אור בנון מציג: פיפלביז להמונים

0
469
פיפלביז נתניה
אנשי פיפלביז ואור בנון. צילום יח"צ

 

"בשנה שעברה, בשעת לילה מאוחרת בחודש ינואר ובמצב רוח יצירתי, חשבתי על רעיון. זה היה די טריוויאלי לאותה תקופה, כי הייתי חושב על רעיון חדש כל יומיים", פותח אור בנון את הריאיון לנתניה און ליין במיני מונולוג. הוא עוצר את שטף הדיבור, לוקח נשימה וממשיך: "הפעם זה היה שונה. האמנתי ברעיון הזה כל-כך. פשוט ידעתי שמצאתי את הדבר המשמעותי שחיפשתי ורציתי לעשות – הכל כדי לגרום לו לקרות ולהפוך אותו למציאות. רציתי כל כך, עד כדי-כך שעזבתי את הברים שפתחתי בשנים האחרונות- ה"אמצע" וה"דונקיס" היקרים לליבי, ובכלל, עזבתי את חיי הלילה לאחר חמש שנים על-מנת להתפקס ולהיות ממוקד מטרה", הוא מספר. הרעיון עליו חשב מבוסס על פלטפורמת מימון המונים, אבל בגישה קצת שונה: שידוך בין מיזמים עסקיים להרבה מאוד משקיעים "קטנים" – כאלה שיש להם סכום כסף קטן יחסית ואשר מעוניינים להתפתח כלכלית.

פיפלפיז אור בנון נתניה
אור בנון, מנכ"ל וממיסדי פיפלביז. צילום יח"צ

בנון, כיום בן 25, מוכר מאוד בסצנת חיי הלילה באזור השרון בכלל ובנתניה בפרט. כמו צעירים שאפתנים רבים, הוא מצא עצמו מנהל ומתנהל בתעשיית חיי הלילה. ההחלטה לעזוב את הכל ולהתמקד במטרה אחת, שונה לגמרי מתחום מומחיותו, הפתיעה רבים. בראיון למערכת נתניה און ליין מסביר בנון איך בכלל נולד הרעיון.

ממה נבעה ההחלטה?
"בעיקרון, בגלל שתי בעיות שחוויתי על בשרי וניסיתי לפתור. האחת, ריבוי שותפים בעסק. מדובר בבעיה היוצרת מגוון דעות והרבה פחות עבודה. הדבר הנוסף: הכסף שוכב. יש כל-כך הרבה אנשים בני 25 פלוס מינוס עם 20-50 אלף שקלים השוכבים בבנק סתם, ומייצרים בלחץ 0.1% ריבית בשנה. חברים הצטרפו והתחלנו להתגלגל… במשך השנה האחרונה עבדנו כמו חמורים: בנינו, הכנו, למדנו, גייסנו והזענו אך לבסוף הקמנו את הבייבי, פיפלביז עסקים חברתיים".

מהו, בעצם, הרעיון העומד מאחורי החברה ומהיכן ההשראה?
"כשגלגלנו את הרעיון, גילינו שלא המצאנו את הגלגל. זה רעיון שכבר רץ בחו"ל (ומצליח בטירוף) תחת השם EQUITY CROWD FUNDING. מצלצל לך מוכר? אז כזה. מדובר באתר השקעות ההמונים הראשון במדינה בו ניתן להשקיע בחברות פרטיות ממגוון תחומים. המון אנשים תמיד רצו להשקיע בבר, בסטארט-אפ, בנדל"ן, בבית קפה ובאפיקי השקעה רווחיים אחרים, אך לא היה להם מספיק כסף – כמו לרובנו. זו, למעשה, הבעיה המרכזית שיזמים או בשפת העם סטארטאפיסטים רבים נתקלים בה: יש רעיון שלהערכתם הוא גאוני, לצד קושי במימון המוביל לריבוי שותפים. ריבוי שותפים מוביל, מצדו, לקושי בניהול ופוגע בעסק. אז איך משיגים כמות גדולה של שותפים שקטים? בינגו. השקעת המונים. פיפלביז היא פלטפורמת השקעות המונים עם טוויסט: תפקידה לשדך בין מיזמים עסקיים המחפשים מימון, לבין מספר רב של משקיעים "קטנים" ושקטים".

אני מניחה שיש לכם חתיכת אג'נדה…
"נכון. הכוח בחברה מתוקנת הוא לא אצל הבנקים והטייקונים, הוא אצל האנשים הקטנים, הפשוטים. חשוב רק לעשות את הדברים חכם וביחד. אנחנו מדברים על כלכלה חברתית נטו. חשוב להבין שהערך שנותנים שותפים שקטים להקמת חברה הוא מדהים. בעזרת הקישור הטכנולוגי גם המשקיעים זוכים מצדם להכנסה פאסיבית ופוטנציאל לרווח. מנגד, גם החברות נהנות מקהל תומכים שעוזר להביא את החברה לגבהים אחרים. זה וין-וין סיטואיישן". אור מוסיף ואומר: "את מודל המשקיעים הקטנים גם אנחנו מיישמים על עצמנו, כשבימים אלה אנחנו מסיימים סבב גיוס שני לפי אותו פורמט. בנוסף אליי, יש את הצוות המדהים: אורן המבורגר – דירקטור, תום סיטון – סמנכ"ל טכנולוגיות ומנהל קריאטיב, יחיאל רוט – מנהל כספים ואנליסט, אלירן דורון – מנהל השיווק ועילם אוסרי – מנהל קשרים עסקיים וקשרי לקוחות".

תחום השקעות ההמונים בעולם נחשב לאחת ההבטחות הכלכליות הגדולות. בשנים האחרונות עולות פלטפורמות רבות להשקעות המונים וכל שנה מספרן עולה, נראה שהעולם מאמץ את השיטה החדשנית.

לטענת אור בנון, דווקא בישראל התחום נמצא בחיתוליו. "בישראל, שהיא דווקא מדינה מובילה בכמות הסטארטאפים, כל התחום עוד נמצא בחיתוליו. ניתן לומר שפיפלביז היא הראשונה המאפשרת השקעות מסוג זה בעסקים קטנים ובסטארט-אפים. לטעמי, עם רוח גבית מחוק מימון ההמונים החדש, נראה שאנחנו בדרך הנכונה לבצע מהפכה בכלכלה הישראלית".

דיברת על חוק מימון ההמונים החדש. שאגגל (מלשון גוגל) או שתחסוך לי ותסביר בקצרה?
הוא צוחק: "בוודאי. בשל הצלחת התחום בעולם והגיוסים המוצלחים של מאות מיליוני דולרים, גם ישראל נכנסה לפני מספר חודשים לתחום הנחשק. ממש לאחרונה עברה בכנסת חקיקה חדשה הפותחת את ההשקעות לקהל הרחב. עד כה, תחומים אלה נשמרו לבעלי הון התחלתי גבוה בלבד, וכך נמנעה מהציבור הרחב הזכות להשקיע. היום, החקיקה מנגישה אפשרות השקעה החל מסכומים נמוכים מאד בתחומים עם פוטנציאל רווח גדול".

איך זה באמת עובד?
"היזמים בונים קמפיין גיוס ייחודי דרך הפלטפורמה, שמטרתו לחשוף פרטי מידע על החברה, על פעילותה, על צוות היזמים המרכיב אותה, על תכניותיה לשימוש בכספי הגיוס וכמובן פרטים בסיסיים על ההשקעה. המשקיעים נחשפים להזדמנויות, לוקחים החלטה ו.. זהו. פשוט וקל. אנחנו פוגשים על בסיס יומי יזמים איכותיים בשלבים שונים עם רעיונות נפלאים. אני חושב שהיזמים האלה הם העתיד שלנו והתמיכה בהם חשובה מאד. חשוב לקדם את רעיון הכלכלה השיתופית והעצמאות הפיננסית. אני מאמין שהכל אפשרי בחיים, השאלה היא כמה מוכן הציבור לעשות ולהקריב על מנת להשיג את המטרות שלו".

מהו המוטו האישי שלך?
"לחלום ולהעז ולא לפחד מאתגרים – אלא להתמודד איתם".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן