תיכון תל אביב מציג: הכנה לבגרות – כל הטיפים להצלחה

0
1318
פיתוח מיומנויות לימוד - תיכון תל אביב (נתניה) הכנה לבגרות
צילום פוטוליה

הידעתם, שהסיכוי להצליח במבחני בגרות תלויים בהרגלי הלימוד שלכם? מורי תיכון תל אביב ריכזו טיפים שיסייעו לתלמידים בשלבי הכנה לבגרות – רגע לפני המבחן.

מאות אלפי תלמידים בישראל, בהגיעם לכיתות הגבוהות בתיכון, מתמודדים עם מבחני בגרות. מרבית הלומדים באופן עצמאי מבצעים שורה של טעויות. לדברי אלי לוין, מנהל תיכון תל אביב, תיכון פרטי בנתניה, סיכויי ההצלחה במבחני בגרות הם נגזרת ישירה של תהליכי הכנה לבגרויות.

מהי הטעות הכי נפוצה בלמידה למבחן בגרות? ומה בתיכון תל אביב מלמדים לא לעשות?

"אחת הטעויות הנפוצות בלמידה לבגרות היא חוסר תרגול. הרבה מאוד תלמידים מבינים וזוכרים את החומר. אולם, חוסר תרגול עצמאי (ללא מורה) גורם לכך שבעת הבחינה הם לא מצליחים להתמודד עם השאלה. לכן, וכך אנו מרגילים את התלמידים שלנו, היא טכניקת תרגול עצמאית. למרות "שחושבים שיודעים" נושא מסוים חובה לתרגל אותו באופן עצמאי. ניתן לעשות זאת על ידי פתרון בגרויות קודמות (באינטרנט ישנם שאלונים ופתרונות). אנו ממליצים גם על תרגול לפי נושא ספציפי. ניתן לבקש חומרי עזר ממורי ביה"ס".

"היתרון הנוסף בתרגול, הוא דווקא במקצועות רבי מלל. התרגול ממקד את הלמידה. מקצועות רבי מלל, לרוב, עמוסים בחומר. קריאה אין סופית של החומר, לרוב, גורמת לתסכול, כי ישנו קושי רב לשנן חומר כה רב. כאשר התלמיד פותר שאלות (בהתחלה מומלץ עם חומר פתוח), באופן אוטומטי מתרחש תהליך מעניין. התלמיד מתחיל להבין מה עיקר החומר שעליו להתמקד. כך נוצרת אצל התלמיד הפרדה בין עיקר לטפל".

מהן טכניקות "תרשימי זרימה" וטכניקת "כרטסת" בהכנה לקראת מבחני בגרות?

"בניית תרשימי זרימה מתאימה מאוד למקצועות רבי מלל. היות שישנו חומר רב, הקריאה האין סופית גורמת לבלבול בהבנת החומר. מה שמקשה מאוד לזכור את סדר/ רצף אירועים. בניית תרשים זרימה עם נקודות עוגן מרכזיות, עוזר להבין ולזכור את הסדר והתהליכי האירועים/ סיפורים".

"שינון בעזרת כרטיסיות מתאים מאוד למקצועות בהם נדרש ללמוד מושגים. כולם מכירים את שיטת הכרטיסיות אך, לא כולם עושים זאת נכון. לכן, הרבה פעמים הדבר אינו מועיל".

טיפ של מורי תיכון תל אביב! כך תכינו לעצכם כרטיסיות לסיוע בלימודים בכלל ובהליך הכנה לבגרות בפרט.

  1. על-פי מורי תיכון תל אביב, השלב הראשון הוא בהכנת כרטיסיה. בצד אחד לכתוב את שם המושג ובצד שני הגדרה. מומלץ לכתוב מושגים והגדרות בצבעים שונים.

2. השלב השני הוא חלוקת כרטיסיות לקבוצות. כידוע, חבילה גדולה של כרטיסיות מאוד מתסכלת. לכן, מומלץ לחלק לקבוצות של 10 כרטיסיות לפי נושאים.

3. השלב השלישי הוא שינון. הדרך היעילה ביותר לשינון מתבצע על ידי כך שהלומד מצליח לסיים את החבילה בצורה רצופה. הלומד מסתכל על המושג, מגדיר ועושה בדיקה עצמאית (אפשר להיעזר בחבר). אם ענה נכון? עוברים לכרטיסיה הבאה. אם לא, מתחילים את כל החבילה מהתחלה. הדבר גורם לכך, שאת המושגים שהתלמיד הצליח להגדיר הוא חוזר עליהם עוד ועוד. את המושג אותו לא הצליח להגדיר, הוא לומד כי ראה את התשובה לפני דקות בודדות.

4. השלב הבא הוא שילוב בין קבוצות מושגים. לאחר שתלמיד מצליח להגדיר את כל המושגים בחבילה, הוא מוסיף חבילה נוספת. ברגע שהתלמיד מכיר את כל המושגים, מומלץ לערבב בין הכרטיסיות. ברגע שהתלמיד מצליח להגדיר את כל המושגים ללא טעויות בצורה רציפה, הוא סיים לשנן את המושגים. אז, כל מה שנשאר זה מדי פעם לעשות חזרה.

האם נכון להתחיל ללמוד לקראת מבחן בגרות שבוע לפני מבחן?

"הכל מתחיל ונגמר בשאלה: האם יש לתלמיד או לתלמידה ארגז כלים המבוסס על פיתוח יכולת למידה. ארגז כלים זה, כמו גם התאמת תכנית לימוד פרטנית לכל תלמיד או תלמידה, הם חלק בלתי נפרד מגישת הלימוד אצלנו, בתיכון תל אביב. בעיקרון, יש ללמוד לקראת מבחן הבגרות, על בסיס נושאים, כמה שיותר מוקדם. כך, שכאשר למגיעים לישורת האחרונה, כל שנותר הוא לבצע חזרה עצמאית".

 

טיפים להצלחה בלמידה למבחן בגרות בתנ"ך

שושנה כהן, מורה לתנ"ך ולספרות בתיכון תל אביב, ריכזה שורה של טיפים להצלחה בבגרות בתנ"ך.

  1. יש לקרא את הסיכומים והפרשנות ולדעת את תוכן פרקי הלימוד. ידיעת הפרקים תעזור בפיצוח השאלות. כמו כן, אם השתמשתם בשיטת הכרטיסיות, יהיה לכם קל יותר לזכור.
  2. חשוב להבין כיצד בנוי מבחן בגרות בתנ"ך – כך שיהיה לכם קל יותר לענות על מה שנשאלתם. לכן, תרגלו עצמכם מבעוד מועד לסמן את ההוראות בשאלה. ואז, להתייחס לכל חלקי השאלה.
  3. במידה ותתבקשו לבסס את תשובתכם, תצטרכו לצטט את הפסוקים מתוך התנ"ך. גם כאן, הכרת החומר מלכתחילה, יסייעו לכם לאתרו.
  4. בפרק שלא נלמד, עליכם לענות על שאלות המבוססות על קטע שאינו כלול בתוכנית הלימודים. כדי להצליח בזה מומלץ לעבוד על-פי שלבים. ראשית, לקרוא את השאלה הראשונה – בטרם קראתם את הקטע. השאלה תיתן לכם רמזים ופרטים ראשוניים על קטע הקריאה. בשלב השני, קראו את שאר השאלות ברפרוף. הן תסייענה לכם בהמשך, לגלות נושאים שונים המצויים בטקסט. רק אז גשו לקריאת הקטע. ההמלצה שלנו, היא לקרוא את הקטע מתחילת הפרק. ולו כדי להבין את הרקע. סמנו פרטים חשובים: כבר בקריאה הראשונה. סמנו פרטים כמו דמויות, זמן, מקום, תאריכים, מילים מנחות וכו'. כל אלה עוזרים לנו לפרש את המסר ואת כיווני העלילה, מילות מפתח, והמושגים בקטע.

5. בשלב זה תנו תת כותרות. דהיינו, חלקו את הקטע למספר תת-קטעים וכיתבו בצד את תמצית עניינם. חשוב לזכור, כי לא חובה להבין כל מילה בטקסט! לרוב ניתן לענות על השאלות רק על-פי הבנת הרעיון המרכזי של הקטע. כעת הגעתם לשלב האחרון. קראו שוב את השאלות ואת הקטע, והתחילו לענות. הכל נמצא בטקסט.

טיפים להצלחה במבחן בגרות בהיסטוריה

אברהם קוהל, מורה להיסטוריה ולשון בתיכון תל אביב, מספק טיפים להצלחה בהכנה לקראת מבחן בגרות בהיסטוריה.

  1. תרגול שאלות מקור: למרקר את הקטעים הרלוונטיים לנקודות בשאלה ולשים לב לרקע של כותבי המסמכים ולזיקתם לתחום בו עוסקת השאלה.
  2. תרגול שאלות השוואה תוך ציון הדומה והשונה והסקת מסקנות כתוצאה מכך.
  3. רפרוף בספר השואה, הכרת מבנהו, תוכן העניינים והתמצאות במיקום הנושאים השוהים.
  4. טיפ לימודי: כשעונים על שאלה, יש להתחיל בהגדרת העניין העקרוני. רק אח"כ הפירוט ולא להיפך.
  5. סיכום עצמי בראשי פרקים של כל נושא (שילוב בין טכניקת תרשים זרימה לבין שיטת הכרטיסיות)
  6. מעבר על מבחני בגרות קודמים יסייעו לכם ללמוד להבין את מבנה השאלות ולמקד אתכם.

טיפים להצלחה במבחן בגרות במתמטיקה

אלה סטלינסקי, מורה למתמטיקה בתיכון תל אביב – נתניה, מספקת טיפים לקראת בגרות במתמטיקה

סוג השאלות במתמטיקה דומה לכל הבגרויות. לכן, תרגול לפי נושאים הוא חשוב ביותר. מתמטיקה הוא אחד המקצועות שהתלמידים מאוד מתקשים בו. הסיבה העיקרית היא, שלפעמים רק נדמה לתלמידים שהם מבינים את החומר.

 

למה תלמידים רבים כל-כך נכשלים במתמטיקה? והאם אפשר לוותר על מורה פרטי? 

"הסיבה לכך היא, שהמורה פותרת את התרגילים בכיתה, אך בפועל, בלי תרגול. התלמיד לא מתמודד עם השאלה באופן עצמאי. לכן, לא מצליח במבחן. הדרך היחידה להתכונן למבחן, היא תרגול ועוד פעם תרגול באופן עצמאי. לא עם מורה פרטית, אלא באופן עצמאי. בהמשך, עם חברים ורק בסוף באופן פרטני עם מורה. אצלנו, בתיכון תל אביב – שהוא תיכון פרטי בנתניה – שיעורים פרטניים הם חלק מתוכנית הלימוד. רק כך התלמיד יכול לדעת אם הוא מבין או לא מבין את החומר.

לכל תלמיד יש נושאים שהוא מבין יותר ויש נושאים שהוא פחות מתחבר אליהם. חשוב להבין, שלבחינה יש הגבלת זמן. לכן, בזמן הלימוד לקראת מבחן בגרות במתמטיקה, מומלץ להתחיל עם הנושאים אותם התלמיד יודע יותר טוב. רק אז לעבור לנושאים בהם התלמיד יכול "להיתקע". הצלחה בשאלות הראשונות יעניקו לתלמיד ביטחון בעת הבחינה. זה גם ישאיר זמן להתמודד עם נושאים קשים יותר עבורו.

כדי לתכנן את הזמן בצורה נכונה, על התלמיד לתרגל בבית תוך כדי מדידת זמנים, ככה התלמיד ידע  מה מצבו במהלך הבחינה. למבחן בגרות במתמטיקה, מומלץ להתחיל ללמוד חודש לפני המבחן. בהתחלה באופן עצמאי לחלוטין. לאחר מכן, במידה וקיים לימוד פרטני או מיני קבוצתי כמו בתיכון תל אביב, בגישה זו.

הקליקו: תיכון פרטי בנתניה – זה רק תיכון תל אביב

 

מומלץ לקרוא: מה הקשר בין מבחני בגרות, תיכון פרטי ובין פיתוח מיומנויות לימוד?

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן