לביבות תפוחי אדמה – חוגגים חנוכה אחרת

1
468
לביבות תפוחי אדמה מתכון ללביבה - נתניה מבשלת
צילום fotolia

חג חנוכה בלי לביבה, יאמר לכם כל ילד בגן שישיר על-כך, הוא לא באמת חג. לביבות תפוחי אדמה, שביידיש מכנים אותן לאטקעס או כרעמזעלאך, מוכרות לנו, העם היהודי, עוד מימי התנ"ך. כבר בספר שמואל מוזכרות להן הלביבות המטוגנות, העשויות מירקות ומקמח. לביבות תפוחי אדמה עד כדי כך פופולריות במהלך כל השנה, עד שהן נחשבות למאכל הלאומי של בלארוס והן מוגשות כשלצידן שמנת חמוצה – כמנהג יהדות אשכנז או ריבה כמנהג יהדות צפון אפריקה.

אז למה בכל זאת אנחנו נוהגים לאכול בחנוכה ומחשיבים את הלביבה כאחת ממאכלי החג? ובכן, על-פי המנהג נהגו היהודים לאכול מאכלים מטוגנים בשמן לזכר נס פך השמן. הלביבה היהודית דומה בהכנתה ללביבה גרמנית ובמקור נהגו להגישה עם רסק תפוחי עץ. עם השנים, הוחלף רסק תפוחי העץ בשמנת חמוצה ובריבה. אז אחרי שיעור היסטוריה קצר, זה הזמן להפשיל שרוולים, להיכנס למטבח ולטגן לנו לביבה חמה ומתוקה (או מלוחה) תלוי בטעמכם האישי… אז שימו עליכם סינר וכנסו למטבח כי נתניה מבשלת חנוכה.

מתכון לביבות תפוחי אדמה – לביבה חמה ומתוקה (הגרסה המלוחה)

מרכיבים: (10 לביבות)
5 תפוחי אדמה בגודל בינוני לקלוף
2 ביצים
2 כפות קמח
בצל קטן
מלח ופלפל שחור לפי הטעם
מחבת עם מעט שמן חם

אופן ההכנה:
לגרד את תפוחי האדמה והבצל בפומפייה דקה אל תוך קערה מתאימה. מיד לאחר מכן לספוג את הנוזלים עם מגבת מטבח. להוסיף לקערה את הביצים, את הקמח ואת התבלינים ולערבב היטב. לחמם מחבת עם שמן לטיגון וליצור באמצעות הידיים (אני אישית מעדיפה לשמן במקצת את הידיים לעבודה חלקה יותר) או כף גדולה לביבות בינוניות עגולות עם מחיצה מעודנת ליצירת צורה אליפטית מבחינת גובה. לשים בשמן ולהזהיב משני הצדדים. להוציא ולהניח על נייר סופג. לאלה המעדיפים לוותר על שמן, ניתן להכניס לתנור שחומם מראש ולאפות עד שהלביבות מוכנות (לא לשכוח להניח על מגש האפייה נייר אפייה למניעת הידבקות).  להגיש חם או קר כשבצד יוגורט או שמנת חמוצה. יש כאלה שיעדיפו לבזוק מעל סוכר או להגיש בצד הלביבה ריבה. אני אישית פחות מתחברת לזה. אני אישית גם פחות מתחברת לאלה הנוהגים לצפות את הלביבה בקמח ולטגן.

חוגגים חנוכה אחרת – מתכונים נוספים מומלצים לחג חנוכה – נתניה מבשלת:

לביבות יוגורט

לביבות בטטה בתנור

סופגניות – המתכון הכי ביתי שיש

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן