שני תלמידים מנתניה בין הזוכים בתחרות מדע

2
230
טל ולירן מקבלים צל"ש. צילום יצחק הררי, דוברות הכנסת

ועדת המדע בכנסת אירחה את דור העתיד של מדעני ישראל בשלב הגמר של התחרות. שלושה נציגים מנתניה נמנו בין עשרות המדענים המבטיחים, שניים מהם – טל חדד ולירון טדז'יאב, זכו בצל"ש על פיתוחם וייסעו לייצג את ישראל במחנה מדעי בגרמניה

כ-70 מדענים צעירים מרחבי הארץ בגילאי 16-20, לקחו בשבוע שעבר חלק בגמר התחרות שמקיים מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים זו השנה ה-20. את הטקס אירחה ועדת המדע והטכנולוגיה במסגרת אירועי היום הלאומי למדע 2017. המדענים הצעירים שהגיעו לאחר יומיים ארוכים של תחרות, המתינו דרוכים לשמוע אילו מפיתוחיהם נבחרו על ידי חבר השופטים.

טל חדד ולירון טדז'יאב תלמידת ותלמיד ביה"ס תיכון תמר אריאל (לשעבר שפירא) בנתניה זכו בצל"ש בתחרות על פרויקט 'מיקרו-תעלות עם נחיר – קירור רכיבי הספק בטכנולוגיה חדשנית'. בעקבות הזכייה ייסעו השניים לייצג את ישראל במחנה המדעי בגרמניה.

חדד וטדז'יאב עסקו בבעיית פינוי החום מרכיבי הספק אלקטרוניים, כגון מעבדי מחשב, הפכה בשנים האחרונות לבעיה המונעת האצה נוספת של קצב העיבוד. כיום מנסים לשפר את יעילות הקירור ע"י שימוש במים, מכיוון שלהם יכולת סילוק חום גדולה בהרבה לעומת אוויר. אולם מערכות קירור המבוססות על מים סובלות מחסרונות רבים ביחס למערכות מבוססות אוויר כמו: סכנת דליפה, מפלי-לחץ גדולים ועלות תחזוקה גבוהה יותר.

במסגרת הפרויקט הציעו השניים שיטה משופרת לפינוי חום. החידוש הוא בשימוש במיקרו תעלות עם נחיר בכניסה אליהן. הנחיר מעורר היווצרות של "רחוב מערבולות" הנע במורד הזרם ומגביר את קצב סילוק החום בצורה משמעותית. נמסר, כי חדד וטדז'יאב, אשר זכו בצל"ש על פיתוחם, יסעו לייצג את ישראל במחנה מדעי בגרמניה. למקום הראשון הגיעו שלושה – רינה סבוסטיאנוב, ממקיף ג', אשדוד, גונן צימרמן מבית ספר הכפר הירוק ברמת השרון ועמרי גנשרוא מהתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב בירך את המשתתפים: "אנחנו רואים מולנו את ההמשך, מסקרן אותי איפה כל אחד ואחת יהיו עוד כמה שנים, אין לי ספק שתובילו אותנו. הרבה מדענים וחוקרים בעלי שם התחילו עם הצטיינות בגיל צעיר, כשתזכו בפרסים המובילים בעולם אומר שאני זוכר שב-2017 היינו בטקס שקיבלתם פרס הצטיינות. לכל ח"כ יש אפשרות לבחור יום אחד בשנה שהוא מקבל את האולם הזה, זו שנה שנייה שאני בוחר את היום הזה בשבילכם הצעירים, להראות לכם את החשיבות מבחינה ממלכתית – לאומית, אנחנו נחשפים יום יום לשילוב בין ההון האנושי שכאן לבין הצורך הלאומי, לחיזוק המדינה, אתם החוליה המקשרת. אתם גם פותחים את הדרך לרבים. תמשיכו לחקור, להעמיק, להגיע לנפלאות הבריאה ובוראה".

כריסטיאן יורגנס, נספח המדע של גרמניה בישראל: "השנה כולל הפרס טיול לגרמניה והשתתפות במחנה המדע הבינלאומי במעבדת x באוניברסיטת גטינגן. הנאציזם והאנטישמיות היו אסון לאוניברסיטה הזו ולקהילת המדע כולו בגרמניה. הפרופסורים היהודים שהיוו יותר מחמישית מהסגל גורשו על ידי הנאצים ב-1933, בניהם מתמטיקאים ומדענים מוכרים, חלקם זוכי פרס נובל. 'שמור וזכור' כתוב על לוח זיכרון באוניברסיטה, מחובתנו לזכור".

ליפז חרודי, נציגת המדענים הצעירים: "הימים האחרונים היו חוויה בפני עצמה. הנוכחים כאן המציאו ופיתחו פיתוחים שלא חשבתי שאפילו פרופסורים יכולים לפתח. הערך המוסף היה שיכולנו לקבל נקודת מבט ממדענים מנוסים".

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן