השיר שלו: ניצן חורש בראיון על רעיון ושיר העלייה של מכבי נתניה

2
312
ניצן חורש - שיר העלייה של מכבי נתניה
ניצן חורש ולהקתו. צילום אלכס זמושקין

המוזיקאי ניצן חורש אוהד מילדות את מכבי נתניה. כשמכבי נתניה הבטיחה את חזרתה לליגת העל, בחר חורש להנציח זאת בשיר אותו ביסס על שורה שרצה לו בראש כבר שנים רבות. "עבורי מכבי נתניה היא הרבה יותר מרעיון", אומר ניצן חורש שבכלל גדל בקריית אונו וכיום מתגורר בתל אביב.

מעולם לא גרת בעיר נתניה, אבל אתה אוהד את הקבוצה מילדות. מה החיבור?
"אני אכן אוהד, לא חשוב במיוחד, מילדות. כשהייתי ילד, מכבי נתניה הצטיירה אצלי כרעיון, כתפיסה, כסמל לשחרור וחיים מסעירים. הייתה אז תרבות מאופיינת מאוד של מועדון: נתנייתיות הייתה הגדרה לסוג מסוים של כדורגל, מלהיב ולא צפוי. פס ייצור אינסופי של שחקנים מגניבים. היו אז את פיזנטי, את תקוה, את יגאל מנחם. כל אחד דמות. אפילו לרונן גבאי ורוני לוי, לא מהשחקנים הכי עצומים, היה את הדבר הזה: "הסטייל של נתניה". לכן, למרות שאני לא נתנייתי גדלתי בקריית אונו וכיום בתל אביב – היה ברור לי שאני אוהד. של הרעיון הזה, של קבוצה קלת תנועה, מחויכת ופנטזיסטית. כבר אז אמרו לי שפספסתי את הדור הגדול באמת. התחושה הזו הלכה והחריפה עם השנים. הפער בין הזיכרון והאידאה, שהשתלבו להם בנוסטלגיה, לבין מה שקרה בעשורים הבאים, הפך בלתי ניתן לגישור. אני הפכתי לאוהד מרחוק".

נדמה שאתה מעורה בכל המהלכים – גם מרחוק
"אוהד זה אוהד. אין מועדון שנפגע יותר מאתנו מרוח הזמן. גם בגלל כשלים ניהוליים וגם בגלל שהעולם השתנה. הכדורגל עבר האחדה: כל השחקנים אותו דבר, כל הקבוצות אותו דבר, אין אישיות ונדיר שיש כיף. שחקן הבית האחרון שהזכיר לי במשהו את הפנטזיה היה קובי חסן. אגב, זו הסיבה מדוע אני כל כך מתרשם היום מטגה ומהפעילות החברתית שלו. זו אישיות. בסגל הנוכחי ערן ודיא שחקנים עם ייחוד, לניקו, מוחמד וקוגבנייה יש סיכוי להפוך לכאלה. בעונת הירידה הראשונה חזרתי להתחבר לקבוצה: אז זו הייתה נתניה שלוחמת להחזיר עטרה ליושנה. גם בזה היה קסם. גם העונה".

איך נולד הרעיון לשיר העלייה?
"אני מוזיקאי במקצועי ויש לי להקה בשם Cut Out Club, שמופיעה בארץ ובעולם. הרעיון ללחן ולשורת המפתח של הפזמון התרוצצו אצלי בראש במשך שנים. לפני כחודש נסחפתי באווירה הטובה עם עליית הליגה ושיתפתי בו את תומר חרוב – חבר ואוהד פעיל ממני. התחלתי לכתוב את המילים. זה שיר שיש בו כמובן מימד של הומור- בערך כל משפט שני קורץ למשהו שאוהדים מביני דבר יבינו ויחייכו. השימוש התכוף בשמות השחקנים בשיר, זו מחווה לשיר האליפות משנת 1982 של בני אלבז. כמובן שיש ג'סטות לשיר האליפות של שלמה ארצי משנת 1971. על-פי התגובות שאנחנו מקבלים, ולא רק מאוהדי נתניה, לשירי הכדורגל של פעם, היה מבנה שכיף לחזור ולהשתעשע איתו – עם מימד של פאתוס, שירה בציבור, קליטות, מיידיות וגם חיוך. הוספתי נימה של סקרזם שקיים בשירי כדורגל באנגליה. דיברתי עם יהונתן כהן מערוץ הספורט ששמע את השיר ועף עליו. הכנסנו אותו בדמות השדר, כמו שהיה נהוג בשירים הקלאסיים. ארחנו את עודד מכנס, לקחנו קולות מהיציע. עניינתי עוד חברים מוזיקאים: שי רוט ואיתי מנבר מהלהקה שלי, ואת רועי דותן ואביחי טוכמן, מפיקים מדופלמים שהתגייסו בכייף. הזמרת אביגיל רוז התאימה לי בול, כי יש לה גוון מקסים של פעם. השיר קצת משקף את נתניה שיש לי בלב ובדמיון. במוזיקה ובכדורגל מותר להשתעשע: בשניהם אנחנו תולים חלומות".

אחרי השנה המטורפת הזו, שהתחילה עם מינוס 9 נקודות ועננת פירוק והסתיימה עם עלייה – סכם לי את העונה מנקודת המבט שלך. האמנת שזה יקרה?
"הכדורגל מטורלל, כך שהכל יכול לקרות. זה מה שנחמד. העונה הייתה נהדרת, בעיקר כי אני מתרשם שהחלו להיבנות יסודות. הכל על השולחן, בשקיפות מטעם המועדון. המוטיבציות של הבעלים ברורות וזה דבר נדיר. לגבי הלאומית: הליגה בעיני גרועה באופן פנומנלי. המוטיבציות של הקבוצות לחלוטין לא ברורות לי".

איך אתה חושב שתראה העונה הבאה של נתניה?
"בדיוק צחקנו אתמול, שבוודאי ישמיעו את השיר בפתיח לאייטמים ב"יציע העיתונות" בעונה הבאה אחרי משחקים שנקבל בהם בראש. אין בעיה. מאז שאני ילד נתניה, באופן כללי בצניחה, ככה שהפסדים לא מבהילים אותי. ברגעים הטובים העונה, שיחקנו ברמה של מקומות 7-8 בליגת העל. לי מה שחשוב זה מוסר, חיבור עם קהל, מחלקת נוער. אני אופטימי, כי אחרי שנים אני מרגיש שלא גונבים את האהבה שלי. אולי העבר לא יחזור, אולי העתיד עוד רחוק, אבל ההווה אמין וניתן להיות גאה בו. זה הכל מלמעלה. בקיץ הקודם קראתי דברים של אייל סגל, ואמרתי לעצמי שלא יכול להיות שאדם רציני, ישר ונבון ייקח קבוצת כדורגל. אדם שאמר מראש שקודם הוא מתכוון לבסס תרבות מועדון ואופי של משחק. סגל עושה את זה. היום אני מכיר הרבה יותר אוהדים פעילים של הקבוצה, וזה ממש מחמם את הלב לראות איך נבנית לה מחדש הקהילה, האמונה והמועדון".

אהבתם את הראיון עם ניצן חורש? מוזמנים לפרגן בשיתוף בפייס…

שיר העלייה – מכבי נתניה חוזרת  2016-2017:

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן