מילה שלי – שמים את השפה העברית על המפה

מאות מתושבי העיר הגיעו בשבוע החולף להיכל התרבות בעיר כדי לחוות בפעם ה-11 אירוע לכבודה של השפה העברית ביום הולדתה של העיר נתניה

0
287
אמנית החלילים הבינלאומית, חפציבה זר-אביב. צילום באדיבות עיריית נתניה

למעלה מעשור מתקיימת בנתניה מסורת מיוחדת של מופע שנתי לכבוד השפה העברית. המופע המוקדש לשפה העברית נקרא – "מילה שלי – שמים את השפה העברית על המפה".

המופע מתקיים ביוזמתן של תושבות העיר ד"ר מירי דבי-קריצלר ופרופ' אביבית לוי, חברות אגודת הסופרים העברים, ובהפקתן, בשיתוף עמותת היכל התרבות העירוני.

האירועים הם תמהיל מוצלח של הרצאות, הומור ומוזיקה בהקשר ללשון העברית.

השנה התקיים המופע ה-11 בסדרת "מילה שלי". הנושא היה "החיים ביד הלשון" – השפה ככלי מרפא. לאחר שנתיים של התמודדות עם מגיפת הקורונה אין ספק, כי הבריאות והרפואה הן בראש מעיינינו.

"מדביק בקורונה – מעבירוס", "אקמול – מומלץ בחום רב", "הכולסטרול הוא – הצרה של העורקים" או "היום בודקים חום – בחקירת מצח". אלה דוגמאות מחידודי הלשון של יעקב פרוינד בנושא שפה ורפואה שליוו את הפרסום לקראת המופע על גבי לוחות המודעות ברחבי העיר.

פתחו את המופע חברי ההרכב הקולי "ווקה בית אבי חי" בשירת א-קפלה של השיר "מי האיש" במילים מן המקורות (תהילים) ובלחן של ברוך חייט. ההרכב ביצע שיר נוסף, "אור" של היוצר אמיר דדון, ובעיבודים של יאיר סרי ונדב ויקינסקי.

השפה העברית ככלי מרפא

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי, זכור לכולנו מתפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות. פרופ' לוי פתח בדברים על "כוחה של המילה בהבאת מזור לחולה". לוי הדגיש את חלקה המכריע של השפה בתקשורת נכונה עם החולים בדרך להחלמה וריפוי.

לאורך כל המופע נהנה הקהל מהנחייתו המבדרת ומהעברית המופתית של קריין הרדיו והטלוויזיה דן כנר. כנר ראיין את המדליסטית האולימפית ותושבת העיר נתניה, רז הרשקו, אודות שפת הניצחון – על שפת הג'ודו ועל הקשר שבין השפה שבה המאמנים פונים ומכוונים את הספורטאים לבין הישגיהם.

הרב פרופ' יגאל שפרן, מומחה לאתיקה רפואית והלכה, נתן הרצאה מאלפת "מה ללשון העברית ולאתיקה רפואית?". פרופ' שפרן הראה כיצד הלשון העברית המקראית מגלמת בתוכה דילמות ושאלות אתיות בנושאי רפואה. בין היתר האם מגלים לחולה את מצבו הסופני או מסתירים? האם יש לקבל את בקשת החולה גם במקום שיש סכנה לו או לאחרים? בשאלות מרתקות, בהומור ובחן כבש הרב את הקהל.

אמנית החלילים הבינלאומית, חפציבה זר-אביב, שיתפה את הקהל באמנות "ריפוי קולי". היא הפליאה לנגן בחליל בצליליה הקסומים.

המשוררת ואמנית הספוקן-וורד דניאל וייל, כתבה במיוחד לכבוד האירוע את "רפואת האותיות". את רפואת האותיות ביצעה לראשונה במופע להנאתו הרבה של הקהל.

סולני "ווקה בית אבי חי" חתמו את המופע בשירה מופלאה. בעיבודים מיוחדים של יאיר סרי ונדב ויקינסקי לשירים. הסולנים ביצעו את "על הדבש ועל העוקץ" של נעמי שמר ו"הללויה" למילותיה של שמרית אור ובלחנו של קובי אשרת.

המופע כולו הונגש לקהל החירשים וכבדי השמיעה על-ידי צביה ברונשטיין המיומנת והמדהימה.

יוזמות הערב והמפיקות ד"ר מירי דבי-קריצלר ופרופ' אביבית לוי. הרואות חשיבות רבה במיצוב העיר נתניה כאחת הערים המרכזיות בארץ בתחום התרבות.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן