דיון חירום בוועדת הקליטה של הכנסת: להכיר בנתניה כעיר עולים

0
106
תיירות נתניה
צילום אילוסטרציה fotolia

"רמת השרון מוגדרת כעיר קולטת עליה. נתניה, שקלטה אלפי עולים בעשרות השנים האחרונות – עדיין לא. הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי, לפני שיאלצו לסגור שירותים חשובים לעולים. אני מתכוונת לפנות לשר הפנים בעניין" – כך אמרה ח"כ קסניה סבטלובה, בעקבות דיון בוועדת העלייה והקליטה שנערך ביום שליש בנושא הגדרתה של נתניה כעיר קולטת עלייה. מדובר בדיון שני בתוך שבוע ימים בנושא העיר נתניה – זאת לאחר שבשבוע שעבר קיימה ועדת הכספים בראשותו של חבר הכנסת משה גפני דיון מיוחד, בו תקף יו"ר הוועדה את המדיניות הקיימת. בדיון ועדת העלייה והקליטה השתתפה פיירברג-איכר שהציגה את עמדת עיריית נתניה, את העוול ההיסטורי שנגרם לעיר ואת הדרישה לצדק חלוקתי.

ראש העיר נתניה מרים פיירברג-איכר. צילום רן אליהו
ראש העיר נתניה מרים פיירברג-איכר. צילום רן אליהו

הרקע לשורת הדיונים היא הודעתה של ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, העומדת מאחורי עתירה לבית המשפט העליון בדרישה לחייב את משרדי הפנים והאוצר להכיר בנתניה כעיר קולטת עלייה, שהודיעה כי בראשון ליולי תסגור את אגף הקליטה בעיר. פיירברג-איכר פועלת מזה למעלה מ-15שנה בניסיון להכיר בעיר נתניה כעיר קולטת עלייה. על-פי חוק הוגדרו לפני למעלה מחמישים שנה 61 ערים שהוגדרו כערים קולטות עלייה. בזכות הגדרה זו זכאיות הרשויות לתוספת כספים מגביית מסים במיליוני שקלים בשנה – מכל המשרדים הממשלתיים ומתקני הצבא שבשטחם. נתניה, שמזה למעלה משלושים שנה ממוקמת ברשימת שלוש הרשויות המובילות בישראל בקליטת עלייה, אינה נחשבת כעיר קולטת עלייה.

ח"כ סבטלובה הוסיפה, כי "אני תומכת במאבקה החשוב והצודק של ראש העיר נתניה, מרים פיירברג איכר. זהו מאבק על צדק חלוקתי: משאבים נחסכים מערים שצריכות אותן, ביניהן מעיירות פיתוח הנאנקות תחת העול, ומוענקים במקום זאת לערים חזקות שיסתדרו גם בלעדיהן, ואפילו כלל אינן פועלות למען המטרה לשמן הוקצו אותם משאבים. לא ייתכן, שיש ערים כמו נתניה, שמצד אחד קולטות עליה מסיבית, משקיעות מליונים עבור קליטתם של עולים, אך מצד שני לא מקבלות שקל מהמדינה".

"הפסקת השירותים החברתיים בשל העדר תקצוב, רק בגלל הגדרה אותה מעכב משרד הפנים, עלול לגרום לנזק אדיר. אם ייסגר האולפן העירוני ויופסקו כל שירותי החינוך והרווחה החשובים, כאשר המדינה עומדת מנגד, בעוד ערים אחרות שלא קולטות כלל עלייה ימשיכו ליהנות מתקצוב, ייגרם נזק אדיר לקליטה ולעלייה. אדרוש משר הפנים לפעול מיידית בנושא ואבחן בהקדם אפשרות לחוקק בנושא", סיכמה סבטלובה. יש לציין, כי במהלך שלושת החודשים האחרונים "הפילה" הממשלה שתי הצעות חוק בנושא ערים קולטות עלייה – בהן הצעה לתיקון החוק אותה הגיש חבר הכנסת יואל רזבוזוב (יש עתיד), תושב העיר נתניה, שנחשף לעיוות ההיסטורי עוד כששימש כחבר מועצה מטעם סיעתה של פיירברג-איכר. 

מהוועדה לקליטת עלייה נמסר, כי פיירברג-איכר הסכימה לדחות בחודשיים את הנחייתה לסגירת אגף הקליטה – לאחר שחברי הכנסת בוועדה הבטיחו כי יפעלו לתיקון המעוות.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן