בקשה לייצוגית: נתניה אינה נגישה מספיק לנכים

0
105
חניית נכים בנתניה - אדניות הצמחים מנטרלות האפשרות לשמש כחניות לנכים עם כיסאות גלגלים

 

"נתניה איננה נגישה לאנשים עם מוגבלויות, כל הפעולות שכן נעשות על ידי עיריית נתניה, ככל שנעשות, הנן מעט מידי, מאוחר מידי וללא עמידה בחוקים ובתקנות" – כך ציינו חמישה אזרחים נכים המרותקים לכיסא גלגלים, שהגישו לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה נגד עיריית נתניה. למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין נמסר, בנוסף, כי החמישה באמצעות עורך הדין טל לביא, מבקשים מביהמ"ש להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית. בבקשתם הם מציינים פיצוי בסך 37 מיליון שקלים לכלל נכי העיר, וכן את פסיקת בית המשפט בו תחויב העירייה לתקן הליקויים.

כתב התביעה מכיל שישה נושאים בהם, לטענת העותרים, מתקיימת הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, הפרת חוק חניית נכים, הפרת חוק הוראת הנגישות ופגיעה בכבוד האדם וחירותו. החמישה הינם יהודה דורון מבת חן, יוחאי דוק, חיה קינן, ששון עוזר ומאיר זוארץ המתגוררים בנתניה. בין השאר, מספקים השישה דוגמאות המחזקות, לטענתם, את דבריהם.

בנוגע לחניית נכים מצוין, כי במרכז העיר גם החניות המסומנות לנכים אינן מאפשרות חנייה לרכב נכים המשרת נכה מרותק לכיסא גלגלים, שכן אין די מקום לפתיחת המעלית ממנה עולה ויורד הנכה מהרכב. חלק מהחניות סומנו ליד עצים, לצד אחרות הוצבו עמודים ויש גם כאלה שסומנו באלכסון למדרכה לצד כלי רכב אחרים וברווח שקיים אין אפשרות להפעיל את המעלית.

עוד לדבריהם, בית המשפט בנתניה אינו נגיש לנכים. חניית הנכים ליד בית המשפט חסומה בעמוד ובפח אשפה, וגם אם הנכה כבר הצליח למצוא חנייה אחרת, השביל המוביל לבית המשפט בנוי בשיפוע מסוכן ואינו מאפשר לנכים המרותקים לכיסא גלגלים להשתמש בו. במקרה הזה טוענים התובעים יש אולי לבוא בטענה להנהלת בתי המשפט, אך אין להתעלם מהעובדה שעיריית נתניה היא זו שהעניקה את ההיתר לבניין והיא זו שאמורה לאכוף את החוק.

גם נכים המבקשים להשתמש בתחבורה הציבורית בנתניה נתקלים בקשיים רבים. מבדיקה שעשה עורך הדין טל לביא יחד עם התובעים התברר, כי בכל העיר נתניה – כך לדבריהם – ישנה רק תחנת אוטובוס אחת, אשר נגישה לנכים.

התובעים מלינים גם נגד העובדה שעיריית נתניה מעניקה רישיונות לבעלי בתי הקפה במרכז העיר להציב שולחנות וכיסאות על המדרכות בצורה כזו, כך נטען, שאינה מאפשרת לנכים לעבור על המדרכות עם כיסא גלגלים – לפחות לא במקטעים מסוימים.

סעיף נוסף בכתב התביעה מתייחס לחוף הים בנתניה. העירייה בנתה בחוף הים מעלית לשימוש הציבור, אבל אחרי חניכת המעלית שינתה את היתרי החנייה במגרש החנייה הקרוב לחוף. במקור הכניסה עם רכב עד לחוף הייתה אמורה להיות רק לנכים ולרכבי הצלה, כיום רק חלק מהחנייה מוקצה לנכים ולמעשה הנכים נאלצים להחנות רחוק מהחוף ולהגיע אליו באמצעות המעלית. עוד לטענתם, כך נכתב בבקשה לתובענה הייצוגית, אירעו מקרים בהם פקחי העירייה מיהרו לרשום דו"חות חנייה לרכבי נכים, אשר נאלצו להחנות במרחק משפת המדרכה או באלכסון – תוך התעלמות מהחוק הקובע כי נכים יכולים להחנות רכבם במקומות אסורים לרכב רגיל ובתנאי שאינם מפריעים לתנועה.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה לנתניה און ליין – ksn, כי "התביעה הגיעה לידינו בסוף השבוע האחרון. מדובר בטענות מופרכות, שכן העירייה מובילה פרויקטים רבים בתחום הנגישות פועלת ברגישות יתרה בכל נוגע להנגשת המרחב הציבורי ושיפור איכות החיים של אוכלוסיית בעלי המוגבלויות. תגובה מלאה ומפורטת תימסר לבית המשפט".

התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז – מספר התיק – 45477-07-15כ

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן