מחאת השולמנים: 82% מהעסקים שלא שורדים – עסקים קטנים

2
694
כסף כלכלה צרכנות מחאת השולמנים נתניה
צילום פוטוליה

על השאלה עד כמה התסכול של "מחאת השולמנים", שתפסה תאוצה בחודשים האחרונים, מבוססת על נתונים אמיתים בשטח – נתונים המצביעים כי כי אכן לא פשוט להיות עצמאי ובעל עסק קטן בישראל, עונה חברת המידע העסקי CofaceBdi.

מניתוח מיוחד של העסקים במשק הישראלי עולה, כי בממוצע של ארבע השנים האחרונות 82% מהעסקים במדינת ישראל שלא שרדו, היו עסקים קטנים – כאלה המעסיקים עד 20 עובדים.

נתניה, כמו מרבית ערי ישראל, אינה חריגה והנתונים חופפים. די לבצע טיול רגלי במרכז העיר כדי לגלות את קצב תחלופת בתי העסק הפועלים – זאת לצד גידול במספר עצמאים זעירים, כאלה העובדים מהבית, הנאלצים למצוא לעצמם במקביל עיסוק נוסף – כשכירים.

אם מסתכלים על הנתונים המתייחסים ספציפית לעסקים זעירים, בהם מועסקים 1 עד 5 עובדים, ניתן לראות כי 41% מכלל העסקים שלא שרדו בממוצע של 4 השנים האחרונות, היו עסקים זעירים. זאת לעומת העסקים הגדולים המעסיקים יותר מ-50 עובדים – שם רק 7% לא שרדו.

תהילה ינאי, מנכ"לית שותפה ב- CofaceBdi: "ניתן לראות כי ככל שהעסק גדול יותר מבחינת מספר העובדים/ מחזור הכנסות, סיכויי ההישרדות גדלים. מצב הפוך קורה בקרב העסקים הקטנים ורואים את זה במובהק בכל פרמטר נמדד".

ינאי מוסיפה, כי הקשר הישיר בין גודל החברה לסיכויי ההישרדות שלה נובע גם מגב כלכלי איתן: "חברות גדולות, לרוב, משיגות תנאי מימון משופרים ביחס לעסקים הקטנים, ואף לעיתים מגובות בגב כלכלי חזק המאפשר יכולת התמודדות גבוהה יותר במצבי שפל עסקיים ונזילות טובה יותר". בד"כ חברות אלו הינן בעלות כושר התמודדות גבוה יותר עם שינויים/משברים נקודתיים הן ברמת המשק ככלל והן ברמה ענפית. כמו כן, החברות והעסקים הגדולים משתמשים במידע עסקי ובמערכות תומכות החלטה כגון CofaceBdi ובכלי ניהול מתקדמים.

הגדרת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מגדירה עסק זעיר כעסק שיש בו עד 5 עובדים או מחזור מכירות של עד 2 מיליון שקל. עסק קטן מוגדר כעסק בו 6 עד 20 עובדים או מחזור מכירות של עד 20 מיליון שקל.

מחאת השולמנים: עלייה מזערית בשיעור הישרדות של עסקים קטנים בשנת הפעילות הראשונה

מניתוח הנתונים לאורך השנים עולה, כי בממוצע, שיעור ההישרדות של העסקים הקטנים בישראל הציג שיפור ביחס למצבם לפני כעשור. כך למשל, לפני כעשור, שיעור ההישרדות של עסק בשנתו הראשונה עמד על כ- 78%, בעוד שכיום 88% מהעסקים שורדים את השנה הראשונה לפעילותם.

אלא שבעוד אחוז גבוה מהעסקים שורד את השנה הראשונה, רבים מהם לא מצליחים להחזיק מעמד מעבר לכך. ניתוח הנתונים המשיך ובדק מה קורה לעסקים הקטנים לאורך מספר שנים: מסתבר כי בסוף השנה החמישית עומד שיעור ההישרדות על כ- 60% ולאחר שמונה שנות פעילות עומד שיעור הישרדות של העסקים הקטנים על כ-  49% בלבד, משמע אחד מכל שני עסקים קטנים ייסגר בתוך שמונה שנים.

לדברי ינאי הסיבה העיקרית לשיפור באחוזי ההישרדות נובעת מכך שגם העסקים הקטנים, בדומה לעסקים הגדולים, השכילו להבין כי יש לשפר את מאפייני פעילותם העסקית מבחינת שיטת הניהול, תמחור, תנאי תשלום, ניהול תזרים מזומנים, גידור וביצוע בדיקות עסקיות לפני מתן אשראי, לקיחת ערבויות ועוד.

העסקים הזעירים, ונראה שבעיקר החדשים בהם, שואפים להקטנת עלויות התפעול כגון עבודה מהבית במקום שכירת משרדים, שימוש בערוצי שיווק רשתים ובהשכרת חללי עבודה שיתופיים במידת הצורך.

כתבות נוספות העשויות לעניין את גולשי נתניה און ליין: 

עוגיות אמסטרדם – המתכון לעוגיות ששיגעו את העולם

נתניה: אחד מכל 10 לא רשם הכנסות כחוק

מרכז העיר נתניה ידעך אם מדיניות הממשלה לא תשתנה

 

 

 

 

2 תגובות

  1. אני עובד עם כל מיני עסקים ורואים לאט את הקריסה.
    למשל מישהי שמפיקה אירועים אין לה עבודה ואז לספקים שלה אין עבודה וכך הלאה.
    בסוף זה גם אליי מגיע.
    נקווה לימים טובים יותר.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן