שתדעו איך להגן את עורכם תחת השמש הקופחת, אולם "מרוב עצים לעיתים לא רואים את היער", ועל כן החלטנו לעשות לכם קצת סדר בבלגאן.

חליפת ההגנה

פרטי לבוש המשלבים בדים חוסמי קרינה, נותנים את המענה לנזקים המצטברים של החשיפה לשמש. החידושים האחרונים בתחום ההלבשה מבדים חוסמי קרינה באה לידי ביטוי בשתי קטגוריית עיקריות: הראשונה, ייצור בגדי הים לילדים והשנייה בתחום ייצור ביגוד הספורט.

ישראלים רבים העוסקים בפעילות ספורטיבית בחוץ בוחרים את בגדי הספורט שלהם בעיקר בגלל המראה, היכולת של הבגד לנדף זיעה, ומחירו. לרוב קיימת התעלמות מוחלטת מהעובדה שבבגדים אלה אין כלל את ההגנה הנחוצה מפני הקרינה. ביגוד מסנן קרינה, הוא כזה העשוי מאריגים בעלי צפיפות סיבים גבוהה שאינה פוגעת ביכולת הנידוף של הבגד ועל כן חשוב שכל העוסקים בספורט מחוץ לבית ואלה הנמצאים שעות ממושכות בחשיפה לשמש יבחרו בביגוד שיכול לחסום עד 98% מקרינת השמש, ושעומד בתקנות והאישורים כנדרש. בישראל, אושר ע"י מכון התקנים הישראלי, תקן ישראלי, הקובע את שיעור מקדם ההגנה מקרינה על סגולית של בדים, בגדים ופריטי לבוש אישיים אחרים הנלבשים קרוב לגוף ומגנים מהשמש. תקן זה זהה לתקן האוסטרלי/ניו זילנדי לפיו הבד מקבל את דרגת ההגנה שלו רק לאחר שנחשף 8 פעמים לקרינה. מקדם ההגנה לבדים נקרא (UPF (Ultraviolet Protection Factor והוא למעשה מקביל למקדם הגנה של קרם הגנה לגוף (SPF).

הגנה מבחוץ

קרני השמש עלולות להזיק גם כשאנחנו שוהים בתוך מבנה. קרינת ה-UV חודרת אפילו דרך החלונות, כאשר אנחנו במצב סטטי לזמן ממושך, ולכן היא לא פחות מסוכנת ועלולה אף היא, לגרום לסרטן העור. מלבד הסכנה לגופינו קרינת השמש, עלולה כמובן לגרום לנזקים רבים גם לריהוט עקב דהייתו והתחממותו. ציפויי קרינה מיוחדים המודבקים על השמשות במשרד או בבית יצליחו להפחית באופן סלקטיבי כ-90% את קרני ה-UV להקטין ב-(עד) 80% את חדירת החום למבנה מבעד לשמשות ובכך להביא לחסכון משמעותי של 25% ויותר בצריכת האנרגיה ובעלויות החשמל למיזוג המבנה וכמובן לתרום באופן משמעותי לגוף ולרכוש.

הגנה מבפנים

 

הכנת הגוף לקיץ באמצעות תזונה נכונה עשירה באנטי אוקסידנטיים בלוויית תוספים וצמחי מרפא, יסיעו לעור להתמודד עם הקרינה ונזקיה ויקנו לו מראה צעיר ובריא יותר. תוספי תזונה המכילים אנטי אוקסידנטים כמו קו אנזים Q10, ויטמין E, ויטמין C, ביוטין, כורכום, תלתן אדום וסרפד יעילים לשמירה על העור נגד נזקי הסביבה והחשיפה המוגברת לשמש על ידי חיזוק וטיהור הכבד והכליות. בנוסף מומלץ לשתות כוס מיץ ירקות המכיל ירקות ירוקים כמו תרד, פטרוזיליה, כוסברה, שומר, שמיר וכו'. הירקות יספקו לגוף ויטמינים ויסיעו בהגנה ובשיקומו בעקבות החשיפה לשמש.

אין הגנה מלאה

"בשוק קיימים שני סוגי מסנני קרינה", מסבירה ד"ר אריאלה הפנר, רופאת עור בכירה. "המסננים הכימיים, כלומר האורגניים, סופגים במידה משתנה את קרני UVB ו-UVA, אבל חלק מהחומרים שמרכיבים את הקרם עלולים להתפרק בחשיפה לשמש, ולאבד מיכולת ההגנה שלהם, וחלקם עלולים לגרום לתגובות אלרגיות". הסוג השני של מסננים נקרא "מסננים פיזיקאליים", והם מבוססים על חומרים אנאורגניים כמו טיטניום דיאוקסיד או צינקוקסיד, ופועלים בדרך של פיזור של הקרניים. "הקרן מגיעה, וחוזרת כמו בומרנג", אומרת ד"ר הפנר. "המסננים האלה מגנים מפני UVB ו-UVA, והחומרים שבתכשיר נותנים הגנה כמעט מושלמת לכל הטווח של קרינת UV, ולא גורמים לאלרגיה". ד"ר הפנר מציינת שהחיסרון העיקרי של המסננים הפיזיקאליים הוא במרקם. "מדובר בקרמים סמיכים שאינם נוחים למריחה, והרבה פעמים הם משאירים שכבה לבנה נראית לעין על העור. בשנים האחרונות מנסים בחברות רבות לפתח תכשירים ללא הפגם האסתטי הזה".
"את ההגנה הטובה ביותר מספקים תכשירים המכונים טוטל בלוק המכילים את מרכיב טיטניום דיוקסין המחזיר באופן מלא את הקרניים, שלא כמו שאר התכשירים להגנה מפני שמש", מסביר פרופסור רפאל שפיר, מומחה לסרטן העור. תכשירים אלו חיוניים לאנשים בעלי עור רגיש במיוחד או לחילופין למי שעברו טיפול פילינג. בכלל, יש להתייחס לתעשייה האדירה והחשובה של מגני השיזוף כאל הקו ההגנה האחרון במלחמה נגד נזקי השמש ופגיעותיה. ההגנה העיקרית היא לא להיחשף לשמש, במיוחד לא בשעות הבעייתיות וללבוש ביגוד המגן עלינו הרבה יותר מקרם הגנה. קרם ההגנה משמש להגנה על אזורים שאי-אפשר לכסותם בביגוד, כמו פנים וידיים".

אז עם או בלי מקדם הגנה? 

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לשימוש קבוע במסנני קרינה, וזאת גם עקב עליה בהוכחות לגבי הנזקים המצטברים בעקבות החשיפה לשמש במקביל להמשך החינוך בקרב הציבור. שוק מסנני הקרינה רווי בתכשירים, ותכשירים חדשים יוצאים חדשות לבקרים. חשוב לדעת כי יש להשתמש במסנני קרינה על בסיס קבוע, ולא רק לפני היציאה לים או לבריכה. יש למרוח לילדים (וגם לבוגרים) באופן קבוע כחצי שעה לפני היציאה החוצה מהתכשיר. תימוכין לחשיבות השימוש בתכשיר ניתן למצוא במחקר בקליני הממושך (15 שנים) שערכה חברה לה רוש פוזה. המחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי Journal of Oncology על ידי דר' אדל גרין ב- 2011, מדגים הפחתה בהופעת מלנומות בעור, כולל הצורות החמורות ביותר, בקרב אנשים אשר הקפידו למרוח קרם הגנה מדי יום והמסקנה החותכת היא שניתן להפחית את הסיכון למלנומה בשימוש עקבי במוצרי הגנה מהשמש. אי לכך בשנים האחרונות שכיחים מאד תכשירים שמריחתם נוחה (כמו ספריי או קצף) או אפילו תכשירים שקופים. שהשימוש בהם נוח יותר. ומה שנוח גם קל להתמדה.

ומה לגבי מספר מקדם ההגנה? אין צורך במסנן קרינה בעל מקדם הגנה 70-100. לרוב יספיק מסנן קרינה בעל מקדם הגנה 30-45 – מסננים אלו מסננים מעל 95% מקרינת ה- UVB אך יש לזכור כי ככל שהמספר עולה- התכשיר מכיל יותר חומרים אלרגניים בפוטנציאל וקל יותר לפתח תגובה אלרגית לתכשיר. עם זאת השימוש במסנני הקרינה הוא חובה! השוק העיקרי של מוצרי ההגנה מהשמש כולל כמובן את תכשירי המאס מרקט כדוגמת אולטרסול של ד"ר פישר, סקין גארד, לייף של סופרפארם ועוד. במקביל להם התפתח בשנים האחרונות שוק מוצרי ההגנה של מותגי הקוסמטיקה המקצועית וגם שוק זה מוצרים בעלי חדשנות.

חדשנות 2014

כך לדוגמא לאחר 5 שנות מחקר נכנסה לראשונה חברת 'שיק תמרוקים' לקטגוריית ההגנה מהשמש והשיקה את סדרת "Friendly Sun" הכוללת 10 מוצרי הגנה מהשמש על-פי התקינה האירופאית המחמירה המבוססת על טכנולוגיית PUEX המשלבת בין פעילות אנטי-איג'ינג לרכיבים פעילים המופקים מאצה אדומה שנועדה לסייע בהגנה מפני הזדקנות מוקדמת ומואצת של העור בעיקר בשל חשיפה לשמש. 'מורז צמחי מרפא', מציעה קרם הגנה על בסיס צמחי מרפא ושמן אובליפיחה המשמש גם כקרם לחות טבעי הודות למרקם הקליל, לנקסטר מציעה העונה את סדרת sun sport המשלבת טכנולוגיית WET SKIN , לשימוש מהיר וקל גם על עור רטוב וכך מעניקה הגנה מלאה ועמידות בפני מים וזיעה, טכנולוגיה דומה תמצאו בסדרת אולטרסול Wet'n Go, מבית ד"ר פישר המציעה תרסיסים רציפים בעלי פטנט המאפשרהגנה על עור רטוב מיד עם היציאה מהמים.

תפוח טכנולוגיות השיקה 2 תכשירי הגנה לפנים בטכנולוגיית מיקרו-קפסולציה המסננת את קרני השמש על פני שטח העור ולא כמקובל בשכבה הפנימית. "במשך שנים רבות חוקרים ומפתחי מוצרי הגנה מהשמש חיפשו את המענה ליצור מערכת הגנה סולארית אשר תימנע את חדירת המסננים האורגנים לעומק העור", אומר ד"ר קובי שמיר הטכנולוג הראשי בחברת תפוח. כידוע, רכיבי מסנני הקרינה האמונים על סינון ו/או חסימת קרני UV מבצעים את פעולתם בעומק העור, נתון המגביר את ההסתברות לפתח תופעות אלרגניות בעור. החידוש בא לידי ביטוי בפעולת נטרול הקרינה שנעשית על שטח פני העור ובשכבות העליונות בלבד של האפידרמיס ולא בתוך העור כמקובל בתכשירי ההגנה ה"הקלאסיים".

חידושים נוספים בתחום הם תכשיר ההגנה של המותג 'דרמה סולשן' המציע שני מוצרי הגנה מהשמש בטכנולוגיית UV PEARLTM. "הפנינים" הן למעשה קפסולות זעירות ושקופות הכולאות את חומרי ההגנה המשתחררים במגע ישיר עם קרני השמש על פני שטח העור", מציינת ענת בקר, בעלת "הברבור" – המרכז לקוסמטיקה מדעית. "תשלובת מסנני קרינה – בהרכב מיטבי של טיטניום דיאוקסיד יחד עם מסננים בהרכב שונה המאופסנים בקפסולת פנינים יבטיחו שהחומר הפעיל שמסנן את הקרינה לא יחדור לעור ולמחזור הדם כשכן הוא כלוא בתוך הקפסולה. דרמלוג'יקה מציעה את Potection 50 Sport – תכשיר המכיל קפסולות לחות מיקרוסקופיות המשחררות מתוכן את חומר ההגנה הפעיל ומספקות הגנה תוך מניעת אבדן הלחות בעור ווישי מחדש את סדרת קפיטל סוליי המבוססת על המים הטרמליים של מעיינות וישי בצרפת, אשר לטענת היצרנית מרגיעים את העור ויוצרים מרקמים קלילים לתחושה נפלאה. קליניק מצטרפת השנה לסדרת איבן בטר את Even Better Dark Spot Defense אשר במקביל להגנה מטפל ומסייע לטענתה במניעת היווצרותם של כתמים כהים עתידיים ואילו המוצר ד"ר עור מציע 2 תכשירים העמידים במיוחד למים ומועשרים בויטמינים חיוניים לעור. וד"ר קליין מציע קרם בעל פורמולה המותאמת לעוסקים בענפי הספורט השונים כמו גלישת רוח וגלישת גלים.

הגנה על העיניים

המודעות להשפעות ההרסניות של קרני השמש לעור, ידועות לכולנו, אך, העיניים נמצאות בסכנת פגיעה מאפקט הקרינה האולטרא סגולית (UV) בדיוק כמו העור. "החידוש בתחום עדשות משקפי השמש הם העדשות המשלבות פולורייז ופוטוכרומטיות" אומר יניב אלדד אופטומטריסט רשת אופטיק דורון "עדשות אלו יעילות במיוחד לאנשים בעלי רגישות גבוהה לקרני השמש. שכן הקיטוב, של עדשות הפולורייז מונעות ב50% את הסנוור, והכהות המתגברת, של העדשות הפוטוכרומטיות, מוסיפה לנוחות ולהגנה הבריאותית מפני הקרינה האולטרא סגולית. אך, אם עד היום היו העדשות הפוטוכרומטיות מתבהרות כשנכנסנו לרכב, שהרי חלון הרכב חוסם UV ומפחית בכך את אחוז ההתקהות של העדשות, הרי שהחידוש האחרון משאיר אותן כהות כך שהן מגנות על העיניים גם כאשר אנחנו ברכב". אלדד מוסיף כי ברכישת משקפי שמש יש לוודא קיומו של תו תקן המורה על סינון UV ברמת של מאה אחוז.

עדשות המגע, אומנם מסננות את הקרינה אולם אינן מחליפות את משקפי השמש, אלא משלימות אותם, שכן קיים צורך להגן על כל ארובת העין והעפעפיים מפני השמש. עדשות המגע מכסות את האישונים ולכן חשוב להקפיד ולהרכיב עדשות מגע חוסמות UV בעלות רמת הגנה גבוהה ביותר. "קרני UV צדיות ועליונות החודרות מבעד לעדשות המשקפיים או חודרות מהאזורים שאינם מכוסים במשקפי השמש, נכנסות באופן מרוכז לקרנית ויוצרות אפקט מיקוד אור היקפי" אומר אלון נקר אופטומטריסט חברת ספלון ישראל "לכן, חשוב מאוד להגן על העיניים מקרני UV צדיות ועליונות, עדשות מגע חוסמות UV הוכחו כיעילות בספיגת קרינת UV צדית ועליונה. באקלים הקיץ הישראלי, מומלץ לרכוש עדשות בעלות החסימה הגבוהה ביותר, בעיקר עבור אלו שלא מרכיבים משקפי שמש. אך, חשוב מאוד כאשר הולכים לאופטומטריסט המטפל להציג בפניו את סגנון החיים כולל פעילויות החוץ, לאורך כל עונות השנה כך שהתאמת העדשות תהיה בצורה הנכונה והטובה ביותר".

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן