לגמור את החודש ברווח

0
473
כסף כלכלה צרכנות מחאת השולמנים נתניה
צילום פוטוליה

היום זה כבר ברור לכולם – הולך ונהיה קשה יותר בישראל 2014 לסגור את החודש. לא רק לאלה החיים ממשכורת בסביבות שכר המינימום קשה להתקיים, אלא גם בעלי משכורות נאות מתקשים לסיים את החודש ביתרת זכות. מעמד הביניים נשחק, וזקוק, היום יותר מתמיד, לייעוץ כלכלי כיצד להפוך את המינוס לפלוס.

דנה עצמון ועוד כחמישים מתנדבים מנתניה פועלים כדי לשנות את המצב בעיר ובסביבותיה. הם מצטרפים ל-2,700 מתנדבי הארגון, הפועלים בכל הארץ ומלמדים אלפי משפחות ללמוד להתנהל כלכלית נכון.

עצמון מתנדבת בארגון פעמונים מעל חמש שנים. במהלך תקופה זו ליוותה באופן אישי מספר משפחות, לאחר מכן שימשה כראש צוות ובשנתיים האחרונות היא מנחה סדנת ליווי קבוצתי למשפחות. "אני מתנדבת בארגון כבר חמש שנים, ובכל פעם אני מופתעת מחדש עד כמה אנשים צריכים את ההדרכה הזאת וכיצד היא משנה להם את החיים", מסבירה עצמון לנתניה און ליין-ksn.

דנה עצמון, מתנדבת בארגון פעמונים. צילום רותי פרנסדורף
דנה עצמון, מתנדבת בארגון פעמונים. צילום רותי פרנסדורף

היעד של ארגון פעמונים מכוון גבוה: שהמשפחות בישראל ינהלו חיים כלכליים מאוזנים ואחראיים, בדרך ישרה. עד כה סייע הארגון ליותר מ-20,000 משפחות מכלל האוכלוסייה. מערך פעמונים כולל מלווים פיננסיים של משפחות, מרצים ומנחי סדנאות, אנשי מקצוע בכל תחומי כלכלת הבית (פנסיה, ביטוח, תעסוקה, משפט, בנקאות ועוד) רכזים ומנהלים, כולם בהתנדבות ולאחר שעברו הכשרה מקצועית והשתלמויות מקצועיות.

איך זה עובד?
"משפחה שרוצה ללמוד כיצד להתנהל כלכלית פונה אלינו ונרשמת באתר. אם, אכן, מידת המוטיבציה שלה גבוהה והיא רוצה ללמוד כיצד ניתן לצאת לדרך חדשה – אנחנו בוחנים את המקרה ונותנים מענה, כל משפחה לפי צרכיה. יש משפחות שנשלח אליהן מלווה צמוד שיעבור איתן תהליך אישי וארוך טווח שנמשך כשנה. יש משפחות שנצרף אותן לסדנה של מספר מפגשים קבוצתיים ואישיים ויש גם משפחות שניתן להן ייעוץ נקודתי על המקומות הקריטיים להן".

בכל שנה נרשמים לנישואין כ-40,000 איש ב-135 לשכות רישום ברחבי הארץ. שלב הכניסה בברית הנישואין מהווה צומת חיים משמעותי בתחומים רבים ובכללם בפן הכלכלי. לניהול משק בית משותף השלכות שונות ויש להיערך לצעד זה באופן אחראי. מכיוון שזוגות רבים חסרים ידע בסיסי הדרוש לצעד שכזה, מתעוררים לא פעם קשיים המשפיעים על התא המשפחתי וניהולו באופנים שונים.

שינוי בהרגלי חיים בכלל והרגלי צריכה כלכליים בפרט זה נחשב לקשה. מהי מידת ההצלחה?

"אחוז ההצלחה שלנו בסיוע למשפחות חסר תקדים ועומד על כ- 75% מסך המשפחות שנכנסו לתהליך אצלנו. אמנם, יש כאלה שחושבים שאנחנו נעשה בשבילם את העבודה ולכן נושרים עם הזמן כשמבינים שאנחנו כאן רק כדי לעזור להם לעזור לעצמם. אין סיפוק גדול יותר מלראות משפחה שהייתה במינוסים והתנהלה בחוסר מודעות ובקושי כלכלי – ולראות את מצבה לאחר הסיוע שלנו. חיה חיים עצמאיים, יציבים, מאוזנת כלכלית ואפילו חוסכת לעתיד".

בכל שנה נרשמים לנישואין כ- 40,000 איש ב- 135 לשכות רישום ברחבי הארץ. שלב הכניסה בברית הנישואין מהווה צומת חיים משמעותי בתחומים רבים ובכללם בפן הכלכלי. לניהול משק בית משותף השלכות שונות ויש להיערך לצעד זה באופן אחראי. מכיוון שזוגות רבים חסרים ידע בסיסי הדרוש לצעד שכזה, מתעוררים לא פעם קשיים המשפיעים על התא המשפחתי וניהולו באופנים שונים. ארגון פעמונים מסייע לזוגות ומשפחות שנקלעו לקשיים בניהול כלכלת הבית, וכדי להקדים תרופה למכה, ומתוך הבנה כי רכישת כלים בסיסיים בשלב זה יכולה למנוע התדרדרות פוטנציאלית בהמשך, נולד הרעיון להדרכת זוגות לקראת נישואין. כעת הארגון מציע תכנית חדשה לזוגות צעירים ופעילות זו מגיעה לנתניה.

מה יש בפעילותכם עם זוגות צעירים שאין בתוכניות אחרות?
"השיקום עם משפחות שנקלעו כבר למצוקה כלכלית הרבה יותר קשה מלתפוס את הבעיה כשהיא עוד קטנה, ועדיף כמובן לפני שהיא בכלל נולדה, להציע שם כלים וידע שיכולים לגרום לכך שהעתיד יהיה מבטיח יותר. אנחנו מאמינים, שסביב החתונה זה בדיוק הזמן ללמד אותם עקרונות חשובים בכלכלת המשפחה. לא צריך לחכות שיעשו כבר טעויות שיביאו אותם למשברים כלכליים כבדים – אלא רגע לפני שהם בונים וקובעים את הקן הפרטי שלהם, נעלה אותם על דרך המלך שיחיו באיזון ובעצמאות במקום חיים של מינוסים וטרדות. מהניסיון שלי בפעמונים, משפחות רבות אומרות שאם רק היו נותנים להן את ההכוונה הנכונה כשהיו זוג צעיר, הרבה מהקשיים שהן מתמודדות איתם עכשיו לא היו קיימים. חשוב לנהל תקציב מהיום הראשון, זה הרגל בדיוק כמו לצחצח שיניים או להכין כריכים בבוקר. ככל שמתרגלים אותו בתחילת הזוגיות – כך יותר קל אחר כך, זה הופך לשגרה ולא למשהו מעיק".

איך את רואה את הצורך לכך בשטח?
"לצערי, אני נפגשת עם יותר ויותר זוגות צעירים שחיים בחוסר מודעות פיננסים בסיסית. זוגות לקראת חתונה רוצים שהאירוע יהיה הכי מושלם והכי נוצץ והכי מושקע – ואני מבינה אותם – אבל יש לזה מחיר. אני נפגשת עם זוגות שרק האירוע הזה שנקרא "חתונה" הביא אותם למשבר כלכלי, כי נכנסו ממנו לחובות המלווים אותם זמן רב אחרי שהאירוע "הנוצץ" הסתיים. לא חבל להתחיל ככה את החיים המשותפים? אפשר גם לעשות את זה אחרת".

מהי ההדרכה הכלכלית המוצעת לזוגות רגע לפני שהם נישאים?
"אנו מציעים לכל זוג בנתניה והסביבה, הנמצא לפני חתונה או בשנה אחריה, הדרכה כלכלית ללא תשלום. לזוגות רבים חסר ידע בסיסי בתכנון פיננסי, מתעוררים קשיים המשפיעים על התא המשפחתי. במציאות כלכלית בה עשרות אלפי משפחות בישראל לא מסוגלות לאזן בין הכנסות להוצאות, אנחנו ארגון פעמונים מסייע לזוגות ומשפחות שנקלעו לקשיים בניהול כלכלת הבית. במהלך חודש יולי יתקיימו הסדנאות המיוחדות הללו בהן ילמדו את יסודות כלכלת המשפחה, כיצד אפשר לחיות חיים ללא מינוס, איך מאזנים בין הוצאות להכנסות ואפילו מצליחים לחסוך לעתיד".

הסדנאות יערכו בתאריכים: 20/7, 27/7, 3/8, בשעה 20:00 במבנה המועצה הדתית בנתניה ברחוב סמילנסקי 4, קומה שלישית. הסדנאות, כאמור, בחינם. לפרטים והרשמה: www.paamonim.org/marriage.php