מדBarים קנאביס: תרבות בראש אחר

2
191
אלטרנטיבה תרבותית. הרצאה בג'ינס ובירה ביד בהנזל וגרטל

על כוס בירה וג'ינס, באווירה אחרות בפאב הנזל וגרטל, נחשפו עשרות צעירים וצעירות להרצאה על תרומתו של הקנאביס – הצמח – לעיצוב ההיסטוריה האנושית. ביום שלישי לפני כשבועיים חגגו עשרות צעירים את ט"ו בשבט בפאב "הנזל וגרטל" בדרך קצת שונה. להבדיל מהשיח הציבורי סביב צמח הקנאביס השנוי במחלוקת של לגליזציה כן או לא, הפעם התקיימה הרצאה על שימושיו השונים של הצמח ותרומתו לעיצוב ההיסטוריה האנושית.

מזה כשנה, בעקבות שיתוף פעולה בין "הגג", המקום לתושבים צעירים ובין קבוצת Wize, מתקיימים אחת לחודש, בכל פעם בפאב מקומי אחר, מפגשים בין צעירים לבין מרצים. מדBarים קוראים למיזם. וכך, על כוס בירה וג'ינס, הוטמעו להם בתרבות הבילוי בפאבים, תכנים נוספים.

 מישל דורון, מאושיות חיי הלילה בנתניה ומבעלי פאב 'הנזל וגרטל' שכאמור אירחו את המפגש, לא הסתיר את התלהבותו מהרעיון. "אנחנו שמחים לקחת חלק ביצירה של תרבות בילוי אלטרנטיבית לצעירים בנתניה. השילוב של אלכוהול וידע הוא קונספט אדיר, חשוב לנו לגוון ולהעניק ערך מוסף ללקוחותינו. לכן, נמשיך להוביל שיתוף פעולה עם הגורמים העירוניים לפיתוח חיי לילה ותרבות לצעירים בעיר", אמר לנתניה און ליין – ksn.

 לא רק הוא נענה לבקשה לקחת חלק ביצירת תרבות בילוי אלטרנטיבית, אלא גם האגף לאיכות הסביבה בעיריית נתניה. מרינה אלישע, מנהלת המחלקה לחינוך סביבתי, אהבה את הרעיון ואף סייעה בהבאת המרצה. "עיריית נתניה מקדמת את הקיימות העירונית בכל הרבדים והקהלים בעיר והחיבור לאיכות הסביבה של הצעירים והסטודנטים בעיר שהינם כוח מוביל ומשפיע, נמצא בסדר העדיפויות במטרה להטמיע תהליכים סביבתיים. ישנם עוד נושאים רבים, שלטעמנו עשויים לעניין את אוכלוסיית הצעירים כדוגמת שימוש בחופי הים, גידול תבלינים, צמצום משאבים ושמירה על הסביבה בה אנו חיים".

 לימור אלמור, מרצה מנוסה מאוניברסיטת תל-אביב ודוקטורנטית באוניברסיטת חיפה בנושא צמחי מרפא וחקר הסרטן, פתחה את ההרצאה מול הקהל המסוקרן בשורה של עובדות היסטוריות, שכאמור הפתיעו אותו.

קיום הרצאה בפאב אינה "כוס התה" הטבעית שלך – האין זה כך?

"נכון, ואולם להרצאה המתקיימת בפאב יש את היתרונות שלה. כשהנושא מעניין ובגובה העיניים, המסרים עוברים טוב".

 ואכן, הקהל שהגיע להרצאה עם דעה מוצקה בעד או נגד השימוש בקנאביס – הסם, הופתע לגלות כי ההרצאה כולה עסקה בצמח הקנאביס בכל ההיבטים האחרים שלו.

 צמח הקנאביס, כך מסבירה לימור אלמור, מלווה את האנושות מזה אלפי שנים. פיסת בד בת 10,000 שנה ואשר עשויה מסיבי צמח הקנאביס, נמצאה במסופוטמיה. על בד הקנאביס כתבו את התנ"ך הראשון וגם את החוקה האמריקאית. יתרה מזאת, עדויות היסטוריות מצביעות על-כך שבבניית הפירמידה הגדולה נעשה שימוש בקנאביס, ואילו מפרשי מרבית ציי האוניות של המעצמות ההיסטוריות – מיוון ועד הארמדה הספרדית – התבססו על קנאביס.

 "תרומת צמח הקנאביס לאופנה הוא אדיר", ציינה לימור אלמור: "עד שנת 1820 ב-80% מהבגדים שיוצרו בתעשיית הטקסטיל האמריקאית, נעשה שימוש בבד המיוצר מקנאביס. הצמח היה כל-כך חשוב, שבמאה ה-16 חוקק המלך הנרי השמיני חוק בו חויבו חקלאים להקצות אקר אחד לגידול קנאביס על כל 60 דונמים של קרקע בבעלותם".

"המטרה בהבאת ליין הרצאות לתוך ברים ופאבים מקומיים, נועדה לאפשר חוויית בילוי מסוג שונה", מסבירה מאריתו קבדה, מנהלת המחלקה לצעירים במינהל חינוך וחברה ובעמותה לחינוך בלתי-פורמאלי: "הגישה שלנו במרכז הצעירים, היא התאמת שירותים לקהל היעד בכל מקום בו הוא נמצא. זה יכול להתבטא במסיבות הרחוב, בהרצאות בתחומים הקשורים לפיננסים וליזמות וזה יכול להתבטא באירועי תרבות ופנאי, ייעוץ בתחומים המטרידים סטודנטים, צעירים ואפילו הורים צעירים".

 האם בכוונתכם להרחיב את קונספט מדBarים לפאבים נוספים?

"בוודאי. כדי להגיע לקהלי יעד שונים, והיות שצעירים מבלים בפאבים שונים, המטרה שלנו היא להיחשף ולחשוף את התכנית המדוברת לכמה שיותר בעלי פאבים וברים כדי שיארחו אותנו".

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן