אירוע הגאווה ומצעד ההומופוביה

0
89
צילום fotolia

בעקבות איומים על חייהם של נציגי הקהילה הגאה בנתניה ובכירים עירייה, יתקיים אירוע הגאווה, אשר היה אמור להתקיים באמפיתיאטרון העירוני הפתוח, במתחם היכל התרבות. בכירים בעירייה ובקרב הקהילה הגאה קיבלו בימים האחרונים איומים על חייהם וכן איומים לפגוע בחוגגים באירוע הגאווה במידה ויתקיים האירוע. בעקבות איומים אלה הגישו מפיקי האירוע וגורמים נוספים תלונות במשטרה – זאת לאחר קבלת, בין השאר, מידע מודיעיני כי רב מסוים בעיר הנחה את מאמיניו "למנוע את קיום האירוע בכל מחיר".

הסערה סביב אירוע הגאווה החלה ביום רביעי האחרון, כאשר במהלך ישיבת מועצת העיר התבטא חבר המועצה מטעם "הבית היהודי", ד”ר ישראל שטבון, בחריפות נגד האירוע ואף תייג את אנשי הקהילה כחולים. ד”ר שטבון דרש שמועצת העיר תדון באירוע, זאת על מנת לבטלו. לטענתו, קיום אירוע כזה ללא אישור מועצת העיר הוא פגיעה בסטאטוס קוו. בתגובה לדבריו הקשים, כינה אותו חבר המועצה רפי ימין "הומופוב" והוצא מהישיבה.

בכירים בעיר זועמים על-כך שחברי המועצה, נבחרי הציבור, לא הגיבו למה שאירע בישיבת המועצה ומילאו פיהם במים. חבר המועצה, רפי ימין, לא הצליח להבין איך איש מקרב חברי המועצה לא קם ומחה על דבריו של ד"ר שטבון.

ד"ר שטבון עצמו נותר בדעתו ובהמשך כינה את ההומוסקסואליות כסטייה. בעקבות דבריו קמה סערה בקרב רבים מתושבי נתניה, ובעצומה שיצאה קראו לראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, לפטרו מתחומי אחריותו הציבוריים במסגרת מועצת העיר.

חבר מועצת העיר נתניה רפי ימין. צילום יחצ
אירוע הגאווה יתקיים. אין מקום לדעות חשוכות. רפי ימין. צילום יח"צ

דבריו של ד"ר שטבון אף עוררו זעם ציבורי ברמה הארצית. שרת הבריאות, יעל גרמן, תקפה בחריפות את התבטאותו של ד"ר שטבון והביעה זעזוע: "אלה החושבים שנטיות מיניות הן מחלה פיזית או נפשית, צריכים לפשפש בנפשם פנימה” כתבה והוסיפה, כי "מקומן של התבטאויות כאלה בימי הביניים… אני מצפה מכל נבחרי הציבור ובמיוחד מרופאים, להכיר בזכותו של כל אדם לאהוב ולהבין שזה דבר טבעי לחלוטין”. בד בבד הגישו מספר רופאים תלונה להסתדרות הרופאים – זאת במחאה על דבריו של ד”ר שטבון, ואילו אביב גונן, תושב העיר וחבר המשמר החברתי, הגיש תלונה במשטרת נתניה בדרישה לחקור את התבטאויותיו של ד"ר שטבון.

בליל שני, לאחר שנשלחו מכתבים אנונימיים למארגני האירוע, עם איומים מפורשים לפגיעה בחייהם, לצד איומים שהתקבלו על גורמים בעירייה שהביעו בפומבי תמיכתם בקיום האירוע, נענו מארגני האירוע לבקשת העירייה לקיים את אירוע הגאווה בהיכל התרבות. עם זאת, התנו קיום האירוע בהצבת דוכנים ברחבת ההיכל ובהמשך קיום מסיבה על גג ההיכל. עוד נודע, כי גורמים פוליטיים צפויים לקיים מצעד מחאה בעיר בסמוך לאירוע – זאת במחאה על התבטאויותיו של ד"ר שטבון.

דבריו של ד"ר שטבון אף עוררו זעם ציבורי ברמה הארצית. שרת הבריאות, יעל גרמן, תקפה בחריפות את התבטאותו של ד"ר שטבון והביעה זעזוע: "אלה החושבים שנטיות מיניות הן מחלה פיזית או נפשית, צריכים לפשפש בנפשם פנימה” כתבה והוסיפה, כי "מקומן של התבטאויות כאלה בימי הביניים… "

שבי טולדנו, מפיק אירוע הגאווה בנתניה ומדריך קבוצות איגי בעיר, לא רואה בהעברת האירוע להיכל התרבות כהתפשרות. טולדנו מסר לנתניה און ליין, כי "קיבלנו גל איומים וגם מידע על רצון לפגוע בחיי אדם באירוע עצמו. הגיעו גם איומים על חיי בכירים בעירייה. אלי, באופן אישי, נשלח מכתב איומים בו נכתב שדמנו מותר. מתוך הבנה שאנחנו לא רוצים פגיעה בחיי אדם, אנחנו מתכוונים להעביר את האירוע להיכל התרבות, כינוס והתכנסות בחוץ יחד עם דוכנים יהיו בחוץ, כולל שלטי מחאה נגד דבריו של ד"ר שטבון".

לשאלה האם לא מדובר, בפועל, לכניעה לאיומים, ענה: “אנחנו לא רואים את זה כהתפשרות. זה לא המצעד האולטימטיבי, אבל צריך להכיר בעובדה שהשגנו התחייבות של העירייה לאירוע גאווה. בחודש הצלחנו לשנות שיח שלם שבמשך 70 שנה לא קרה. אנחנו רואים בזה סוג של ניצחון. הצלחנו לגרום לנציגים בעירייה לתמוך בנו בפומבי. מרבית חברי סיעתה של ראש העירייה תומכים בנו בפומבי, וכך גם חברי מועצה נוספים. עשינו צעד גדול, אבל את נתניה לא משנים בחודש. אנחנו מרוצים שזה נעשה בשיתוף עם העירייה. לעניין האיומים, בהיכל התרבות, בשל המבנה, נוכל להיות שקטים יותר מרמת האבטחה"

לא חוזר בו מדבריו. ד"ר שטבון
לא חוזר בו מדבריו. ד"ר שטבון

חבר המועצה, רפי ימין, מיוזמי ומקדמי אירוע הגאווה מסר בתגובה, כי "המעבר להיכל התרבות הוא מבורך לדעתי. עצם זה שהאירוע מתקיים, זה מה שחשוב. אני מאמין, שצריך לדעת לקבל את השונה. נטייה מינית אינה סטייה ובוודאי שאינה מחלה. במדינה דמוקרטית אין מקום להתבטאויותיו של ד"ר שטבון".

חבר המועצה, ד"ר ישראל שטבון לא חוזר בו מדבריו ולנתניה און ליין ציין כי הוא מחזיק בעמדה שמדובר, לכאורה, בסטייה. "אני מדבר כאיש שומר תורה ומצוות. ההתנהגות הזו היא אסורה מן התורה. משכב זכר הוא עבירה מן התורה. מבחינת התורה תא משפחתי אומר אבא, אמא וילד ולא אמא ואמא או אבא ואבא וילד", אמר לנתניה און ליין ד"ר שטבון: "התנהגות כזו הורסת את התא המשפחתי. אלה ההנחיות של התורה. ההתנהגות הזו היא סטייה והיא עבירה חמורה על פי חוקי התורה. אין לי מספיק כוח להשפיע על כל אחד ואחד שיחזור למוטב, לפחות שלא ישפיעו על הילדים הרכים שלנו ולא יגרמו להשפעה לא תקינה. אני אוהב אותם ומחבק אותם, אין לי שום בעיה נגדם מבחינה אישית – אבל הם מתנהגים בצורה שלא מקובלת על התורה".

באשר להתנגדותו לקיום אירוע הגאווה מסר ד"ר שטבון, כי "מה שהפריע לי, אישית, ואני מניח שלכל מי שמתנגד לקיום אירוע מסוג זה, שהאירוע מתקיים במקום ציבורי רחב, עם חשיפה לילדים, בשטח עירוני ובמימון מסוים של העירייה. מתגבשת פשרה מסוימת, שהאירוע יתקיים בהיכל התרבות במקום סגור, ללא פרסום ומימון עירוני. יכול להיות, שבמצב כזה נסכים ונמשוך את הבקשה שלנו לקיום ישיבה שלא מן המניין".

מעיריית נתניה, אגב, נמסר בתגובה לדבריו של ד"ר שטבון במועצת העיר, כי ישנם דברים שאינם ראויים להתייחסות. עוד ציינו בעירייה, כי העירייה אכן אישרה קיום אירוע גאווה.