קורבן אנדומטריוזיס תוכר כמי שאיבדה את כושר עבודתה

בהחלטה נדירה של הביטוח הלאומי, הכיר המוסד באישה חולה במחלת אנדומטריוזיס, כמי שאיבדה את כושר עבודתה ב-100%. במחלה זו חולה אחת מכל עשר נשים בגיל הפריון. 

0
424
בתמונה: פטיש בו נוהגים להשתמש שופטים - המייצג החלטת בית משפט
צילום fotolia
בהחלטה נדירה של הביטוח הלאומי, הכיר המוסד באישה חולה במחלת אנדומטריוזיס, כמי שאיבדה את כושר עבודתה ב-100%. במחלה זו חולה אחת מכל עשר נשים בגיל הפריון. 
בצעד יוצא דופן הכיר הביטוח הלאומי בחולת אנדומטריוזיס, כמי שאיבדה לחלוטין את כושר העבודה.
בקשתה של האישה (39) להכיר בחוסר יכולתה לעבוד בשל מחלותיה, נדחתה בתחילה על הסף. האישה פנתה לעוה"ד נדב ליטמן ושי פלגי ממשרד עו"ד דוד פייל ושות'. הם הגישו בשמה ערעור על ההחלטה לוועדת העררים של המל"ל.
בערעור טענו, כי האישה סובלת משורה של מחלות. ביניהן, אנדומטריוזיס והידרדניטיס סופורטיבה (מחלת עור כרונית). כידוע, אנדומטריוזיס פוגעת בכ-10% מאוכלוסיית הנשים בעולם. המחלה מסבה להן כאבים קשים, וכן לנזקים בלתי הפיכים באיברים פנימיים. זאת, כתוצאה מדימומים, הידבקויות והצטלקויות.
בערעור הראשון הכיר המוסד לביטוח לאומי באובדן כושר של האישה. אולם, הסיכם להכיר חלקית (74% אי כושר).
בעקבות זאת הגישו עורכי הדין ערעור לבית הדין לעבודה. בערעור ציינו, כי הוועדה לעררים לא התייחסה לכלל הנזקים שמחלת האנדומטריוזיס גרמה לאישה. בין השאר: פגיעה נפשית משמעותית, נזקים קשים לאגן כתוצאה מהדבקויות. בנוסף, קשיי שינה ושימוש רחב בתרופות לשיכוך כאב.

אנדומטריוזיס פוגעת בכ-10% מאוכלוסיית הנשים בעולם. המחלה מסבה להן כאבים קשים, וכן לנזקים בלתי הפיכים באיברים פנימיים. זאת, כתוצאה מדימומים, הידבקויות והצטלקויות.

לדברי עוה"ד פייל וליטמן, האישה סובלת מכאבים בלתי פוסקים באגן עם הקרנה לרגל. לצד זה, נגעים ונפיחויות באזורים האינטימיים. מצבה הרפואי חמור עד כדי אובדן כושר העבודה והיכולת לבצע את עבודות משק הבית. בשל כך, היא מתגוררת אצל הוריה.
לאחרונה, בהמלצת רופאיה, החלה האישה בתהליך של הקפאת ביציות. לאחריו, תעבור דיכוי הורמונלי. בערעור טענו, כי מחלותיה פוגעות קשות באיכות חייה. בשל הכאבים הקשים מהם היא סובלת, היא נוטלת משככי כאבים רבים ועושה שימוש בקנאביס רפואי.
עקב הדימומים הפנימיים, היא נאלצת לבצע טיפולי ניקוז רבים תחת הרדמה מלאה. היא סובלת מחרדות, קשיי שינה וקשיי הסתגלות. כמו כן, ממצב רוח ירוד המלווה בדיכאון. המצב עד כדי כך חמור, שאינה מסוגלת לצעוד יותר מ-300 מטר בכוחות עצמה.
עוד הדגישו, כי בשל מצבה, האישה נמצאת בטיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי. היא סובלת מקשיים חברתיים וקיים קושי למצוא בן זוג – כאשר היא מתרכזת אך ורק בטיפול במצבה הרפואי והסתרתו.
לדברי עוה"ד ליטמן ופלגי, האישה איבדה את מלוא כושרה להשתכר, וכי ההחלטה להכיר באי הכושר שלה רק באופן חלקי מדגימה חוסר הבנה מוחלט של מצבה הרפואי והתפקודי.
לאחרונה, קיבלה ועדת העררים של המוסד לביטוח לאומי את ערעורה של האישה, וקבעה לה דרגת אי כושר עבודה בשיעור של 100 אחוזים.
לדברי עוה"ד ליטמן ופלגי, מדובר בהחלטה תקדימית, המהווה בשורה של ממש לנשים רבות המתקשות לתפקד ולהתפרנס למחייתן. "בעקבות ההחלטה, ייפנו ודאי נשים רבות, השרויות במצב דומה, למוסד לביטוח לאומי, על מנת שיכיר במגבלתן, שכן כ-10 אחוזים מהנשים סובלות מאנדומטריוזיס ברמות חומרה שונות" אומרים עוה"ד פייל וליטמן.