מבחן השקשוקה של יוסי מזרחי

0
222
מאמן מכבי נתניה יוסי מזרחי. צילום ניר אנשר

בענף הכדורגל ידוע, שאימון פתיחת העונה, זה שפתוח לקהל ולתקשורת ונמשך זמן מאוד מוגבל לצרכי צילום ולפיצוץ האימון באופן מסורתי על-ידי האוהדים והאבוקות, הוא גם הזמן הטוב ביותר להציג את הסגל.

מאות האוהדים שהגיעו ביום ראשון לאימון הפתיחה הוכיחו, שהם בהחלט הדבר הכי יציב בקבוצה – כאשר בסגל השחקנים התחלופה שנדרשה עם חזרתה של מכבי נתניה לליגת העל, בהחלט מעוררת עניין. לצד ההחתמות המבטיחות של הזרים, הגיעו למכבי גם שחקנים כעומרי קנדה, עמית בן שושן, אנס דאבור ושמעון הרוש. המשותף לכולם זאת העובדה, שכל אחד, מסיבותיו שלו, חייב להוכיח השנה את עצמו – אחרת רבים הסיכויים שבתום העונה ייעלם ממפת ליגת העל.

הרכש המעניין ומעורר התהיות של מזרחי, כמו גם ההיערכות והדברים שאמר ("מבשל אותם כמו שקשוקה"), היוו סיבה מספיק טובה לראיון קצר עם המאמן שיודע מהן הציפיות וגם מהן המטרות.

אוהדי מכבי נתניה באימון הקבוצה. צילום ניר אנשר
אוהדי מכבי נתניה באימון הקבוצה. צילום ניר אנשר

במה שונה פתיחת העונה השנה מפתיחת העונה בשנה שעברה – מעבר לעניין הליגה?
"תראה, בשנה שעברה שהגעתי למכבי נתניה, קיבלנו את הקבוצה במצב הקשה ביותר שניתן היה לדמיין. לקחת קבוצה שירדה ליגה, במדינה בה ענף הכדורגל הוא תמיד במעין מאניה דיפרסיה, זה לא קל. אם בשנה שעברה המצב היה עם בניית הסגל דיפרסיה, כעת המצב הוא מאניה. אני, אישית, אוהב להיות תמיד באמצע. עם רגליים על הקרקע".

בחרת שחקנים, בעיקר בקרב הישראלים, שהם אומנם מנוסים – אך גם כאלה שלא בלטו בעונה שעברה. למה?

"אני ליקטתי מספר שחקנים, שברובם לא הייתה להם עונה טובה בשנה שעברה. המטרה שלי היא להחזיר אותם למרכז, כי כל אחד מהם הוא שחקן טוב אשר עשה עונות טובות בקבוצות שלהם בעבר. אז נכון, שחלקם היה בירידה בשנה שעברה, אבל אף פעם אין לדעת בבניית קבוצה כמעט חדשה, כיצד היא תיראה. כמו שאמרתי, אנחנו מבשלים את השקשוקה ונראה מה שתצא שיתחיל הליגה".

האם סימנת לך כבר מטרות בשלב הזה?
"מה פתאום. נקיים משחקי אימון, נצא למחנה אימונים, נגבש שיטת משחק, נתאמן קשה מאוד על כושר וטכניקות – ורק שם נוכל לבדוק, קודם כל, אם הצלחנו בבחירת השחקנים או חס וחלילה נפלנו בבחירה אחת או שתיים. רק לאחר שנראה את הההבדל בין הרצוי למצוי, נוכל להגדיר לעצמנו את המטרות. באופן עקרוני, הדבר החשוב ביותר לקבוצה העולה ליגה, זה לא להסתבך במאבקי תחתית. אני מציע לגלות סבלנות, לחכות ולראות מה ייבנה במהלך תקופת ההכנה. בסך הכל, הבאנו שחקנים מנוסים. חשוב לדאוג שכל השחקנים יתאקלמו יחד עם השחקנים שנשארו איתנו מהעונה שעברה. יש הבדל עצום בין הליגה הלאומית לליגת העל".

נכון לעכשיו נדמה, שקיימת בעיה מסוימת במערך ההתקפי. מה, לטעמך, חסר?
"דבר ראשון אנחנו חייבים לפתור את בעיית הבלם. אני מאמין שעד סוף השבוע זה גם ייפתר ויהיה לנו בלם זר. אנחנו צריכים בלם עם שיעור קומה, שידע להנהיג את ההגנה שלנו. מדובר, בעיני, בתפקיד מרכזי. בעניין המערך ההתקפי, אכן אני אצטרך עוד שחקן התקפה ברמה גבוהה לסגל".

הבאתו של דודו לקבוצה המשחקת כיחידה אחת, אינה בעייתית בצורה מסוימת?
"אני מכיר את העתיד, לא את העבר. אם לא הייתי חושב שהוא שחקן טוב, אז לא הייתי מביא אותו. נכון, היה לי איזשהו חשש להביא לכאן שחקן ששיחק ברמות הכי גבוהות. מנגד, בדיוק כפי שבניתי בעונה שעברה קבוצה שפעלה כיחידה אחת, כך אני יעשה גם השנה. הדוגמא הכי טובה לגישה זו היא המונדיאל: נבחרות המשחקות כיחידה אחת, מצליחות גם מול נבחרות של כוכבים".

האם הבאתם של שחקנים ישראלים שפחות הצליחו בשנה שעברה נובעת, בין השאר, מקושי תקציבי?
"ברור שלכל נושא התקציב יש משמעות בבניית סגל קבוצה. הסכומים אותם דורשים השחקנים הישראלים הבכירים, אינם בסטנדרטים שלנו. אנחנו מודעים למגבלות שלנו. בסך הכל, בעלי מכבי נתניה העמידו תקציב יפה ונאה – מכאן שבחירתי הייתה ללכת על זרים מנוסים ושחקנים ישראלים טובים מאוד עם פוטנציאל ורצון ענק להוכיח מחדש את יכולתם. בעניין הזה, אני בטוח ביכולתי להחזירם לקדמת הבימה".