מה הקשר בין מבחני בגרות, תיכון פרטי ובין פיתוח מיומנויות לימוד?

אין זה סוד, שבמהלך השנים האחרונות נעלמו מקצועות תעסוקתיים רבים. הדרך החינוכית הנכונה לשיפור סיכויי בני נוער להצליח בחיים הוא שילוב בין פיתוח מיומנויות לימוד ובין מבחני בגרות. מורי תיכון תל אביב (נתניה) מרחיבים.

0
588
פיתוח מיומנויות לימוד - תיכון תל אביב (נתניה) הכנה לבגרות
צילום פוטוליה

בעשור הקרוב מפת התעסוקה בישראל צפויה להשתנות. כבר בשנה האחרונה, שנת קורונה, ניתן היה לראות את השינוי במפת התעסוקה בישראל. ולא רק, אלא בעולם כולו. כבר כעת ברור, שמבחני בגרות בלבד אינם מספיקים. הגיע הזמן להכיר שני מושגי יסוד. פיתוח מיומנויות לימוד הוא המושג הראשון. המושג השני הוא "לומד עצמאי".

עד לפני שנה, בדיקה היברידית מרחוק על-ידי רופא, הייתה נשמעת הזויה. כעת, זה כבר כמעט עניין שבשגרה. בדיוק כמו שלפני שלושים שנה בכל קרן רחוב היו חנויות לתיקון מוצרי אלקטרוניקה. היום, הפכו החנויות וטכנאי האלקטרוניקה למועטים.

פיתוח מיומנויות לימוד – הוא מה שישפר את סיכויי הצלחתם של התלמידים בהשגת מקצוע תעסוקתי בעתיד הקרוב

על-פי מחקרים רבים, שפורסמו על-ידי מוסדות מחקר מובילים, במהלך העשור הקרוב ייעלמו כמעט לחלוטין מעל 100 מקצועות תעסוקתיים. לעומתם, עשרות מקצועות חדשים יצוצו.

"כהורים אנו רוצים את הטוב ביותר לילדים שלנו", מסבירים מומחי החינוך של תיכון תל אביב – תיכון פרטי בנתניה. "על מנת לשפר את סיכויי ההצלחה של הילדים שלנו, חובה להעניק לילדים השכלה. ולא רק, אלא ואפילו חשוב יותר: ארגז כלים נרחב – הכולל מיומנויות לימוד".

מדוע פיתוח מיומנויות לימוד כל-כך חשוב בקרב תלמידי ותלמידות תיכון? האם לימוד לבגרות אינו מספיק?

"הצלחה במבחני בגרות אינה מספיקה היום. תלמידת תיכון, כמו גם תלמיד תיכון, בבואם למבחן בגרות, חייבים להבין את החומר, את ההיגיון ואת הדרך. לא להסתפק בלימוד אוטומטי בלבד. אנו דוגלים בשילוב של מספר טכניקות הוראה, שיטות הוראה וכללים מנחים. לדוגמא: לימוד אך ורק בכיתות קטנות, עם מספר תלמידים נמוך, זה חלק משיטת הלימוד שלנו".

"מתן שיעורים פרטניים לתלמידים שלנו, גם כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. בהיבט הפדגוגי, אנו בונים תכנית לימוד פרטנית לכל תלמיד. תכנית לימוד זו מותאמת באופן אישי לכל תלמיד ומקיפה את כל האספקטים הנדרשים: היבט רגשי, היבט חווייתי, היבט פדגוגי והיבט ערכי. כמובן, שהתיכון הינו בפיקוח משרד החינוך".

"גישתנו לפיתוח מיומנויות כוללת, למשל, עמידה מול קהל. זהו נושא אחד מתוך רבים בו אנו מתמקדים בפיתוח מיומנויות של לומד עצמאי. ולמה? כי בעולם מודרני צריך לגרום לאנשים ללכת אחריך, לא משנה באיזה תחום תעסוק. מנהל צוות, עורך דין, גיוס כספים וכו'. בעולם בו הניהול הופך ליותר ויותר שטוח, יכולת שכנוע הופכת להיות קריטית. לכן, רק פיתוח של מיומנויות "לומד עצמאי" יאפשר לתלמיד להצליח".

מומחי תיכון תל אביב: "הצלחה במבחני בגרות אינה מספיקה היום. תלמידת תיכון, כמו גם תלמיד תיכון, בבואם למבחן בגרות, חייבים להבין את החומר, את ההיגיון ואת הדרך. לא להסתפק בלימוד אוטומטי בלבד".

אחדד את השאלה. עד כמה פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי יאפשרו לתלמיד התמודדות עם שינויים בעתיד?

"מיומנויות אמיתיות של לומד עצמאי, בעולם בו קצב השינוי הוא מהיר, הן מה שישפרו את סיכויי התלמידים להצליח בעתיד.  על העובד חייבת להיות יכולת ללמוד ולהתפתח כל הזמן. המעסיק יחפש עובד שיודע לקחת חומר חדש, לעבד אותו ולהתאים לתחום בו העובד נמצא. עובד שלא ידע לעשות זאת, לא יוכל לשרוד בשוק העבודה. אחרת, המעסיק יצטרך כל הזמן להחליף עובדים או להוציא הרבה כסף על השתלמויות אין סופיות. בגלל ששוק העבודה הופך להיות יותר ויותר דינמי, על העובד להיות בעל מיומנויות של "לומד עצמאי". מיומנויות אלה נלמדות ומתורגלות בשלב מוקדם יותר – עוד בשלב התיכון. לכן, אנו מקפידים על פיתוח מיומנויות לימוד. מיומנויות המותאמות לכל תלמיד או תלמידה של באופן אישי".

הגישה המתוארת מתאימה בישראל, בעיקר, ללימודים במסגרת תיכון פרטי. האם כל הורה יכול להרשות לעצמו לממן לילדו תיכון פרטי?

"אצלנו, התשובה היא חיובית. אנו דוגלים בגישה שלכל אחד ואחת מגיע תיכון פרטי במחיר של תיכון ציבורי. בכך, אנו מגשימים חזון חינוכי שבמרכזו: הצבת התלמידים וצרכיהם החינוכיים, הפדגוגיים והערכיים במרכז. כתוצאה מגישה זו, סיכויי ההצלחה של התלמידים שלנו גבוהים הרבה יותר מאשר במסלול הרגיל שאינו מתאים לכל אחד".

פיתוח מיומנויות לימוד עם תיכון תל אביב (נתניה)

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן