וירוס הקורונה: מחסור בכוח אדם עלול לעכב בנייה – גם בנתניה

2
454
פועלי בניין, דירות למכירה בנתניה
צילום fotolia

בהלת וירוס הקורונה העולמית הגיעה לשוק הנדל"ן הישראלי. הממשלה נענתה לדרישת התאחדות הקבלנים בוני הארץ והאריכה את שהותם של כ-1,700 עובדי בנייה מסין שהיו אמורים לצאת מישראל בקרוב בחזרה לסין.

ההחלטה התקבלה ביוזמתה של שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון, שצפויה לקבל השבוע את אישור הממשלה. הצעת השרה הגיעה לאחר דיונים עם שר הפנים אריה דרעי ומנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה שלמה מור יוסף.

התאחדות הקבלנים בוני הארץ עשתה בשבוע שעבר פעילות מקיפה בנושא, בהמשך לפעילות שהיא עושה בשנתיים האחרונות במטרה להגדיל את כוח העבודה בענף הבנייה כדי שיהיה ניתן לעמוד בקצב הבנייה הדרוש בשנים הקרובות. הפועלים הסינים שהיו אמורים להגיע לישראל השתתפו בהליכי מיון שערכה משלחת של הממשלה וההתאחדות שיצאה לסין בחודש דצמבר האחרון.

ואולם, התפרצות וירוס הקורונה בשבועות האחרונים עצרה את התהליך, והמדינה החליטה שלא לאשר בשבוע שעבר את בואם של העובדים שעברו את שלב המיון. בחודש מרץ הקרוב תוכננה לצאת לסין משלחת נוספת במטרה למיין כ-1,000 עובדים נוספים, אך היא בוטלה בשלב זה.

פועלי הבניין הסינים שנמצאים בישראל וששהותם הוארכה אמורים היו לסיים את שהייתם בארץ בסוף ינואר עם סיום אשרת העבודה שלהם (שניתנת לחמש שנים), אך בצל עוצר הטיסות מסין שעליו הכריז שר הבריאות יעקב ליצמן בשבוע שעבר, ובעקבות פניות של התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסכימה רשות האוכלוסין להאריך את שהותם עד יוני השנה או עד שימצא פתרון אחר.

במכתב ששלחה שאשא-ביטון לנשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו וליו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם זר לבניין אלדד ניצן, היא עדכנה אותם כי לאחר שהתייעצה עם הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה השונים, בכוונתה להביא לאישור הממשלה הצעת החלטה להאריך את היתר שהייתם של העובדים הוותיקים מסין שנמצאים בארץ עד לחודש יוני, ולשקול הארכה נוספת ככל שהדבר יידרש.

רפי זנזורי, יו"ר ארגון קבלני נתניה, מסר בתגובה למערכת נתניה און ליין, כי "ענף הבנייה נמצא בשנתיים האחרונות בשיא בהיקפי התחלות הבנייה, וזקוק לכל זוג ידיים עובדות שניתן לגייס בו. אני שמח, חשוב מאוד ששרת הבינוי והשיכון, שר הפנים ורשות ההגירה והאוכלוסין הגיעו להסכמות בעניין השארת העובדים שתוכננו לחזור לסין עד למציאת פתרון, וכך לא תיפגע העבודה באתרי הבנייה – בשלב זה בעקבות אפקט וירוס הקורונה. היקף בנייה שנע סביב 50 אלף התחלות בנייה בשנה רחוק מהיכולת לספק את הצורך האמיתי שעל המדינה להיערך אליו בשנים הבאות, אנו קוראים למדינה להגדיל בלפחות 10,000 עובדים את מכסת העובדים הזרים הכוללת בענף מעבר ל-16,000 העובדים הזרים הנמצאים כאן".

כתבות נוספות העשויות לעניין את גולשי נתניה און ליין: 

מרכז חדש בנתניה: קורסים למחשבים למבוגרים

מרכז העיר נתניה ידעך אם מדיניות הממשלה לא תשתנה

 

 

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן