סכנה בריאותית: מצבור לוחות אסבסט נחשף בשדה פתוח

1
375
מצבור אסבסט בשדה פתוח. נתניה 2014

האם עיריית נתניה יכולה הייתה לעשות יותר כדי לצמצם ואף למנוע השלכת פסולת בניין בשדה נטוש בצפון העיר, המוכר מזה שנים רבות כאחת הנקודות הקבועות בה משליכים עברייני בנייה את הפסולת שלהם? לטענת תושבי הבניינים הסמוכים, התשובה היא חיובית. יתרה מזאת, בעקבות המקרה האחרון בו התברר כי הוצת מצבור גדול של לוחות אסבסט מתפורר, טוענים התושבים כי בשטח עצמו כמות גדולה של אסבסט – מה שעלול להוות סכנה בריאותית.

מזה שנים ארוכות מתריע עיתון נתניה און ליין, כי השדות הממוקמים בין היישוב אביחיל בצפון, רחוב עמק חפר במערב, כביש החוף במזרח ושכונות הרצף ובית הספר שי עגנון בדרום מהווים שטח הפקר בו מושלכת כמעט מדי יום פסולת בניין. לפני כחמש שנים אף איים המשרד להגנת הסביבה על עיריית נתניה כי יקנוס אותה במאות אלפי שקלים בעקבות זאת.

"אנחנו, כמי שגרים בחלק המערבי", סיפר לנתניה און ליין יעקב פוגל, תושב רחוב עמק חפר, "רואים כיצד רכבים נכנסים ללא כל בעיה לשטח ופורקים פסולת, דודי שמש וגם לוחות אסבסט. אין-ספור פעמים התלוננו והתרענו, אך זה לא עוזר". פוגל, כמו גם שכנים נוספים, טוענים כי ניתן היה ובקלות למנוע את כניסת הרכבים, באם עיריית נתניה הייתה מציבה מחסומי אבן בצד שלה – בדיוק כמו שעשו ביישוב אביחיל.

בתחילת החודש, כאמור, בעקבות הצתה גילו התושבים, למרבה חרדתם, כי הפעם הוצתו לוחות אסבסט. כידוע,השימוש באסבט נאסר על-פי חוק לאחר שהתברר כי במקרים בהם הוא מתפורר, עלול הדבר לגרום למחלות ריאה קשות וסופניות. "אין לנו מושג כמה פעמים בשריפות ששיש כאן כל שני וחמישי נשמנו עשן אסבסט", ציינה לנתניה און ליין תושבת נוספת: "בעירייה מספרים לנו שיש להם יחידת פיקוח מיוחדת לאיכות הסביבה, ואני מנסה להבין איך זה שכמעט כל יום אני רואה אנשים משליכים פסולת".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "מיד עם היוודע על הימצאותן שאריות אסבסט יצאה סוקרת העירונית, נציגת האגף לאיכות הסביבה, לשטח, להיפגש עם הפונה שדיווח על המפגע, על מנת לאמוד את כמות האסבסט עליה דווח. בהזדמנות זו נציין, כי אנו אסירי תודה על שיתוף הפעולה לו זכינו מתושב העיר שאכפת לו. בהמשך, קבלן מורשה לאיסוף אסבסט הוזעק למקום ופינה את לוחות האסבסט. משהיה חשש לשאריות נוספות הוזעק הקבלן להשלמת האיסוף. לעניין המרחק לבתי מגורים, הרי שבשטח פתוח במרחקים של 300 מ' ממגורים, (כמובן על פי כיווני הרוח) בשעה שתושבים מצויים בבתים מוגנים, אנו משערים שלא קיים סיכון לנזק בריאותי. אנו קוראים לציבור להודיע לעיריית נתניה (מוקד העירוני) על כל סוג של מפגע, כל שכן פסולת אסבסט על מנת שניתן יהיה לטפל בכך באופן המקצועי והראוי. באשר בכלל לתופעת השלכת פסולת – העירייה הקימה במנהל הפיקוח והביטחון יחידה מיוחדת שתפקידה לטפל בהשלכת פסולת בשטחים ציבוריים. לשמחותינו הדבר נושא פרי ואנו ממשיכים לפעול בנחישות".

בעיריית נתניה לא התייחסו לשאלת נתניה און ליין מדוע לא תציב העירייה מחסומי אבן למניעת המעבר לשדה הפתוח, בדיוק כפי שעשה מצידו המושב אביחיל.

תגובה 1

Comments are closed.