קופ"ח מכבי: בנתניה מתכוננים רגשית לניתוח בריאטרי

0
144
צוות המכון הבריאטרי בנתניה. צילום יח"צ

בסדנא שהתקיימה במרכז הרפואי של מכבי קריית השרון בנתניה לקחו חלק שמונה מטופלים (גברים ונשים), בגילאי 40-50. המפגשים עסקו בתכנים רגשיים, שכללו שיחות על הדילמות לפני הניתוח, דימוי גוף, קשיים רגשיים ועוד.

בנוסף נערך בסדנא תיאום ציפיות עם המשתתפים בכדי להכין אותם להתמודדות הלא פשוטה אחרי הניתוח. הסדנא כללה שלושה מפגשים קבוצתיים, בני שעה וחצי כל מפגש, אחת לשבוע.

ניתוח בריאטרי הוא ניתוח לטיפול בהשמנת יתר. הניתוח מתבצע על ידי הגבלת נפח הקיבה על ידי הצרת הקיבה או על ידי שרוול. מקופת חולים מכבי נמסר, כי בשנים האחרונות, חלה עלייה בביצוע הניתוחים הבריאטריים, בקרב מי שלא הצליחו להגיע למשקל תקין דרך תזונה נכונה ופעילות גופנית. בין הגורמים שמנבאים את הצלחת הניתוח ושמירה על משקל תקין לאורך זמן נמצאו הכנה תזונתית ורגשית לניתוח, ציפיות ריאליות של המטופל מהניתוח ושינוי אורח חיים עוד לפני הניתוח.

עוד נודע, כי הסדנא סייעה למשתתפים להבין שלא מדובר בניתוח כ"פתרון קסם" לבעיית ההשמנה והם יידרשו לעשות עבודה רגשית, מחשבתית והתנהגותית, תוך שינוי אורח החיים שלהם באופן משמעותי. בסיום הסדנא כל המשתתפים הביעו שביעות רצון גבוהה, וציינו כי קיים צורך במפגשי הכנה רגשיים קבוצתיים לקראת הניתוח. הם גם בחרו להמשיך ולשמור על קשר טלפוני על מנת לתמוך אחד בשני לאורך התהליך.

יוזמות הסדנא הן נועם דגן ודוריאן יצחק-כהן סטודנטיות בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת תל- אביב, שהיו סטאז'ריות במרכז הרפואי של מכבי בנתניה השנה. הן העלו את הרעיון לסדנא בעקבות צורך שעלה בפגישות עם מועמדים לניתוח בריאטרי במכון בנתניה. הן הכינו את התכנים והנחו את הסדנה, בהדרכה צמודה של ד"ר ג'וליה גוזמן, עובדת סוציאלית במרחב נתניה במכבי ו בתמיכה והכוונה של ענבל בלוג, מנהלת המכון הבריאטרי בנתניה.

"התגובות הטובות של המשתתפים לסדנא הראו לנו עד כמה היא חשובה ונותנת מענה לצרכים הרגשיים לפני הניתוח הבריאטרי. ניכר שהמפגשים תורמים לתחושת המוכנות הרגשית לניתוח וליצירת ציפיות מציאותיות ממנו. רוב המשתתפים בסדנא כבר עברו את הניתוח וניכרת הסתגלות טובה לאחר הניתוח בהתמודדות שלהם עם השלכותיו ", סיפרה ד"ר ג'וליה גוזמן, עובדת סוציאלית במרחב נתניה במכבי.

"בעקבות הצלחת הסדנא הייחודית שפותחה במכון הבריאטרי בנתניה, יתקיימו בעתיד סדנאות דומות במכונים הבריאטריים של מכבי שירותי בריאות בכל הארץ. אנחנו קשובים לצורך שעלה מהשטח ורוצים לתת לו מענה מקצועי מיטבי ", הוסיפה ענבל בלוג, מנהלת המכון הבריאטרי בנתניה.

המכון הבריאטרי במרכז הרפואי מכבי קריית השרון בנתניה כולל צוות רב מקצועי של דיאטנית, עובדת סוציאלית, רופאה ומזכירה. מאז פתיחת המכון הצוות טיפל בכ-300 מטופלים אחרי ניתוח בריאטרי. הטיפול במכון כולל טיפול פרטני למנותחים עד שנה מהניתוח וטיפול קבוצתי, שמיועד למנותחים החל מחצי שנה מיום הניתוח. בנוסף, מקיים המכון הרצאת טרום ניתוח בהנחייה של דיאטנית ועובדת סוציאלית, בה ניתן, בין היתר מידע לגבי סוגי הניתוחים, השלכותיהם הפיזיות והנפשיות, יתרונות וחסרונות של כל ניתוח, וכן מודגשת החשיבות של מעקב מקצועי, שנמצא כתורם להצלחת הניתוח ושימור ההישגים לאורך זמן.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן