הפחים הכתומים: שלב הבלאגן

5
232
פחים על מדרכות נתניה. צילום נתניה און ליין

ועדי בתים במרכז העיר זועמים: טענות קשות על מחסור במקום בהצבת הפחים וביקורת נוקבת על מועדי הביצוע. העירייה: ההליך בעיצומו.

ביקורת קשה מצד ועדי בתים במרכז העיר, שם הוצבו הפחים הכתומים. לנתניה און ליין – ksn התקבלו עשרות פניות בהן טוענים נציגי הבתים, כי בפועל אין מקום להציב את הפח הכתום בנוסף לפח הירוק הגדול – זאת בשל העובדה כי למרבית הבניינים הוותיקים בעיר אין חדר אשפה. בפועל, נאלצו רבים מנציגי הבניינים להשאיר את הפחים הכתומים על המדרכות.

מהפכה כתומה

לפני חמש שנים חשף נתניה און ליין – ksn, כי עיריית נתניה מצטרפת למערך המיחזור. השיטה הראשונית שנבחרה כללה פחים כחולים וירוקים, שהוצבו בשכונות גבעת האירוסים וכן גלי ים. שנה לאחר מכן, בכתבת תחקיר שפרסם נתניה און ליין – ksn, נטען כי השיטה נכשלה. בעירייה באותה עת הכחישו. לפני כשנתיים וחצי חשף נתניה און ליין – ksn, כי עיריית נתניה מתכוונת לנסות הצבת פחים כתומים על-בסיס חוק האריזות בשכונת קריית השרון. ועד השכונה, שקרא לראשונה על המתוכנן מעל דפי העיתון, הודיע כי כל עוד עיריית נתניה לא תעניק פתרונות מלאים לשורה של בעיות, יסרבו התושבים לקחת חלק בניסוי. בתום שורה של מפגשים ורק לאחר שנבנתה תכנית מקיפה, הוחל בעיריית נתניה, לפני כשנה, בניסוי הצבת אלפי פחים כתומים בחלק משכונת קריית השרון. בשלב השני, לאחר שנלמדו הלקחים, הוצבו עוד אלפי פחים בשאר בנייני שכונת קריית השרון וכן בשכונות גלי ים וגבעת האירוסים. לפני כשלושה שבועות, כאמור, החלה עיריית נתניה יחד עם תאגיד המיחזור תמיר, בהטמעת הפחים הכתומים במרכז העיר ובשורה של שכונות – כאשר צפי הסיום מוערך לעוד כחודש.

תכנון לקוי. מלכתחילה מרבית הבניינים תוכננו ללא חדר אשפה. צילום נתניה און ליין
תכנון לקוי. מלכתחילה מרבית הבניינים תוכננו ללא חדר אשפה. צילום נתניה און ליין

בלאגן

שיטת הפחים הכתומים, הנחשבת לשיטה המקובלת והיעילה ביותר בארץ, מחייבת – מלבד היערכות לוגיסטית מקיפה ויכולת מתן מענה ותשובות מקצועיות למקרים שונים – גם היערכות הסברתית במטרה לשנות את הרגלי התושבים. במרכז העיר, בניגוד למשל, לבניינים בשכונות חדשות יחסית כדוגמת רמת פולג, עיר ימים וקריית השרון, באחוז גבוה מהבניינים אין כלל חדר אשפה. בחלק מהבניינים מוצבים הפחים בחלק הקדמי, במבנה קיר פתוח, שמלכתחילה לא תוכנן לאכלס כל-כך הרבה פחים.

על-פי התכנית המקורית, אמורה עיריית נתניה לקחת פח ירוק ולהחליפו בפח בצבע כתום. אלא, שאליה וקוץ זה: לבניינים ותיקים רבים רק פח ירוק אחד כשלצידו פח כחול לנייר. התמונה העגומה נראית בהבלטה רבה בשדרות ויצמן, אחד הרחובות המרכזיים בעיר. שם ברוב הבניינים הושארו הפחים הכתומים על המדרכה – כאשר הבעיה המרכזית היא בבנייני הרכבת.

תושב הרחוב מסר לנתניה און ליין – ksn: "הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות. אני מבין שהעירייה רוצה לתרום לאיכות הסביבה, אבל הם היו צריכים להיערך לזה. רוב הבניינים פה, במרכז, לא בנויים לעוד פחים. בקושי יש לנו מקום לפח האשפה הירוק הגדול. מה הם רוצים שנעשה עם הפח הכתום? ידוע לי שבקריית השרון לקחו פח ירוק אחד והחליפו אותו בכתום, אבל ברוב הבניינים פה יש רק פח ירוק אחד – מה הם ייקחו?".

חבר ועד באחד הבניינים הוסיף,  כי "אם בעירייה חושבים, לרגע, לחייב אותנו להרחיב את השטח לפחים על חשבוננו, הם טועים. שייקחו את הפחים ויניחו לנו. כרגע הרחוב שלנו נראה כמו פח אחד כתום גדול".

מעיריית נתניה בחרו שלא לענות על שורה ארוכה של שאלות ובתגובה כללית לנתניה און ליין, כי "מדובר בתהליך מורכב, מובנה ומוסדר המלווה על-ידי אנשי המקצוע של העירייה בהתאם לתכנית העבודה".

5 תגובות

  1. לגבי הפח הכתום.
    יש עליו ברקוד.הוא נמצא בתחתית הפח.יוצא מכך באם ארצה לסרוק אותו אני צריך להתיישב על המדרכה.ממש חכם מי שתכנן זאת.

  2. בעיריית נתניה לא לומדים מהניסיון ועושים כל פעם מחדש את אותן הטעויות. אם זה לא היה עצוב גם אני הייתי צוחקת

  3. נכון מאוד לא לומדים מטעויות העבר
    יש בתים במרכז העיר עם 2 פחים כתומים הבר קוד לא ניתן לסריקה
    בדרום העיר בניין עם חדר אשפה פשוט זרקו אותו על המדרכה
    הם חייבים ליישם את המשפט סוף מעשה במחשבה תחילה

  4. אל תצפו לתגובה הגיונית מהעיריה כי כמו בסוגיות. אחרות היא מבטיחה דבר אחד עושה דבר אחר גם אם זה בא על חשבון תושבים

  5. רחובות נתניה מלאים בזבל ופחי זבל.במקום ליפות את הרחובות לדאוג לפינוי זבל יום יומי וכך למזר את הלכלוך ברחובות והסירחון ברחובות.השקיעו כספים בעוד פחים שיעזור לאוזון ולא לתושבים

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן