מגפת הקורונה: זמני שהות עם הורים גרושים – מה עושים?

0
563
זמני שהות בזמן מגפת הקורונה - יוני ג'ורנו

בצל משבר מגיפת הקורונה עלה ביום חמישי, דווקא בוועדת משפחה בלשכת עורכי הדין, מה עושים הורים לילדים גרושים בנושא המשמורת בתקופת הסגר הנתון, זמני שהות, כיצד הילדים ישהו אצל כל אחד מן ההורים. מערכת המשפט לא נתנה על כך את הדעת, ומדובר על מאות אלפי אנשים שאין להם מענה. יו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי, אף שיגר מכתב בנושא.

על-פי בתי הדין הרבניים (בישראל מי שמוסמך לענייני גירושין או נישואין הם בתי הדין הרבניים), מהנתונים עולה, כי בכל שנה היקף הגירושין בישראל עומד בממוצע על 13,400 זוגות מתגרשים בשנה.
כמו כן מספר כלל התיקים שנפתחים בבתי הדין הכוללים תביעות גירושים, הסכמי גירושים, תביעות מזונות, שלום בית, אימוץ ילדים, ירושה ועוד הם כ- 97,768 בשנה.

בעקבות כך פנו עורכי דין העוסקים בדיני משפחה לראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אבי חימי, וביקשו התערבות דחופה. עו"ד חימי כתב מכתב בהול לראש הממשלה ולשר המשפטים ובו דרש כי במסגרת ההנחיות אשר מוציאים מדי יום וחלקם מתייחס למערכת המשפט, יש לתת את הדעת לעניין ילדים להורים גרושים וכן לילדים בהורות משותפת, שכן אם יש כיום החלטה שיפוטית למשל בעניין זמני שהות, כיצד הדברים מתבצעים. המצב כיום הוא שיש המלצות אולם טרם ניתנו הנחיות.

עו"ד יוני ג'ורנו, המתמחה בדיני משפחה, התבקש על-ידנו לעשות סדר בנושא – דווקא בשל אי הבהירות.

מהי עמדתך ואיך אתה מפרש את החוק הקיים בכל הקשור להסדרי ראייה – לאור אי הבהירות הקיימת בצל משבר מגפת הקורונה?
"ראשית, כיום לא אומרים את המונח השכיח הסדרי ראייה אלא זמני שהות. התשובה היא ברורה. נכון להיום, מה שהיה הוא שיהיה. אף הורה לא יכול להשתמש במשבר הקורונה כתירוץ לפרוץ הסכמים ומסגרות. הרי גם ההנחיות אומרות כי "תא משפחתי" יכול להתנהל כרגיל, כל עוד שמי מבני הבית לא נמצא בבידוד. לכן, אין כל מניעה כי שגרת חיי הילדים לא תפגע בעניין זמני השהות".

האם יש סנקציה שניתן להפעיל על צד אחד שלא מוכן לעמוד בזמני השהות?
"תראי, נכון שאם אימא תאמר לאבא שהיא מפחדת לצאת מהבית ולכן אין לילדים איך להגיע אליו, יהיה קשה מאוד לאכוף את זה בסנקציות, מהטעם הפשוט כי בתי המשפט עובדים במתכונת פגרה, אין באמת החלטות, וגם קשה להתווכח עם חשש ממשי. מה שאני ממליץ ללקוחות שלי שפונים אלי הוא להסתדר בין ההורים, להשתדל לתת לילדים את שגרת החיים, לא להעמיס עליהם מתחים נוספים לאלו שכבר קיימים, בסופו של יום, כולנו רוצים לצאת מהמשבר הזה עם מינימום נזקים לילדים, ולכן התשובה פשוטה, עזבו בתי משפט, תהיו בני אדם".

עו"ד ג'ורנו, הורות משותפת, איך העניין מתנהל, האם יש הנחיות המונעות משפטית מעבר בין ההורים?
"כפי שכבר עניתי, אין כרגע הנחיות משפטיות או החלטות משפטיות בנושא. משיחות שלי עם לקוחות שאני מטפל בהם, המצב הוא כפי שהיה, לא שמעתי דיווח על הורים שלא משתפים פעולה. תתפלאי, דווקא בימים קשים אלה, ההורים הגרושים משתפים פעולה בדרך טובה יותר. הרי האינטרס הוא משותף: כל צד מההורים זקוק למעט חופש ושקט, ולכן שיתוף הפעולה הוא קריטי וחשוב כדי לשמור על השפיות".

עו"ד ג'ורנו, מה קורה כעת, עם בקשות שאנשים דווקא כן רוצים להגיש בתחום דיני המשפחה, למשל בקשות דחופות לזוג שנמצא באמצע ההליכים וזקוקים להחלטה דחופה?
"כידוע, בתי משפט לענייני משפחה פועלים, אומנם במתכונת מצומצמת. לא ניתן לפתוח כל הליך כפי שעושים בשגרה, כך למשל עניין שנחשב "זוטי דברים" לא ניתן לפתוח תביעה חדשה. מנגד, סעדים דחופים כמו למשל סעד זמני דחוף לקבלת החלטה בעניין קטינים, החלטה של אפוטרופוס, אלה ייענו על ידי בתי המשפט".

יש לך דוגמא למשל ששמעת מלקוח שלך על בעיה שנתקל בה עם בן/ת הזוג ולא קיבלו מענה משפטי? איך ניתן לסייע לאותו לקוח/ה שחייב החלטה שיפוטית?
"ברשותך, אתחיל דווקא מהחלק השני של השאלה. אני קורא מכאן וממש מבקש: אנא, בזמנים קשים אלה, שחררו קצת מהמלחמות היום יומיות שלכם, מבטיח לכם שכאשר הקורונה תעלם, יהיה לכם מספיק זמן להילחם אחד בשני כמה שרק תרצו. אין כל טעם להוסיף חרדות וקשיים לכם ובעיקר לילדים בזמנים קשים אלו. זכרו תמיד שכמו שאתם אבא גם הצד השני אימא וההפך! טובת הילדים היא זו שצריכה לעמוד לנגד עינכם בכלל והיום בפרט..".
"לגבי החלק הראשון של השאלה, עניתי: בתי משפט לענייני משפחה עובדים במתכונת חירום, לא ניתן לפתוח תביעות חדשות מהסיבה שבדיני משפחה בניגוד להליכים אזרחיים, לא ניתן להגיש בנט המשפט (אתר מקוון של עורכי הדין) לא ניתן לפתוח תביעות במשפחה כמו באזרחי, אלא ניגשים פיזית לבתי המשפט לענייני משפחה שנמצא בסמכות המקומית לאותו לקוח/ה, ומגישים פיזית הודעת ייצוג וכן את התביעה. נכון לימים אלה, אין מי שיקבל מעורכי הדין את התביעות. לכן, מגישים אך ורק סעדים דחופים אשר נמצאים ברשימת "הסל" שעליהם החליט שר המשפטים. סעדים אלה ורק הדחופים כאמור ייענו ע"י בית המשפט".

מהי הערכת לשכת עורכי הדין לצפוי בתחום דיני המשפחה בסיום משבר הקורונה – לאור זה שבני משפחה נמצאים יחד כל-כך הרבה שעות וימים? 

"יקרו שתי תופעות במקביל, תופעת בייבי בום מצד אחד, ומנגד בתי המשפט יוצפו בתביעות של הורים ובכלל בנושאי משפחה, בכמויות שאני בספק אם בתי המשפט יעמדו בהם, ויש לתת את הדעת גם לנושא זה. כפי שהבאתי מנתוני בתי הדין, רק בבתי הדין הרבניים נפתחים מדי שנה כ-100,000 תביעות שונות בתחום דיני המשפחה. בחישוב מהיר זה כ-8,500 תיקים בחודש, בהנחה והמצב הנוכחי יסתיים בחודשיים, תעשי את החשבון בעצמך. ולא דיברתי על בתי המשפט לענייני משפחה. גם ככה כיום הדיונים וההחלטות מתנהלים בעצלתיים, קל וחומר לאחר פגרה כפויה כה ממושכת, אני מעריך שיהיה כאוס אחד גדול"

כעורך דין וכאב גרוש, מה ההמלצה שלך למאות אלפי הורים הגרושים?!
"אני ממליץ להורים לזכור, כי לכל שבת יש מוצאי שבת. לכל קורונה יש אפטר קורונה. תנהגו בתבונה, אל תכניסו סכסוכים נוספים לאלה הקיימים. כמו שלך קשה עם הילדים בבית 24/7, כך גם לאבא קשה וההפך… בואו אחד לקראת השנייה, תנו לילדים את רשת הביטחון לה הם זקוקים. הילדים בחרדות ופחדים ממצב שהוא חדש להם. להכניס להם מטענים רגשיים נוספים בתקופה כה קשה, זו תהיה בכייה לדורות. אין לילדים מסגרות, אין להם תעסוקה, להבדיל מן החופש הגדול והפאן, במצב הנוכחי גזלו להם את החירות. הם סגורים רוב היום בבית. לכם ההורים יש פחות סבלנות. כל זה יחד עלול לגרום למשבר קשה אצל הילדים שעלול להתפרץ בעתיד, ולכן אני ממש קורא ומתחנן: אל תוסיפו למצב. תהיו טובים, תראו אך ורק את טובת הילדים, עם כל הקושי, תחשבו איך ממזערים נזקים.
אני מבטיח לכם שיהיה לכם מספיק זמן לריב בהמשך, אבל העת הזו היא עת חירום! חד וחלק, קחו את עצמכם בידיים ותזכרו, אין לכם עוד ילדים. הם האוצר שלכם, תשמרו עליהם.
לסיום, אני חייב לספר בסיפוק על שיחה שהייתה לי אתמול בערב עם לקוחה. גרושה ארבע שנים המתגוררת בנתניה, והגרוש מתגורר בצפון. זמני השהות התקיימו כאשר האבא היה מגיע אחת לשבוע, יוצא ל-4 שעות עם הילדים באזור השרון, מבלים נהנים ומחזיר אותם, וכל שבת שנייה לוקח אותם מיום שישי ועד ראשון בבוקר לצפון.
האבא מתגורר אצל הוריו המבוגרים ויש לו בעיה להלין את הקטינים בבית הוריו בשל החשש לבריאות הוריו המבוגרים. מה עשתה הלקוחה שלי, אמרה לו כך: "הילדים מאוד מתגעגעים אליך וזקוקים לך. (האב הוא דמות חשובה בחייהם), ומכיוון שאין לך יכולת לקחת אותם לצפון וגם ביום שלישי לא הגעת לנתניה (כי הכול סגור ואין לו לאן ללכת איתם), תבוא אלי הבית, תביא איתך ציוד אישי לסופ"ש. אני אלך להורים שלי שאף הם מתגוררים בנתניה, ואתה תישאר עם הילדים סופ"ש אצלי, תכינו אוכל יחד ותהנו מסופ"ש שפוי יחדיו… היא לא עשתה זאת בשבילה, אלא בשביל הילדים. מהסיפור הזה אני מסכם למעשה את כל הריאיון: מאחל לכולנו שנצא מחוזקים מן המשבר, מבקש מההורים לנהוג באחריות, להניח למלחמות ולחשוב רק על טובת הילדים. עת חירום ואנחנו צריכים לשמש מגדלור לילדים שלנו, אל תשכחו.. בסוף, הילדים הם אנחנו, והם גדלים ומתנהגים כמונו, אך שנחנך אותם, סביר להניח שכך הם יהיו בבגרותם".

כתבות נוספות העשויות לעניין את גולשי נתניה און ליין:

בית חולים לניאדו: פעילות מכונים ומרפאות חוץ – רק למקרי חירום 

חלה מתוקה לשבת – ריח וטעם חלומי – מתכון מושלם

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן