אליפות העולם בג'יו ג'יטסו: וידאל ביבס מכוון גבוה

0
892
וידאל ביבס ג'יוג'יטסו נתניה
סנסאי וידאל ביבס

בשבוע הבא תצא נבחרת ישראל בג'יו ג'יטסו לאליפות העולם שתתארח השנה בבנגקוק – תאילנד. רגע לפני שיעלה על המטוס, יחד עם לא פחות מ-14 מתחרים והצוות המקצועי כמובן, וידאל ביבס, מאמן הנבחרת הלאומית, שופך אור על ענף הג'יוג'יטסו, ההבדל בינו לבין ג'ודו או קראטה, הציפייה להכרה של הענף כאולימפי ואיך לא, הסיכויים שלנו לנצח.

מה זה בעצם ג'יו ג'יטסו?
"פירוש המילים ג'יו ג'יטסו ביפנית הם: ג'יו- רך ועדין ואילו ג'יטסו- טכניקה. מפה, בעצם, נוצר המושג טכניקה עדינה. מדובר על אמנות לחימה יפנית, שקיימת כבר יותר מ-2000 שנה ובתוכה שלוש קטגוריות שאנו מכנים "מקצועות". הג'יו ג'יטסו נחשבת לאם כל אמנויות הלחימה היפניות וממנה, למעשה, וזה נתון שמעט מאוד אנשים מודעים אליו, נוצר בין היתר ענף הג'ודו".

מה הכוונה שלושה "מקצועות"?
"המקצוע הראשון או הקטגוריה נקרא פייטינג סיסטם, קרב בשלושה מימדים: קראטה, ג'ודו וקרקע. זאת אומרת יש בו את העמידה אגרופים בעיטות הגנות, אחר כך ברגע שנתפסים עוברים לג'ודו למעשה להפלות. בקרקע עושים את כל הנושא של ריתוקים, בריחים וחניקות. זו הסיבה שהקרב הזה נחשב למאוד קשה ומאסיבי. המקצוע השני, קרב נאו ווזה. זהו קרב המתמקד יותר בקרקע ובו המתחרה צובר ניקוד או לחילופין מכניע את היריב באמצעות בריח או חניקה. המקצוע שלישי, זה בעצם זוג שעולה ועושה כל מיני תרגילי הגנה עצמית לפי סדרות אוניברסאליות הקיימות בכל העולם. מדובר בארבע סדרות, כשכל אחת מהן כוללת 7-8 תרגילים מגוונים. יותר דומה להגנה עצמית וישנו דגש על מהירות, זריזות ותיאום. המקצוע הזה יותר מתמקד בשואו. בארץ אנחנו לא עושים את זה".

למה, בעצם, את המקצוע השלישי לא עושים בארץ?
"אנחנו ישראלים, אנחנו קרביים שאוהבים תכל'ס: פחות מתעסקים בלתת הצגה, ולכן פה בארץ מתעסקים בפייטינג סיסטם ובנאו ווזה. במילים אחרות, פה עובדים קשה כדי לצבור נקודות".

אם עושים השוואה בין ענף הג'יו גיטסו לענף הג'ודו או הקראטה, מה בעצם ההבדל ביניהם?
"גם הקראטה וגם הג'ודו, בדיוק כמו הג'יו ג'יטסו הברזילאי, הינם תולדה של הג'יו ג'יטסו היפני הקלאסי. בכל ענף התמקדו בחלק מסוים של לוחמה ופיתחו אותו הלאה. ההבדל העיקרי הוא, שבניגוד לשיטות הלחימה שפותחו ממנו, הג'יו ג'יטסו אינו מוגבל לסוג לחימה אחד: ישנם שילובים של לחימת קרקע, קרבות עמידה, הטלות מכל מיני סוגים ועוד. בג'ודו, לדוגמא, חל איסור להשתמש בבעיטות ואגרופים, אצלנו האיסור הזה לא קיים".

אני רוצה שנתמקד רגע בתחרות הקרובה, אליפות העולם בתאילנד. כמה פעמים יצא לך לקחת חלק באליפות עולם?
"מדובר בתחרות הכי גדולה והכי נחשבת בתחום שלנו. מעל 60 מדינות לוקחות השנה חלק בתחרות וזו עובדה מאוד משמחת. זו השנה העשירית בה אני לוקח חלק באליפות עולם ואני מודה על אף שזה יישמע קלישאה, שזה מרגש כל פעם מחדש. הג'יו ג'יטסו הוא ענף מפותח בארץ ויש לא מעט כישרונות".

עד כמה רחוק אפשר להגיע עם הכישרונות הקיימים בארץ?
"עם הכישרונות המצויים בנבחרת ישראל היום, אפשר להגיע הכי רחוק שאפשר. אני אומר את זה מהמקום הכי מקצועי שיש ולא כי אני מאמן הנבחרת. ישראל, בכלל, נחשבת כחזקה בענף, אבל מן הסתם השנה יהיה הרבה יותר קשה, כי הצטרפו לא מעט מדינות לתחרות. קושי זה דבר טוב שנותן המון מוטיבציה ומגביר את הרצון לנצח – כך שאין לי שום ספק בנבחרת שלנו וברור לי שלא נחזור בידיים ריקות.

ישנה נציגות נתנייתית בנבחרת מלבדך? מתחרים שייצגו לא רק את המדינה אלא גם את העיר?
"בוודאי, ישנם אפילו שני מתחרים מהעיר נתניה: ליאור שחימוב וליאל חדד. חשוב לי מאוד לציין את העובדה ששני המתחרים הללו אינם מתוקצבים – מאחר והקריטריונים לקבלת מלגה נורא נוקשים והם נאלצים לשלם מכיסם את כל ההוצאות הכרוכות בהשתתפות בתחרות, שהיה ועוד. עוד נתנייתי נוסף שייצג את ישראל בתחרות הוא אני, שבמקרה מאמן את הנבחרת הלאומית ועוד יותר במקרה אני נתנייתי מאז ומעולם. אפשר לומר בפה מלא, נתניה על המפה".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן