מרפאת תאומים זהים נפתחה בלניאדו

מרפאה חדשה ויחודית לתאומים זהים נפתחת באגף נשים ויולדות בבי"ח לניאדו; בראש המרפאה יעמדו ד"ר ניר דובדבני וד"ר יעל פסטרנק

0
232
צילום דוברות לניאדו

במערך המכונים ומרפאות החוץ בבי"ח לניאדו נפתחה מרפאת תאומים זהים. המרפאה החדשה היא חלק ממערך הריון בסיכון, בראשותו עומדת ד"ר יעל יקל.

ד"ר ניר דובדבני – מנהל מכון US באגף נשים ויולדות, יחד עם ד"ר יעל פסטרנק – רופאה בכירה בתחום הריון בסיכון, יעמדו בראש המרפאה. במרפאה יציעו לנשים ההריוניות ONE STOP SHOP. זאת לכלל הבדיקות והיעוצים הרלוונטיים, להריון תאומים הנמצא בשליה אחת. מדובר במצב שמוכר בקרב הציבור כהריון של תאומים זהים. הריון של תאומים בשליה אחת, מתרחש בקרב 0.4% מכלל ההריונות ועל כן מדובר בתופעה נדירה יחסית.

מצבי סיכון בהריון תאומים בשליה אחת

מבית חולים לניאדו מסרו, כי הריון תאומים בשליה אחת הוא בעגה המקצועית הריון תאומים מונו –כוריאליי. ההריון בר סיכון, בשלושה מצבים שונים. מצב הנקרא TTTS ובו עובר אחד "תורם" דם לעובר השני וסובל מאובדן נפח דם, לצד העובר השני שסובל מכמות מוגברת של נוזלים בגוף. בדרך כלל מצב זה מצריך התערבות ניתוחית. זאת באמצעות לייזר בו יופרדו כלי הדם של העוברים זה מזה. מצב הנקרא SIUGR שבו קיימת האטה בגדילה של אחד העוברים (סלקטיבית). בו עובר אחד קיבל שטח שליה קטן יחסית לעובר השני והוא לא מצליח להתפתח בצורה מיטבית. מצב זה דורש מעקב צמוד. מצב הנקרא TAPS בו לעובר אחד יש דם סמיך מאד (עודף דם). לעובר השני יש דם דליל (חוסר דם).

מצבי סיכון אלו עלולים להופיע בכ-30% מההריונות של תאומים זהים. ב-100% מההריונות המצב דורש מעקב של מרפאה מומחית לנושא. הכוללת ביצוע US ודופלר זרימות, לצד מעקב הריון בסיכון. ביצוע הבדיקות והמעקב צריכים להתקיים אחת לשבועיים.
המרפאה שנפתחת בימים אלו תרכז למקום אחד את כלל ההליכים. בכך תחסוך מאמץ רב עבור היולדות ובני המשפחה, לצד ייעוץ של רופאים בעלי מוניטין בתחום.

ד"ר מרדכי בן דוד, מנהל אגף נשים ויולדות בבי"ח לניאדו, התייחס לפתיחת המרפאה. "גיוס כח אדם איכותי שמבוצע באגף, מוביל לפתיחת שירותים חדשים וייחודיים בתחום מעקב ההריון. מדובר בבשורה אמיתית להריוניות. ד"ר יעל יקל מנהלת תחום ההריון בסיכון באגף, עוסקת מדי יום בפיתוח שירותים קליניים נוספים עבור המטופלות"

פרופ' צבי שמעוני, המנהל הרפואי בבי"ח לניאדו ציין את פתיחת השירותים החדשים. "פתיחת שירותים חדשים בכלל הדיסצפלינות הקליניות הינה מטרה שעומדת לנגד עינינו מדי יום. כמו גם גיוס כוח אדם רפואי בעל מוניטין וידע. המרפאה היחודית תעניק שירות ברמה הגבוהה ביותר, לצד חסכון של זמן ו"כאבי ראש" של המטופלות".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן