מחוץ לקופסא: פרשת ויקרא וגם… הסוד לשימור הזוגיות

האם אפשר להתגעגע למי שחי איתנו באותו בית? להתרגש ממשהו שהוא לכאורה תמיד שלי ואיך זה קשור לפרשת ויקרא העוסקת בדיני קורבנות ולא מזכירה במילה "זוגיות".

0
381
צילום אילוסטרציה fotolia

האם אפשר להתגעגע למי שחי איתנו באותו בית? להתרגש ממשהו שהוא לכאורה תמיד שלי ואיך פרשת ויקרא העוסקת בדיני קורבנות קשורה לזה…

פרשת השבוע, פרשת ויקרא, היא אחת הפרשות הכי טכניות שיש. ולמה? פרשת ויקרא עוסקת , בעיקר, בדיני קורבנות. את הקורבנות החלפנו כבר מזמן בתפילות. אולם, דווקא מפרשה זו אנו על חשיבות הזוגיות.

את העלאת הקורבנות, כאמור, החלפנו בתפילות. תפילות, כמו בזוגיות, הופכות לשגרה ושגרה לאורך זמן עלולה להיות הרבה פחות מלהיבה. אז איך בכל זאת שומרים על הלהבה?

את הקרבת הקורבנות המתוארים בפרשת ויקרא החלפנו בתפילות. עכשיו, תחשבו על המאכל שאתם הכי אוהבים, ודמיינו שנותנים לכם לאכול אותו שלוש פעמים ביום, יום אחר יום. כמה זמן יעבור עד שהוא יימאס עליכם?!

כאן, דווקא, מרחיבים חכמינו. ובכן, החודש היהודי מכונה בשני שמות: 'חודש' ו'ירח'. המילה 'חודש' היא על שם ההתחדשות של הירח, והמילה 'ירח' – מכיוון שהחודש מבוסס על סיבוב הירח סביב כדור הארץ.

מעניין לגלות שבשטר הכתובה, שכותבים לקראת הנישואין, משתמשים במילה 'חודש'. כמו: בתשעה ימים לחודש ניסן. לעומת זה, בגט נוהגים לכתוב את המילה 'ירח'. כמו: בתשעה ימים לירח ניסן.

אפשר ללמוד מזה את הסוד לחיי הנישואין. נישואין מוצלחים מתבססים על 'חודש' – על התחדשות ורעננות מתמדת. לעומת זה גירושין מתרחשים כתוצאה מזה שהחיים נראים כמו 'ירח' – זו השגרה הקבועה, חודש רודף חודש, שנה רודפת שנה, והיום נראה בדיוק כמו אתמול.

בעולם הסובל זה אלפי שנים מהמצב שבו השעמום הורס את הזוגיות, והשגרה שוחקת את הקשר – היהדות מציגה מודל מנצח, שמוכיח את עצמו במשך דורות. זה מתכון שמפיח חיים ורעננות בחיי השגרה, ומעורר תשוקה מחודשת למי שחי איתנו באותו בית.

תחשבו על המאכל שאתם הכי אוהבים, ודמיינו שנותנים לכם לאכול אותו שלוש פעמים ביום, יום אחר יום. כמה זמן יעבור עד שהוא יימאס עליכם?! כשמשהו זמין כל הזמן, הוא נמאס בשלב כלשהו. דווקא ההפסקה יוצרת את הגעגוע ומעוררת את התשוקה. בלי החושך אין משמעות לאור, ובלי העבודה הקשה כל השבוע אין ערך אמיתי ליום המנוחה. גם בזוגיות, אם לא יהיו זמנים של געגוע וציפייה – לא תתאפשר באמת תחושת קירבה לאורך זמן.

מצוות טהרת המשפחה היא נוסחה עתיקה שעוברת מדור לדור. בזכותה אנחנו חוגגים את הקשר בכל חודש מחדש. זה הסוד שמרענן את הקשר ונותן לו משמעות מחודשת. ככה חוגגים ירח דבש מדי חודש ומחזקים את המחויבות זה לזו.

אם תרצו, זה הסוד העתיק בעולם לשמירה על הקשר הזוגי. עכשיו גם אתם יודעים את הסוד הזה, ואתם יודעים מה? – אתם לא מוכרחים לשמור את הדברים בסוד.

  • הכותב, הרב שניאור ברוד, משמש כמנהל בית חב"ד בשכונת רמת פולג – עיר ימים בנתניה וכרב השכונה. 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן