כביש 561 – עוקף אבן יהודה ומזרח נתניה יוצא לדרך

2
1501
כביש 561 - אבן יהודה נתניה
מעל עשור של בירוקרטיה: כביש 561 עוקף אבן יהודה ועומסי התנועה במזרח נתניה יוצא לדרך. תמונת ארכיון

מעל עשור של בירוקרטיה, מאבק בין רשויות ואין-ספור התנגדויות בפני סיום: נתיבי ישראל יוצאים לביצוע עבודות שלב א' בשטח, להקמת כביש 561 החדש.

כביש הרוחב האזורי יחבר בין כביש החוף במחלף השלום לכביש 4, במחלף "אילנות" העתידי. פרויקט זה הינו חלק מתכנית החומש של חברת נתיבי ישראל. עלותו מוערכת בסכום של רבע מיליארד שקלים.

על פי התכנון, כביש 561 יתפרש על פני כארבעה קילומטרים לאורך 3 נתיבים, אשר אחד מהם ישמש את התחבורה הציבורית. בנוסף יכלול הפרויקט הקמת מדרכה ושביל לרוכבי אופניים – לרווחת תושבי האזור.

עם אישורה של תכנית 561 בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, קיבלה חברת נתיבי ישראל  אישור להתקדם לשלב התכנון המפורט וביצוע עבודות בשטח – להקמת הדרך לה משוועים מאות אלפי משתמשי דרך, ליבתם תושבי מזרח נתניה וכן תושבי אבן יהודה שכיום סובלים מאלפי כלי רכב ביום החוצים את המושבה.

כביש 561 הוא כביש רוחב אזורי, תלת מסלולי, כולל הפרדה מפלסית בגשר כפר נטר, שאמור לחבר את כביש (4), צומת הדסים – קדימה, דרך יער אילנות, עד כביש 2, קריית השרון – כפר נטר.

לאלה המגיעים מזרחית לכביש 4', אמור הכביש לחבר את תושבי ישובי השרון (פרדסיה, קדימה – צורן, צור משה) לכביש החוף. מנגד, את תושבי מזרח נתניה, בהן שכונת עמליה וכן קריית השרון, אגמים, דורה וכן אזורים לכביש 4. הכביש מופיע בתכנית המתאר הארצית לדרכים ואמור לספק מענה ולהפחית את עומסי התנועה על הצירים הקיימים.

כיום, היקפי התנועה בצירים הקיימים מהווים נטל על תושבי נתניה בכלל וקריית השרון בפרט וכן על המועצות אבן יהודה, קדימה-צורן, תל מונד, פרדסיה, לב השרון וחוף השרון.

בכל בוקר וערב, אלפי כלי רכב, עושים את דרכם מיישובי השרון במזרח, לכיוון מערב, יוצרים פקקים אדירים ביציאות מיישובי השרון ובכניסה לעיר נתניה ואבן יהודה, בדרכם לאזור גוש דן ובחזרה. מנגד, אלפי תושבי נתניה יוצאים לכיוון כפר סבא ורעננה בבקרים לצורכי עבודה. בשעות העומס והחזרה לבתים בערב, התופעה הפוכה ומלווה גם-כן בעומסי תנועה נרחבים.

עבור תושבי נתניה ולבאים מכביש 6, הכביש צפוי לשפר את הנגישות לאזור התעשייה של נתניה וכן את הנגישות לקריית השרון ולהרחבת בית העלמין. בתוך כך, יאפשר את הרחבת  אזור התעשייה הדרומי של נתניה (אזור התעשייה פולג, שצפוי לגדול משמעותית בעקבות תכנית החלפת והרחבת שטחים).

עבור תושבי אבן יהודה, הוא יפתור את עומסי התנועה הכבדים במושבה בכלל, ברחוב הבנים בפרט\ ובמקביל יתרום להגדלת אזור התעשייה של אבן יהודה. המאבק המקורי למציאת כביש עוקף אבן יהודה החל כבר לפני עשור וחצי בקרב תושבי אבן יהודה – זאת לאחר שמצאו עצמם בעומסי תנועה חסרי תקדים ברחובותיהם. בעקבות זאת אף נחסמו חלק מהכבישים למעבר כלי רכב.

מדובר באירוע מכונן לתשתיות התחבורה של האזור, זאת תולדה של כ-10 שנים בהן פעלו ראשי רשויות רבים בשרון – בראשם ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר יחד עם ממלא מקומה אלי דלל, המשמש כממונה על התחבורה וכן ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי, כדי להוציא לפועל את הפרויקט.

אחת הסוגיות המהותיות שידע הפרויקט הייתה הנושא הסביבתי. בתוך כך התנהלו דיונים עם הגורמים ה"ירוקים" הנוגעים לתוואי הכביש. התוואי הנבחר סוכם על דעת כל ראשי הרשויות הגובלות: נתניה, אבן יהודה, מועצה אזורית לב השרון, חוף השרון וכן קדימה-צורן. בימים אלה, כאמור, נכנס הפרויקט לשלב הביצועי, של עבודות קידום זמינות להעתקת תשתיות לפינוי התוואי וכן תכנון מפורט של הכביש.

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, מסרה בתגובה כי  "לכביש הרוחב האזורי, כביש 561 יש ערך מוסף בכל הקשור להפחתת עומסי התחבורה באזור ולהגברת הנגישות לנתניה ויש להודות על קידום הפרויקט לכל הגורמים השותפים ובראשם מי שכיהן בזמנו כשר התחבורה, חה"כ ישראל כץ."

ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי, הוסיף כי ""כביש 561 חיוני לכל תושבי אזור השרון בכלל ואבן יהודה בפרט. הכביש החדש יפתור את בעיית עומסי התנועה הקשים וכלי הרכב הרבים החוצים את אבן יהודה בכל יום וגורמים לתושבים סבל רב וסכנה בטיחותית. לכן ביקשתי לאשר בהקדם את הפרויקט. אני שמח על שהתקדמנו שלב נוסף שמהווה בשורה חשובה לכל תושבי אזור השרון".

ואילו ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ציין כי "מדובר בפרויקט חשוב כחלק מהראיה האסטרטגית –תחבורתית של המדינה באזור, חלק בלתי נפרד משורה של פרויקטים, אותם מקדמת החברה בהיקף של מיליארדי שקלים – החל מעוקף כפר יונה בכביש 5, מחלפי השרון ואילנות, דרך הקמת עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית לאורך כביש 4 ועד למגה פרויקט 531 אותו ביצעה חברת נתיבי ישראל וכולל מסילת רכבת חדשה".

כתבות נוספות העשויות לעניין את גולשי נתניה אונליין: 

מקוה ישראל: האם החלטה שנשכחה 50 שנה תתוקן?

לחמא בעג’ין (ספיחה) – פיצה בשרית פאר המטבח הטורקי

 

 

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן