מבקר המדינה: עיריית נתניה לא פועלת לאיתור קטינים המנוצלים לזנות

9
79

הדו"ח קובע: אנשי המקצוע בעיריית נתניה לא פועלים במקומות הבילוי והשהייה של בני נוער לאיתור ניצול מיני; התעלמו מכתבות תחקיר מפורטות

בדו"ח מבקר המדינה שהותר לפרסום, נבדקו מספר רשויות, בהן עיריית נתניה בנושא טיפולן בתופעת ניצול קטינים לזנות. מהדו"ח עולה ביקורת קשה על מספר רשויות ובהן עיריית נתניה, אשר לא עושות די כדי לאתר ולטפל בקטינים אלה.

בעדותה, למבקר המדינה, מסרה עובדת סוציאלית מעיריית נתניה, כי בתחום השיפוט של העיר נתניה ידוע על מקרים רבים שקטינים מעורבים בפעילות מינית בתמורה לבקבוק וודקה או לסיגריות. לעומתה עובדת סוציאלית אחרת ציינה, כי להבנתה המושג "קטינים בזנות" משמעו קטינים העוסקים בקיום יחסי מין בתמורה לכסף, וכי פעילות כזאת לא קיימת בנתניה.

בהמשך לכך דיווחה עיריית נתניה, כי היא מטפלת רק בנערה אחת הנמצאת במעגל הזנות, אך ציינה למבקר, שהיא מטמיעה הגדרה חדשה למונח "זנות קטינים" ועל פיה ייבחן מחדש היקף התופעה של ניצול קטינים לזנות בעיר.

בנוסף קבע מבקר המדינה, כי למרות, שבעיריית נתניה עובדים אנשי מקצוע הנוגעים לנושא, הם אינם פועלים בשעות הערב והלילה במקומות בהם בני נוער מתגודדים ובמקומות בילוי, כדי לאתר קטינים המנוצלים לזנות, שאינם פונים מיוזמתם כדי לקבל סיוע.

במספר מקרים הובא לידיעתם של האגפים לשירותים חברתיים בעיריית נתניה, כי במקומות מסוימים בעיר מנוצלים קטינים לזנות, אך העובדים הסוציאליים לא ביקרו במקומות שצוינו ולא בחנו את נכונות המידע, גם כאשר היה מוצק ואמין.

עיריית נתניה מסרה בתשובתה למשרד מבקר המדינה כי היא מקיימת פעולות  באמצעות כמה גורמים, ביניהם, ניידת של עמותת עלם לאיתור נוער בסיכון וסיירת הורים. עוד השיבה העירייה כי היא שמה לעצמה מטרה לקיים היערכות אופרטיבית להתמודדות עם נושא הזנות. עוד ציינה העירייה, כי תופעת הזנות על פי הגדרתה המקצועית המעודכנת, עוצמותיה ודרכי ההתמודדות עמה, נכון שייבחנו מחדש, תוך הפעלת אסטרטגיות חדשות ומותאמות.

בנוסף למחלקת הרווחה בעיריית נתניה נודע על תופעה של ניצול קטינות לזנות מפרסומים במקומונים, שתיארו את התופעה במספר מוקדים בעיר. בין השאר, הובאו הוגשו בעבר קטעי כתבות תחקיר שביצע עיתון נתניה און ליין-ksn בנושא זה. למרות זאת, קבע המבקר, כי גורמי הרווחה לא ביקרו במוקדים הללו כדי לאמת את המידע ולבחון דרכי פעולה בהתאם.
משרד מבקר המדינה העיר לעיריית נתניה, כי המידע שהגיע אליה היה מפורט, ולכן היה עליה לעשות כל שלאל ידה כדי לבחון אותו. "היה והתברר המידע כנכון, היה זה מחובתה לאתר את הקטינים המנוצלים לזנות ולסייע להם בכל האמצעים העומדים לרשותה".

בתשובתה מסרה עיריית נתניה למבקר המדינה, כי היא דיווחה למשטרה על זנות באחד המקומות, אך המשטרה לא איתרה בו פעילות כזאת. לגבי מוקד נוסף נמסר, כי העירייה יצרה קשר עם גורמי איתור במקום ואלה לא זיהו פעילות של קטינים המנוצלים לזנות.

עוד עולה מהדוח, כי משרד החינוך לא יזם פעולות הסברה בקרב תלמידים במערכות החינוך בנוגע לתוצאות של קיום יחסי מין בתמורה לאתנן כלשהו ולא פעם להעלות למודעות התלמידים את התופעה של ניצול קטינים לזנות ואת הסכנות הגלומות בה. בנוסף לא הכשיר משרד החינוך במספר רשויות ובהן נתניה, את צוותי החינול בבתי הספר בנושא.

משרד החינוך מסר בתשובתו כי לתפיסתו אין די בהסברה, וכי "יש לקיים פעילות חינוכית מתמשכת ומעמיקה, מותאמת התפתחותית ונוגעת במגוון של מצבי חיים והתנהגויות על מנת לקרוא תגר על תופעות חברתיות מורכבות". לצורך כך "יש לעשות תהליך חינוכי…, המפתח נורמות של התנהגות מינית בריאה, ומחזק עמדות של כבוד ואמפתיה כלפי הזולת", וכי "תכניות חינוכיות כוללניות כדוגמת 'כישורי חיים'… מיועדות לפתח מודעות לנושא".

מבקר המדינה בדק גם האם הוכשרו עובדים סוציאליים לאיתור קטינים בזנות. מהדוח עולה, כי משרד הרווחה לא הכין תוכניות הכשרה לעובדים סוציאליים ברשויות המקומית, על מנת להגביר את מודעותם לתופעה ולתת בידם כלים לזהות אותה, זאת למרות שבשנים האחרונות חלו שינויים בדפוסי ההתנהגות של בני הנוער, לרבות בדפוסי ההתנהגות המינית, ומספר מקרים המעידים על ניצול קטינים לזנות.

משרד הרווחה מסר בתשובתו כי רבים מהקטינים בזנות, אם לא כולם, מוכרים בשירותי הרווחה המקומיים, אך אינם מוגדרים ככאלה כדי לא לתייגם. לעתים קרובות הקטין מוכר לשירותי הרווחה ומסווג בהם עקב שוטטות, פגיעה מינית ועוד.

9 תגובות

  1. לו עיריית נתניה היתה קצת יותר משקיעה בנוער בנתניה ודואגת לו לפעילות שמתאימות לו, פותחת את המתנסים בסופי שבוע ולא לשולחן שבת אלא לפעילות שמתאימה לו… סרטים… מסיבות…. מפגשי חברה ועניין ועוד…
    פשוט לשאול את הנוער מה מעניין אותו.
    לו היו קצת יותר מסתובבים בגנים הציבוריים, בשלולית היו רואים את המצב.

  2. עצוב שבעירייה הגדירו עד לדו"ח המבקר זנות בצורה הקלאסית וכלל לא הבינו שזנות היא זנות וגם מתן בקבוק וודקה לנער או נערה בתמורה ליחסי מין זה זנות.

  3. תופעות ידועות של שיעמום והזנחה, הן מצד ההורים שלא מקבלים כלים לטיפול בתופעה וממסד שלא מוכן להוציא את ראשו הטמון באדמה ולתת מענה אמיתי,
    לבצע סקר צרכים בכול שכונה ואזור ולתת מענה בהתאם.
    יש מתנסים, יש אולמות ספורט, מגרשי ספורט, פעילויות חברה יזומות במיקבצים ידועים כגון ספורטק הקרייה שלולית החורף, הכיכר ועוד.
    יצירת אטרקציות כמו אקסטרים פארק, לונה פארק, קולנוע תחת כיפת השמיים ועוד.
    קצת רצון ומשאבים, ביטול התירוץ השקרי של הסטאטוס קוו, ומתן מענה אמיתי לצרכי הנוער.

  4. נדמה, שמעבר להצעותיך, הבעיה החמורה יותר היא שמערך העבודה הסוציאלי כלל לא מצוי בשטח עצמו, במקומות מועדים, בשעות ובימים בהן הנוער פעיל. עוד מבלי להיכנס לעניין ההגדרות למיניהן של מהי זנות.

  5. מערך העבודה הסומיאלי, מחלקת חברה ונוער, החינוך הבלתי פורמלי, מנהל החינוך, מערך האכיפה, שלום הילד, רווחה וכול מחזיקי התיק במועצה זה המימסד מבחינתי.

  6. גם אם המשכורת היא שעתית וגובלת בשכר מינימום, עדיין את העבודה יש לבצע. נושא השכר אינו רלוונטי. לעומת זאת, המספר הנמוך יחסית של עובדות ועובדים סוציאלייים, בהחלט עלול להשפיע על היקף העבודה וגם על איכותה

  7. הרשות מתנערת הרווחה מקטרת כן עובדת סוציאלית לעיתים צריך לצאת גם בלילה.זו העבודה את בחרת בעבודה זו,וזה חלק מהעשיייה את לא פקידה .תארי לך שרופא או אחות תגיב כפי שאת מגיבה. עצוב

  8. אין מה לעשות, אלו דברם שהיא אפשר למנוע אותם, אם היה לנערות ייחס בבית, ולא היה חסר להם כלום… כשה לי להאמין שהם היו מגיעות לזה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן