הטבע דרך העדשה

0
181
ירוסלב חימנקו - נתניה
ירוסלב חימנקו

 

בעידן בו האינסטגרם, אפליקציות הצילום ותוכנות העיצוב שולטות ביד רמה, רבים מאיתנו בטוחים שאנחנו מבינים דבר או שניים בצילום, אלא שכאשר מביטים בתמונותיו של הצלם ירוסלב חימנקו (24) המתמחה בצילומי טבע, מבינים מיד את ההבדל. בתמונות צבעוניות, עשירות, מלאות אסתטיקה ורגש הוא מעביר לצופה עולם שלם, אותנטי ומדויק. חשוב לו, לחימנסקו, להדגיש: "יש לנו מדינה יפה. לא צריך לנסוע ולטייל כל-כך רחוק. לפעמים, זה ממש מתחת לאף, כאן בעיר נתניה ובמושבים ובפארקים הסובבים אותה". בראיון לנתניה און ליין מדבר חימנקו על התחביב המקצועי וגם כמה טיפים לצלם המתחיל.

ספר על עצמך בכמה משפטים
"נולדתי וגדלתי בנתניה. כרגע אני מתגורר בחדרה, אבל עובד בנתניה באבטחה ולומד במכללת אורט לתואר הנדסאי חשמל. בזמן הפנוי שנשאר לי אני יוצא לפאבים וברים, אבל בעיקר מטייל. אני אוהב לטייל בטבע. יש בארץ כל מיני מקומות מיוחדים. ברור שאני תמיד שמח להכיר עוד. רמת הגולן, בית שאן, הנגב, כל מה שמרוחק מאנשים".

למה דווקא רחוק מבני אדם?
"אני צלם טבע בעיקרון. ברוב המצבים, כשיש אנשים, יש רעש תזוזתי וקיים סיכוי שחיות הבר לא יופיעו. גם השקט האישי שלי מתקשר לעניין…"

ממתי אתה מצלם?
"הצילום בהיבט המקצועי יותר התחיל בצבא. שירתתי כלוחם בסטי"לים. ההורים קנו ליום-הולדת 19 מצלמה איכותית. לפני כן, כמו מרבית בני הנוער, צילמתי באמצעות הפלאפון. גם כנער אהבתי לצלם נופים ופרחים. ברגע שיש לך מצלמה אמיתית, גם אם היא הכי פשוטה, אתה מתחיל לנסות ולהתנסות. פתאום, אתה מגלה עולמות חדשים. גיליתי צד שלא הכרתי בעצמי. התחלתי להתעניין ולהתעמק בזה יותר ויותר. אני נהנה לתפוס רגעים חד פעמיים שלא יחזרו על עצמם שוב".

מה נדרש, למשל, בצילום בעלי חיים?
"בבעלי חיים, למשל, יש מספר שיטות וטכניקות צילום – בנוסף לניסיון שרוכשים עם הזמן וידע טכני מקצועי בהפעלת מצלמה – כמו שימוש נכון בצמצמים ובמהירות תריס המצלמה, וכמובן ניצול התנאים הקיימים בשטח. למשל, 'שיטות הפרעה' זה דבר מאד מעניין: בסופו של דבר, חיות מרגישות כשלא נוח להן. צלם מקצועי צריך להגיע בלבוש בצבע שלא בולט לעין כדי שלא ירחיק אותן. משתמשים במדי צבא או בבגדים כהים. בנוסף, אם שוהים במקום מסוים הרבה זמן, משתמשים ברשת הסוואה. אז חית הבר לא שמה לב אליך או מתרגלת לנוכחותך. בסופו של דבר, אתה יכולה לשבת כמה מטרים ממנה וכל עוד לא תעשה רעש חריג, היא לא תפחד ותתנהג כרגיל. אני תופס אותן בזוויות יפות, ברגעים מיוחדים. בבריכות דגים, לדוגמה, הכי פשוט להתיישב ולעקוב אחרי ציפורים המחפשות אוכל, מקום לשהות בו וכו'. זו שיטה שפחות עובדת על יונקים, כי יש להם חושים קצת יותר מחודדים והם ישר קולטים שמשהו לא משתלב בנוף. אם זה יונק צעיר כדוגמת תן או שועל, הוא סקרן יותר מאשר יונק בוגר וגם זה משפיע".

האם מצילום טבע אפשר להתפרנס?
"ברמה אישית אולי, בעתיד, באמצעות תערוכות ומכירת צילומים. כרגע חשוב לי יותר לחשוף בפני מי שמתעניין את הטבע הישראלי במלוא הדרו. המדהים הוא, שהטבע הזה ממש מתחת לאף. יש שועל שצילמתי בפארק בקריית השרון ולא רק. אני מצלם, בעיקר, באזור השרון, בשמורות טבע. באזור מגידו, כמו גם רמת הגולן, נופים ובעלי חיים מדהימים. היתרון של צילום טבע כפול: הצילום עצמו והשקט הנדרש שזה זמן מצוין לעצמי, וכמובן הטיול עצמו הנלווה כדי להגיע ולמצוא את נקודת הצילום הטובה ביותר".

למה התאהבת דווקא בצילום?
"ברוב הפעמים בחיים אנחנו עושים דברים שאנחנו לא אוהבים. אחוז קטן מהאנשים באמת עוסק במה שהוא אוהב וגם מתפרנס מזה תוך כדי. בתחביבים, מנסים לפצות על זה איכשהו. כשאני חושב על זה, אנחנו תמיד כל-כך עסוקים בחיים המודרניים שלנו: לצאת, ללכת לעבודה, ללמוד. צריך לעצור לרגע ולראות את כל מה שמסביב, שיש פה עוד חיים וזה מרגש לצפות בזה, לקלוט התנהגויות. לכל ציפור וחיה יש אופי משלה. אני מסתובב עם ספר זיהויים שאני משתמש בו כשאני פוגש ציפור או חיית בר שאני לא מכיר. כשמדובר בציפורי שיר ודורסי יום קשה מאד לזהות כי יש אין-ספור סוגים, מינים ותתי-מינים. אנשים רבים בישראל אוהבים לצפות בנשיונל גאוגרפיק, אבל שוכחים שגם פה יש בעלי חיים מיוחדים ונופי טבע מדהימים".

שאלת המיליון: מה אתה הכי אוהב לצלם, אנשים, מקומות או חיות?
"חיות, כי אתה לא בונה את התמונה. הכל טבעי ולא צפוי. לרוב, בצילום אנשים, דוגמניות לצורך העניין, הכל מבוים. פה זה שק הפתעות, אתה פשוט יושב ומחכה לפריים. גם הציפייה כיפית".

האם לך מספר טיפים לצלם מתחיל?
"ההמלצה החשובה ביותר היא לא לוותר. לפעמים יוצאים לטייל ולא באמת משיגים משהו שציפינו לפגוש או לראות, אבל אפשר להבחין גם בדברים אחרים יפים ומפתיעים בעדשה: פרח בודד, נוף יפה. ההמלצה השנייה היא לזכור, שגם עם מצלמה פשוטה אפשר לראות תוצאות יפות. הכל עניין של אימון, ניסיון, לימוד טכניקות ושוב אימון וניסיון".

לצפייה בתמונות של ירוסלב מוזמנים לעמוד הפייס Yaroslav – Israel Wildlife & Nature

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן