ראש בראש: לאימפריה שוקעת דרוש בעל בית

0
184
מכבי נתניה - בעל בית - פרידריך מכלוף
לאימפריה שוקעת דרוש בעל בית.

ביום שבת עלו שחקני מכבי נתניה למגרש, למשחק האחרון בעונה המקצועית הגרועה ביותר בתולדות הקבוצה. עלייתם למגרש לוותה בדרמה לאחר שהכריזו שביתה. רק הסכם להעברת חצי מיליון שקלים לידי הנאמן, עו"ד ליזה חדש, באמצעות אייל סגל, איש עסקים ואוהד שרוף שכבר הצהיר לא פעם שאין בכוונתו לרכוש את הקבוצה, אפשרה את קיום המשחק.

ביום שני, קצת אחרי שהתפוצצה פרשת "הרוכש אליהו" (שנכון לסוף השבוע הקרוב יבלה במעצר לאחר שחודשה נגדו חקירה ישנה בחשד לכאורה למעשי הונאה לפני עשור וקצת), אישרה שופטת בית המשפט המחוזי בלוד, עירית ויינברג, את בקשתם של עובדי מכבי נתניה וארגון השחקנים ואישרה הקפאת הליכים למשך 60 יום. לבקשה להקפאת הליכים, המהווה שלב ביניים, תמכו כל המעורבים – בהם עיריית נתניה שאף הודיעה באמצעות עורך דינה בדיון, כי בכוונתה להעביר כמיליון שקלים לקופת הנאמן – זאת בכפוף לאישור מועצת העיר שתתכנס ביום שני הקרוב. האם המהלך להקפאת הליכים הוא הנכון ביותר, או שמדובר בסוג של אקמול לחולה אנוש ועדיף היה להקדים את המאוחר ולשלוח את הקבוצה לפירוק? את זה רק ימים יגידו. לא רק תהייה זו נותרה בחלל האוויר, אלא גם סאגת הרוכש "אליהו" והתפוצצותה היא שהובילה למהלך להקפאת הליכים. הסאגה גם הותירה לא מעט סימני שאלה באשר להליך שהתנהל מול הרוכש – הליך שהתקיים בדלתיים סגורות – אפילו סגורות מדי.

בראיון לנתניה און ליין, כל אחד בנפרד, השיבו חבר המועצה לשעבר, עורך הדין יוסי מכלוף, וחבר המועצה חיים פרידריך, שניהם אגב אוהדים ותיקים מכבי נתניה, על שאלות לא פשוטות. שניהם לא התחמקו מתשובות ושניהם מציגים, כך נדמה, עמדות, הסברים ופרשנויות שונות. על דבר אחד מסכימים שניהם: מכבי נתניה חשובה מדי לעיר נתניה מכדי לאבדה.

עם חשיפת "הרוכש" שהתברר במקרה הטוב כאדם הזוי, הופנתה אצבע מאשימה, מצד חלק ניכר מהאוהדים ומעיתונאי הספורט, לדרך בה התנהלה העירייה בכל הקשור למכבי נתניה. האם טענות אלה מוצדקות?
עו"ד יוסי מכלוף: "זיכרון קצר, ככה אני מגדיר את מה שקורה לאותם אנשים המטיחים האשמות מהסוג הזה. כדי להתייחס למה שקורה היום בקבוצה, חייבים לחזור לאוגוסט שנה שעברה. בעלי הקבוצה עד היום, אלי שגב, נסע לחו"ל אחרי שהשאיר את הקבוצה בחובות. ראש העיר קיימה אין-ספור פגישות עם אנשי עסקים שתרמו כל אחד, בהתאם לכיסו ויכולותיו. אולם, בכל זאת נשאר חוב של 7.5 מיליון שקלים כדי שהקבוצה לא תלך לפירוק. תגובתה של ראש העיר הייתה שאין מאיפה להביא את הכסף וכי הדבר לא נהוג. באו אוהדים וסיפרו על מקרה דומה בקבוצה אחרת בארץ בה העירייה כן נחלצה לעזרת הקבוצה. בסופו של דבר, אושרה הלוואה בסך 7.5 מיליון שקלים – מה שמנע את ירידתה של נתניה. ראש העיר הביאה בפרק זמן קצר את דורון אוסידון, שלא מקורב אליה בשום צורה, אבל קשור לכדורגל. בתקופתו, בהפועל תל אביב הביא דאבל. הוא לא התאים לקבוצה. זה הכל. אני שוב מזכיר לך, הקבוצה היא לא של העירייה ויש לה בעלים שברח והתנער מאחריות. ראש העיר ניסתה לעזור ושנה שעברה מנעה את ירידה של נתניה לליגה הלאומית".

עובדתית, המהלך בשנה שעברה לא צלח והקבוצה הגיעה לאותו מקום ויש אומרים גרוע יותר. האם דרך קבלת ההחלטות או לחילופין ההתנהלות – או אי ביצוע בדיקה בסיסית – מצביעה על כשלים או החלטות חפוזות הגובלות לכאורה ברשלנות?
עו"ד יוסי מכלוף: "ההתנהלות לא הייתה כושלת ולכן אין לזה מקום. המצב של מכבי נתניה הוא קטסטרופלי. כל איש עסקים שנעשתה אליו פניה, השיב בשלילה. יום אחד מגיע נציג של איש עסקים המעוניין לרכוש את הקבוצה. אותו אדם מצד אחד מבקש להישאר דיסקרטי, אבל מנגד הבנאדם מגיע עם צוות שלם – בו שני עורכי דין מוכרים ומובילים בתחומם וצוות נוסף של אנשי עסקים מוכרים הטוענים שהם מכירים אותו. האדם מודיע , שהוא מוכן לקחת את החורבן של הקבוצה ומתחיל לבדוק. הוא אפילו ישב עם אורליצקי, שיצא בהצהרה, שאם האדם שישב מולו רוכש את מכבי נתניה, משמע שהיא מסודרת להרבה שנים. אותו אליהו הגיע פעם אחר פעם לפגישות ובדק ניירת יחד עם עורכי דינו ונציגיו. לרגע לא היה ניתן לדמיין שמדובר בנוכל, הרי שאין אינטרס לקנות קבוצה הנמצאת במצב של חורבן. גם פרסום וחשיפה הוא לא רצה, אז מה כבר יכול היה להיות?!"

בעמדה הפוכה לחלוטין מחזיק חבר המועצה חיים פרידריך. לטענתו, רצף קבלת ההחלטות של עיריית נתניה – כבר לפני כשנה – כללה שורה של כשלים הגובלים, לטענתו, במקרה הטוב, בחובבנות. "אני אדם של השורה התחתונה. מי שאשם במצב, זה מי שניהל את המשא ומתן מול אותו רוכש. עד כמה שאני מבין, לפי כל ההתפתחויות וההצהרות, הוא מנכ"ל העיר. לכן, אני דורש את התפטרותו. לגבי הטענות של האוהדים על חוסר רצינות, אני גם מחזיק בדעה זו. מי שניהל את התהליך הזה עשה זאת, לתפיסתי, בחובבנות. מעבר לזה, באיזשהו שלב, ראש העיר אמרה שהכל בסדר – סביר להניח מתוך מידע שהועבר אליה על-ידי מי מבין אנשיה. למשל, אם פורסם שהוצב כתנאי לתחילת מו"מ העברת כספים לחשבון נאמנות, הייתי מצפה שהתנאי הזה יתקיים במלואו. דף חשבון של בנק הוא דבר בסיסי. לא הצגת צ'ק. גם מינויו של אוסידון, לטעמי, היה שגוי. הוא אומנם היה בהפועל ת"א, אבל לתקופה יחסית קצרה. ניתן היה, למשל, להרים טלפון לטביב, מעסיקו לשעבר, ולברר קצת יותר פרטים על האיש ודרכי עבודתו. אי-אפשר לעסוק בנושא כל-כך מורכב ולקבל החלטות כל-כך גורליות ללא בדיקת רקע מקיפה. יש הבדל אדיר בין ניהול עירייה ובין ניהול גוף פרטי. הדבר הכי גרוע, לטעמי, הוא העברת כ- 12.5 מיליון שקלים מכספי הציבור לקבוצה. אני דרשתי ממבקר העירייה אינספור פעמים לערוך ביקורת שגרתית, לבדוק למי עובר הכסף ואיך הדברים מתנהלים. ביקורת לא נערכה מעל שנה. שקיפות ציבורית, זה אחד הדברים שלטעמי לא היו בכל הסיפור".

האם זה נכון להפוך את מכבי נתניה לקבוצה עירונית?
פרידריך: "בעבר דרשתי וגם עכשיו בישיבת הקואליציה אני דורש ואדרוש. אני חושב, שאם העירייה שימשה כסוג של מנהלת בפועל בקבוצה שאינה בבעלותה, אין שום סיבה שלא יהפכו את הקבוצה לעירונית. כקבוצה עירונית נדע את כל החובות. מספר פעמים ביקשתי את רשימת החובות ועד היום לא קיבלתי אותה – כיוון שמדובר בקבוצה פרטית. ברגע שהקבוצה תהיה שייכת לעירייה, תהיה יותר שקיפות וניהול ראוי, ויהיה קל יותר למצוא רוכש. היום, גם מי שרוצה לרכוש את הקבוצה, לא יודע מה מצבה הפיננסי האמיתי. עובדה היא, שעו"ד ליזה חדש, הנאמן מטעם בית המשפט, החלה לברר את המצב".

עו"ד מכלוף דווקא מאמין שמדובר בצעד שגוי. "אני חושב שזה צעד לא נכון. הפיכת הקבוצה לעירונית משמע לגזור על הקבוצה להיות בינונית, בלי הרבה סיכוי לשאוף קדימה, הרי שאין באפשרותה של העירייה להתחרות מבחינה כלכלית ומבחינת משאבים עם בעלי הקבוצות הפרטיות. לכן, אני רואה בצעד זה טעות. כמו כן, ניהול קבוצת כדורגל מקצועית, אינו חלק מתפקידי העירייה".

מהו בעיניך הפתרון הנכון ביותר לייצוב הקבוצה ושליחתה לדרך חדשה?
עו"ד יוסי מכלוף: "עם כל הכבוד לכך שאותו "הרוכש אליהו" התברר כאדם הזוי, אני שוב אומר שהעירייה עשתה את הדברים נכון. חשוב שתמשיך לפעול כך, מול כל אדם המתעניין בקבוצה. כך גם להבנתי נעשה מול הנאמן – עו"ד ליזה חדש. מצד אחד אפשר להצליח ומצד אחר לא, כמו שקרה עם "הרוכש אליהו". מה שכן, במידה ולא תהיה ברירה והליך ההקפאה ייכשל, ללכת לפירוק ולהתחיל מאפס וזה בעיניי הפתרון האחרון. כולי תקווה שהקפאת ההליכים תוביל למציאת רוכש ראוי למרות שעל פניו נראה שלא קיים כזה. תרשי לי להזכיר לכולם, שהחוב אמנם עומד, על-פי הערכות שונות על 20 מיליון שקלים, אבל זה רק מספר. תאמיני לי, שגם הספקים – כמו השחקנים ושאר עובדי המועדון – יעדיפו לקבל סכום נמוך יותר ממה שמגיע להם, אבל באופן מידי, מאשר שהקבוצה תלך לפירוק ואז לא בטוח שיראו כסף. אם כן, אז כמה שקלים כל חודש למשך הרבה זמן".

חיים פרידריך: "בהיבט העירוני לפעול במספר מישורים. אני חוזר ואומר, שפתרון של הפיכת הקבוצה המקצועית לעירונית, ולו באופן זמני, יכולה לתת את הזמן הנדרש למציאת רוכשים פוטנציאלים רציניים – גם ניתן לכוון המאמצים למחלקת הנוער ולהצילה. זאת לצד שורה נוספת של צעדים משפטיים וכלכליים. יש להתייחס למצב אך ורק בהיבטים כלכליים – ציבוריים ורצוי עם מעגל גדול יותר של אנשי מקצוע ובעלי ניסיון בתחום – בעיקר במישור הציבורי כדוגמת חברי מועצה".

בעניין קריאתו של פרידריך לפיטורי מנכ"ל העירייה, נמסר בתגובה מעיריית נתניה כי "חמור מאוד מי שאינו מכיר את העובדות רץ לכלי התקשורת ומפיץ הצהרות חסרות אחריות. מכבי נתניה אינה קבוצה עירונית והמצב אליו הגיעה הינו תולדה של ניהול כושל שאין בינו לבין העירייה כל רלוונטיות, כאשר את השאלות בדבר ההתנהלות יש להפנות לבעלי הקבוצה. העירייה והנהלתה פעלו ופועלים לסייע בכל דרך אפשרית לקבוצה והקדישו מאמצים רבים לכך. על אף שאין זה מתפקידו, נרתם מנכ"ל העירייה למען המטרה והקדיש מזמנו ומרצו לטובת הקבוצה והצלחתה – וכל אמירה אחרת הינה הכפשה בוטה ופופוליסטית שככל נראה נובעת מרצון לייצר כותרות". בעניין זה מסר פרידריך, כי "לא אני בחרתי בדורון אוסידון לתפקידו ולצערי, למרות שבתחילה אושר לי להצטרף לדיונים, החליט מי שהחליט שלא לזמן אותי ועשה את כל המהלכים שנעשו תוך עמימות תקשורתית מלאה. ודי בחכימא לרמיזה".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן