אדם וים: מקום ראשון לתלמידי הפיזיקה של תמר אריאל

תלמידי מגמת פיזיקה של ביה"ס תמר אריאל - נתניה זכו במקום הראשון הארצי בתחרות "אדם וים".  זאת הזכייה השלישית במקום הראשון של תלמידי מגמת הפיזיקה השנה.

0
450
תלמידי מגמת פיזיקה של ביה
תלמידי מגמת הפיזיקה של תמר אריאל הדהימו בתחרות אדם וים

תלמידי מגמת פיזיקה של ביה"ס תמר אריאל – נתניה הדהימו. זכו במקום הראשון הארצי בתחרות "אדם וים".  הציגו פיתוחים פורצי דרך. 

תחרות "אדם וים", המתקיימת מדי שנה במרכז המדעים הרצליה, הינה תחרות כלל ארצית. התחרות בשיתוף משרד החינוך, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, עיריית הרצליה ועמותת "דולפין".

התחרות נושאת פרסים ומהווה כר פורה להעמקת ההיכרות עם סביבת הים והחוף. מטרת התחרות לקרב בני נוער לנושא הים ולהטמיע את חשיבות הנושא הימי. בהקשר ישיר לחוזקה הכלכלי, הביטחוני והסביבתי של מדינת ישראל. לתלמידים המתמודדים ניתנת הזדמנות להפגין הישגיהם. העבודות המתמודדות בתחרות נחשפות בפני מומחים מעולם המחקר ובכירים במערכת החינוך.

תלמידי מגמת הפיזיקה בבית הספר תמר אריאל – נתניה, הציגו פרויקטים מגוונים בתחומים שונים. התלמידים זכו במקום הראשון והשלישי. בנוסף, בציון לשבח ופרס חביב הקהל.

מקום ראשון: מערכת המזהה כלי טייס עוינים הנכנסים לאזור הסטרילי של כלי שיט ומאיימים על בטיחותו. 

יותם מלכה, שזכה במקום הראשון ובפרס חביב הקהל, פיתח מערכת המזהה כלי טייס עוינים. הכוונה לכלי טיס הנכנסים לאזור הסטרילי של כלי שייט ומאיימים על בטיחותם.

"הפרויקט דרש ממני להשקיע שעות רבות. בין השאר ללמוד באופן עצמאי תכנות, חומרה ופיזיקה ברמה אקדמית בעזרת המנחה שלי. נהניתי מהדרך ומהתוצאה. לפני שלושה חודשים קראתי כתבה על רחפני קמיקזה אוקראינים, שהטביעו את ספינת הדגל של הצי הרוסי, סרגיי קוטוב.  שנתיים לפני הטביעו את האוניה מוסקבה. הבנתי, שיש צורך ממשי בפרויקט. יש לי עוד הרבה מה לשפר בפרויקט. אני ממשיך לעבוד עליו". את יותם הנחה עומר צדקי מאוניברסיטת תל אביב.

מקום שלישי: סימולציה הבוחנת מאפיינים ותכונות תרמואלקטריות בחומרים הידרודינמיים. 

סמואל צרפתי וינון מלכה זכו במקום השלישי בעבודת מחקר פורצת דרך. הם חקרו חומרים הידרודינמיים כדי לפתח מחוללים תרמואלקטריים.

"לפני שנתיים המורה הראה לנו בכיתה שאם שמים מתכות בהפרשי טמפרטורות, אפשר להפיק מתח חשמלי. בכך, לסובב מנוע או להדליק מנורה. המורה הפנה אותנו לד"ר יוני מסיקה מאוניברסיטת בר אילן. זה מה שעשינו: למדנו את הנושא. פיתחנו סימולציה שיודעת לקבל מספר פרמטרים המאפיינים  את התכונות התרמואלקטריות במתכות שונות. בעזרת הסימולציה שפיתחנו ניתן לחסוך זמן יקר וכסף בניסויי מעבדה. בכך, למצוא שילוב של חומרים פוטנציאליים עם נצילות מקסימלית". את סמואל וינון הנחה ד"ר יוני מסיקה מאוניברסיטת בר אילן.

ציון לשבח בתחרות אדם וים: חיישן לבדיקת מי שתיה וזיהוי חיידקים

הדסה גרונוב, שזכתה בציון לשבח על עבודתה, פיתחה חיישן לבדיקת מי שתיה. "זיהוי חיידקים במי השתייה הוא נושא בעל חשיבות רבה לבריאות הציבור. היות, שזיהום חיידקי במים עלול לגרום למחלות קשות ואף למוות. לכן, יש צורך בשיטות יעילות ומהירות לאיתור חיידקים במי השתייה. היה לי חשוב לחקור ולפתח פרויקט שיעזור לסביבה ולאנשים – ולא רק במדינות עולם שלישי". הדסה ביצעה את עבודתה בהנחיית ד"ר שאול בובליל מאוניברסיטת בר אילן.

נועה כץ ולידור יוסף חקרו שיטות להפחתת ביופילים במי שפכים בהנחיית פרופ' רונן חזן וד"ר עמית רימון מהפקולטה לרפואה בבית החולים הדסה עין כרם.

עדי שלום וליה מליקו חקרו שיטות חדשניות למניעת סוללה מהתפרקות כאשר היא לא בשימוש. זאת, בהנחיית פרופ' נתנאל שפיגל וגיל ברגמן מאוניברסיטת אריאל ואוניברסיטת בר אילן.

תלמידי מגמת הפיזיקה השתתפו השנה במספר תחרויות וקטפו את המקומות הראשונים בכל אחת מהן.

איציק גוילי, מרכז מגמת הפיזיקה, מסר בתגובה למערכת נתניה און ליין, כי "המגמה מפתחת כישורי חשיבה גבוהים. בין היתר, דרך שיטת הלימוד הייחודית במגמה והיא שכל תלמיד בוחר נושא שמדבר אליו. כל תלמיד מפתח אותו בעזרת מומחים מהאקדמיה ומהתעשייה".

עוד הוסיף, כי "תלמידים שמסיימים את המגמה ממשיכים לעתודה האקדמית ולתוכניות עילית בצבא. הלב מתרחב כשתלמידים שלך נהיים רופאים, מהנדסים, עורכי דין ושופטים. בין השאר, בזכות הכישורים והמיומנויות שרכשו אצלנו המקנים להם יתרון בעולם האמיתי".

 חיה רובינשטיין,  מנכ"לית בית הספר, סיכמה:  "אני שמחה ונרגשת לראות שוב ושוב את תלמידינו נושאים את פירות עמלם – קוטפים את הפרסים הראשונים בתחרויות ארציות. זכיות אלה הן נקודות ציון בדרך החינוכית שאנו מתווים בבית החינוך שלנו. כזו, המאפשרת לתלמידים ללמוד מתוך סקרנות, חקר וענין".

"זה המקום להודות לראש העיר מרים פיירברג-איכר, למנהל  החינוך בעירייה ולעומדת בראשו אתי דהן, למנהלת האגף העל יסודי גילת סיימון, שתומכים בבית הספר לאורך שנים, תמיכה הבאה לידי ביטוי בהקצאת משאבים משמעותית המאפשרת לנו, צוות ותלמידים, לרקום חלומות ולהגשימם".