הנגשה בעולם לא מונגש

0
108

בין הנושאים שמכבידים ביותר על הצלחת השילוב ניתן למצוא כשלים של ממש בהנגשת מבני ציבור וקהילה. כך למשל ניתן למצוא כיתות במכללות שמוגדרות כמונגשות אך בפועל אינן כאלה. בדוגמה אבסורדית במיוחד בוטלה הרצאה בנושא נגישות שהועברה על ידי המפקח הארצי, מכיוון שהמרחב המיועד להרצאה לא היה מונגש כראוי. דוגמה בולטת אחרת מהתקופה האחרונה היא שהותה של משתתפת בעלת קשיי התניידות בתכנית הטלוויזיה 'האח הגדול'. במהלך התכנית התבהר שהבית אשר הוגדר כמונגש כלל מכשולים רבים אשר הכבידו על שהותה.
למעשה, ההנגשה נכשלת במקרים רבים מכיוון שקולם של בעלי הדבר עצמם אינו נשמע. כאשר לא משתפים את האנשים בעלי הלקות, הפתרונות שנבחרים לא תמיד הולמים את הצרכים המיוחדים שהם מנסים לפגוש. אין די בחקיקה ובמודעות – נדרשת הבנה מעמיקה של הנושא והכשרה נאותה. נושא זה זוכה להתייחסות גוברת, כאשר עמותות וקהילות נוקטות במאמצי הסברה. עמותת מיחא, למשל, מקיימת הסברות בקהילה כדי להסביר את הצרכים המיוחדים של לקויי השמיעה.

לפוגג את ההתנגדות

מעבר לנושא ההנגשה קיימת בעיה משמעותית של דעות קדומות וקשיי התמודדות של האוכלוסייה הכללית. תועדו כמה מקרים מצערים שבהם הורים נאבקו נגד השילוב בגנים פרטיים. ההתנגדות נובעת לא רק מדעות קדומות אלא גם מן החשש לפיו הילדים שלהם צרכים מיוחדים ישתלטו על משאבי מערכות החינוך, המצומצמים מלכתחילה. מוסדות החינוך לומדים כיצד לבצע את השילוב תוך ניהול נכון של משאבים, ובמקביל מנהלים מאבקים לצורך הוספת כוח אדם. ברור לכל שכאשר השילוב יהפוך לחזון נפרץ, כולם ילמדו ליהנות מיתרונותיו. במקרה שזכה לפרסום נאבקו הורים וילדי גן נגד הרחקתה של גננת המתנהלת בסיוע קביים. ההורים והילדים הפגינו כדי להחזיר אל הגן את הגננת האהובה, ובתוך כך הם חוו לקח חשוב על פעילות קהילתית והפגנת מעורבות אזרחית. בסופו של דבר הגננת אכן הוחזרה לתפקידה.
דווקא מוסדות מסחריים הפנימו במהירות יחסית שהנגשה משמעותה לקוחות רבים יותר. מרחבים מסחריים עומדים בחוד החנית של מאמצי ההנגשה בארץ, ומציעים דוגמאות יפות להנגשה מיטבית. מעבר להיענות לדרישות החוק, מדובר באינטרס מסחרי ברור. דומה שזוהי דוגמה יפה לכך שכאשר מאפשרים נגישות מרבית כל הצדדים יוצאים נשכרים ונהנים משילוב האנשים בעלי המוגבלויות בקהילה. המצב שבו כוחות השוק מעניקים פתרון טוב יותר מכוח המחוקק והמדינה אינו תקין – ציבור בעלי המוגבלויות חייב לקבל את כל הזכויות המגיעות לו לפי הדין והצדק. ההנגשה חייבת להיות מהותית ואמיתית בכל מוסדות הציבור והמרחבים הציבוריים, ורק כך יתאפשר שילוב של ממש בקהילה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן