מטפלים בהפרעות אכילה

0
1266
fotolia צילום

מכבי שירותי בריאות פתחה, לאחרונה, מרפאה מיוחדת במרכז רפואי קריית השרון לטיפול בהפרעות אכילה בקרב בני נוער ומבוגרים. הפרעות אכילה, במיוחד בגיל הנעורים, הפכו בעשורים האחרונים לאחת התופעות המטרידות יותר. בעקבות תמורות שחלו בגישה החברתית לאידיאל היופי, מושם דגש על הרזון כביטוי ליופי והצלחה. הופעה חיצונית נתפסת כמרכזית וקיים לחץ חברתי תמידי להתאים לאידיאל. לחץ זה קיים גם בתוך המשפחה – בה הורים רבים אימצו נורמה זו.

לדברי  ד"ר מור ישראלי, דיאטנית קלינית, מומחית לטיפול בהפרעות אכילה ומנהלת המרפאה להפרעות אכילה של מכבי שירותי בריאות, הפרעות אכילה מתפתחות משילוב של גורמים גנטיים, ביולוגיים, תרבותיים חברתיים, משפחתיים ואישיותיים. הפרעות אכילה מלוות בדרך כלל בתחלואה נוספת של דיכאון וחרדה.

 הפרעות האכילה העיקריות הן אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה והפרעת אכילה בולמוסית. שכיחותן בקרב הצעירים הינה כ-5%. מרבית הסובלים מהפרעות אכילה הן נשים ונערות, כאשר גיל התחלת ההפרעה הולך ויורד. עם זאת, קיימים גם גברים ונערים רבים הסובלים מהפרעות אכילה, אך אוכלוסייה זו אינה מרבה לפנות לטיפול.

 אנורקסיה, לדברי ד"ר ישראלי, מאופיינת במשקל נמוך מנורמה, עם דפוסי התנהגות הבאים לשרת את הצורך לרדת במשקל או להישאר במצב רזון. לחולים אילו סובלים מעיוות בדימוי בגוף ותופסים עצמם כשמנים למרות רזונם. בולימיה מאופיינת בהתקפי אכילה – אחריהם ישנה התנהגות הבאה למנוע עליה במשקל, כגון, הקאות יזומות, שימוש במשלשלים, צום, בפעילות גופנית אינטנסיבית.

 הפרעת אכילה בולמוסית מאופיינת בבולמוסי אכילה בלתי נשלטים, מלווים בתסכול עצום ועיסוק תמידי במראה ובמשקל. כ-30% מהאנשים הסובלים ממשקל עודף סובלים מהפרעת אכילה זו. הפרעות אכילה מלוות בסבל רב, הן לחולה והן למשפחה הקרובה ולחברים. הפרעת האכילה מלווה בהסתרה והכחשה אף מהקרובים ביותר. במקרים רבים, גם לאחר גילוי, עולה התנגדות לטיפול ולהחלמה.

 מה הם הסימנים המוקדמים להתפתחות הפרעת אכילה?

"שימת לב לסימנים מוקדמים להתפתחות הפרעת אכילה, כמו גם אבחון מוקדם מעלה את הסיכויים להחלמה. באופן כללי, יש לשים לב האם קיים שינוי בדפוסי האכילה, כמו צמצום קיצוני או אכילה ללא שליטה, היעלמות כמויות גדולות של מזון מהבית או שינוי חד במראה הגוף. שינויים במצב הרוח, נטייה להתכנסות, להתבודדות, עצב, התפרצויות בכי או זעם. שינויים התנהגותיים כגון הימצאות אינטנסיבית במטבח, שקילות מרובות, ספורט כפייתי, הליכה לשירותים מיד לאחר האוכל, אובדן מחזור ותלונות על קור הינם סימני אזהרה".

 הטיפול בהפרעות אכילה צריך להיעשות על-ידי צוות רב-מקצועי מנוסה ומומחה בתחום. לפי דרגת החומרה ושיתוף הפעולה של החולה, יקבע מקום הטיפול. במקרים חמורים יהיה צורך באשפוז בבי"ח ובמקרים מתונים יותר או לאחר סיום תקופת האשפוז יינתן הטיפול במרפאה.

 ב"מכבי שירותי בריאות" פועלת מרפאה לטיפול בהפרעות אכילה. במסגרתה פועל צוות רב מקצועי מומחה ומוביל בתחום. צוות זה כולל פסיכיאטר ילדים ופסיכיאטרית למבוגרים, דיאטניות קליניות, עו"ס מומחית בהדרכת הורים, פסיכולוג קליני ורופא. הצוות עובד בשיתוף פעולה ותיאום מלא ונפגש אחת לשבוע לישיבות צוות. למסגרת המשפחתית השפעה משמעותית על ההחלמה, לכן מעורבות ההורים הכרחית וחשובה במהלך הטיפול.

 המידע בכתבה באדיבות המרפאה לטיפול בהפרעות אכילה – מרכז רפואי קריית השרון – מרכז מסחרי אלון, שדרות טום לנטוס 26, נתניה.