העיר נתניה חגגה 80 שנים לפלמ"ח

מאות תושבי נתניה ובני משפחות יוצאי הפלמ"ח חגגו 80 שנים לפלמ"ח בערב חגיגי של תערוכת רחוב בנושא הפלמ"ח וטקס מרשים והופעת אורח של הזמרת מיטל טרבלסי

0
531
חוגגים 80 שנים לפלמ"ח. צילום נמרוד גליקמן

.מאות מתושבי נתניה ובני משפחות יוצאי הפלמ"ח בעבר ובהווה הגיעו בשבוע שעבר לחצר מוזיאון בית הבאר לחגוג 80 שנה לפלמ"ח. בערב חגיגי ששילב סיור ב-"תערוכת חוצות" שתצלומיה משקפים את הפלמ"ח, הווייתו ופעולותיו, עדויות וסיפורים אישיים מפי בוגרות הארגון. הזמרת מטיל טרבלסי שרה ממיטב שירי הפלמ"ח, בליוויו המוסיקלי של תומר קלינג.

מעיריית נתניה מסרו, כי הרעיון להציג תערוכה לכבוד 80 שנה לפלמ"ח נבע מערכים לאומיים חינוכיים. זאת במטרה לחשוף את הדור הצעיר לתמונות המתארות ללא מילים הוויה, חריצות, דבקות במשימה, רעות ואמונה בדרך. ערכים של נשים וגברים שהם המורשת של כולנו.

מנהלת המוזיאון, תמי בן בסט סיפרה על התערוכה. "בחרנו להציג את התערוכה כ"תערוכת חוצות" ולתלות אותה על הגדר החיצונית של המוזיאון משתי סיבות עיקריות. האחת, הקורונה וההגבלות שבעקבותיה לא ניתן היה להכניס אנשים למוזיאון. הסיבה השנייה, הרצון לחשוף כמה שיותר עוברים ושבים ברחוב לתוכן ולתמונות. כך לייצר שיח קהילתי, סקרנות וחשיפה גדולה יותר".

עם סיום הסיור, נשא דברים בשם עמותת דור הפלמ"ח יואב רגב. רגב בירך על היוזמה לקדם תערוכת רחוב ומפגש מעורר העצמה שכזה. שתי חברות הארגון שיתפו את הקהל בסיפורן האישי ובחוויות המרגשות והמטלטלות של אותה התקופה. אחת הנשים היא דינה הר חברת פלמ"ח ואשתו של מרדכי (מרקי) שנפטר השנה גם הוא בוגר פלמ"ח. משפחתו היא שהקימה בשנת 1927 יחד עם שותפים את חוות "פרדס הגדוד". בית הבאר והחצר הם שריד של אותה חווה בה גידלו תפוזים. אישה מיוחדת נוספת היא יהודית ירדן גם היא בוגרת הפלמ"ח. יהודית בחרה להקים משפחה בנתניה והתגוררה בעיר 53 שנה וחינכה דורות בתור גננת.

שושלת הפלמ"ח: מהסבא מנחם הרבט ועד לנכד איתן הקטן

למחרת היום, כשמדינה שלמה ציינה את יום ההליכה הבינלאומי, הגננת יפית גניש יצאה עם ילדי "גן ליטל" להליכה רגלית בסביבה הקרובה. בדרכם הם עצרו בסמוך לגדר המוזיאון. עליו מוצגים בימים אלה תערוכת החוצות ושמות חברי התנועה מהעיר נתניה. הגננת סיפרה לילדים אודות הפלמ"ח. אחד האבות המלווים, קובי הרבט, שילדו איתן חניך בגן ליטל, הבחין ששם אביו, מנחם הרבט ז"ל מופיע ברשימת חברי התנועה. סבא מנחם ז"ל, היה חובש ולוחם בגדוד הרביעי (הפורצים) של "חטיבת הראל". הוא לחם בשיירות לירושלים שפרצו לעיר הנצורה ואף שחררו אותה.זאת תחת פיקודם של יצחק רבין ז"ל ושל דוד אלעזר ז"ל. האב הנרגש שיתף את הבן הצעיר וחבריו לגן שזה השם של סבא מנחם, וכי שושלת הפלמ"ח לעולם נשארת.

משה קייזלר, מנכ"ל רגעים העמותה לחינוך בלתי פורמלי, מסר. "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל". אמרה זו של יגאל אלון מייצגת את הפעילות התרבותית וההיסטורית הנהדרת המתקיימת בבית הבאר".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן