על שמות רחובות והחלפתם/ עו"ד אדיר בנימיני

0
195

בישיבות של וועדת שמות הרחובות בעיר נתניה שבראשותי, עולות לא אחת דרישות להנצחת אישים חשובים, תוך בקשה קונקרטית לרחוב מסוים, קיים, הנושא כיום שם אחר. במקרים בהם מדובר באישיות לאומית חשובה, הדבר נובע מהרצון לכבד אותה בהנצחה ברחוב מרכזי וגדול ברחבי העיר, ובמקרים בהם מדובר בדמות מקומית, אז הדרישה בדרך כלל מקורה בזיקה שבין הרחוב או האזור לבין הפעילות הציבורית של אותה אישיות.

החלפת שם של רחוב אינה דבר של מה בכך, ומתלווה לו פרוצדורה מורכבת מבחינת החוק; ההליך הוא יותר פשוט כאשר אין מדובר ברחוב על שם אדם, אלא על שם חפץ דומם, בעל-חיים או צמח (כמו רחוב התרופה או רחוב הסיגלית וכו'). הקושי מתעורר כאשר מדובר בשם של אישיות היסטורית, במיוחד כאשר מדובר באדם השייך לאחד מגדולי האומה. במקרה כזה יש צורך באישור וועדה מטעם הממשלה. במקרים בהם עסקינן בחלופה הראשונה, לטעמי אין לחשוש מן השינוי, כאשר הוא נדרש, וזאת בכפוף כמובן לשמיעת עמדתם של תושבי אותו רחוב והתחשבות בה.

בדיאלוג "קראטילוס" של אפלטון, מצוטטת דמותו של הרמוגנס כהאי לישנא: "כל שם אשר יתן אדם לדבר מן הדברים, זה שמו הנכון; ואם לאחר מכן יחליפנו באחר, ולא יקרא עוד לדבר בשם ההוא, הרי יהיה השם האחרון נכון לא פחות מהראשון", ומוסיף בהמשך כי "אין דבר שיש לו שם שבא לו מטבעו, אלא על פי הנוהג והשימוש של אנשים שקראו בשם זה והשתמשו בו"  [אפלטון "קראטילוס" כתבי אפלטון כרך א' (תרגם: יוסף ג' ליבס), הוצאת שוקן (תשנ"ח-1997), עמ' 512 ].

יש הרבה אמת באמירה זו; דוגמא מאוד מובהקת ניתן למצוא שמות של ערים ואפילו מדינות ששמם הוחלף, ובמהלך הזמן הושרש השימוש בשם החדש, כמו למשל העיר קונסטנטינופול, שהפכה לקושטא וכיום מכונה בשם איסטנבול, או מדינת זאיר שהפכה בשנת 1997 ל"רפובליקה הדמוקרטית של קונגו" (בעבר כונתה: "קונגו הבלגית").

נכונים הדברים גם לגבי שמות רחובות; לוקח זמן להסתגל לשינויים, אבל עם הזמן הם נקלטים. נדיר לשמוע אנשים העושים עדיין שימוש בכינויים הישנים: "דרך חיפה" ו"דרך פתח-תקווה", במקום בשמות העכשוויים: שד' מרדכי נמיר ושד' מנחם בגין, בתל-אביב-יפו.

דיון בוועדת שמות רחובות ואתרים בעיריית נתניה.
דיון בוועדת שמות רחובות ואתרים בעיריית נתניה.

ככל שהדבר נוגע לעיריית נתניה, נעשו בעבר ניסיונות לשינוי שמות רחוב קיימים, אשר ירדו מן הפרק לאחר שקמה התנגדות. במסגרת הדיונים בוועדה אנחנו בהחלט קשובים לרצון התושבים בנושא זה.

בקדנציה הקודמת למשל סוכל הניסיון להחליף את שמו של רחוב ההסתדרות, בין היתר על רקע השורשים היסטריים העמוקים והסמליות הרבה של רחוב זה. ניסיונות קודמים לשנות שמות של רחובות מסוג זה נכשלו, עקב התנגדות תושבים וגורמים בפוליטיקה המקומית, אבל נרשמו גם מקרים בהם ההחלפה בוצעה בהצלחה, כמו למשל החלפת רח' האורזים (בקטע של קריית-השרון) לשדרה על שם חבר הקונגרס היהודי-אמריקני, טום לנטוס.

.

הכותב: עו"ד אדיר בנימיני – חבר מועצת עיריית נתניה; מחזיק תיק הגנת הסביבה ויו"ר וועדת שמות רחובות ואתרים. מייסד ובעלים של משרד עורכי-הדין דוידוב-בנימיני ושות', הממוקם במתחם הבורסה ברמת-גן. עוסק בתחום התעבורה והמשפט הציבורי (עתירות מנהליות, משפט מנהלי וחוקתי ומשפט מוניציפאלי). בעבר חבר הועד המנהל של תזמורת נתניה-הקאמרית הקיבוצית.