תרגיל ביולוגי חריג התקיים בבית חולים לניאדו

0
168
תרגיל ביולוגי בלניאדו. צילום באדיבות בית חולים לניאדו

תרגיל ביולוגי חריג התקיים במהלך יום רביעי השבוע בבית חולים לניאדו בעיר נתניה. התרגיל מתקיים לעתים נדירות יחסית ובודק את מוכנות המרכז הרפואי לתרחישי קיצון. התרגיל התקיים ע"י האגף לשעת חירום במשרד הבריאות ופיקוד העורף ובחן את מוכנות המרכז הרפואי להתפרצות תחלואה חריגה הנובעת מוירוס/חיידק/זיהום ביולוגי.

הכנת האירוע, שכלל תכנון מפורט לפרטי פרטים לביצוע תרגיל ביולוגי חריג, תורגלה במשך חודשים ארוכים. ההכנות כללו תרגול והדרכת אנשי צוות, הכנת חדרי בידוד, תרגול מתווי תרגיל שונים ובדיקת מלאים של ציוד מיגון, תרופות ומכשור רפואי רלוונטי.

התרגיל נפתח בכתב חידה שהועבר למחלקות המרכז הרפואי מצוות פיקוד העורף והאגף לשעת חירום במשרד הבריאות. הצוות הרפואי נדרש לזהות גורמים קליניים המהווים אזהרה לתחלואה חריגה ובהתאם לכך להכריז על אירוע ביולוגי חריג המחייב התיחסות קלינית ולוגיסטית מיידית. עם ההכרזה על האירוע הביולוגי החריג נפתח חדר מיון ביולוגי שפעל בסטנדרטים גבוהים של מיגון הצוות וכן נפתחה מחלקה לטיפול במטופלים שאובחנו בסובלים מתסמינים זהים למה שתואר בכתב החידה.

המטה לשעת חירום בלניאדו בראשות המנהל הרפואי, של לניאדו, פרופ' צבי שמעוני , ד"ר רגב כהן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות, ומנהלת היחידה לשעת חירום, לידיה לנקסנר, קיים לאורך כל שעות התרגיל הערכות מצב הנוגעות למצב החולים, אפשרויות טיפול, קבלת עדכונים שוטפים ממשרד הבריאות, פיקוד העורף וגורמי ביטחון.

מטה שעת חירום הוציא הוראות מפורטות לצוותים המטפלים על מנת לבצע טיפול רפואי התואם את הגדרת המקרה העדכנית.

מבית חולים לניאדו נמסר, כי בשעת השיא של התרגיל טופלו במיון הביולוגי ובמחלקה המטפלת בנפגעים כ-41 חולים, מתוכם 4 מונשמים. מדובר במספר גבוה מאד והעמידה ביעד המספרי הזה מעידה על מוכנות גבוהה של אנשי הצוות. . הטיפול הרפואי בוצע תחת לחץ זמנים ותוך כדי ביצוע חקירות קליניות שמטרתן לאתר את הגורם המחולל את ההתפרצות של התחלואה החריגה.

עוד נמסר, כי סיכום התרגיל העלה שעבודת ההכנה שבוצעה בלניאדו הוכחה כיעילה . כל בקרי התרגיל ציינו את הרצינות של אנשי הצוות. נעה חסדאי מהאגף לשעת חירום במשרד הבריאות, אמרה בסיכום, כי "התרגיל מהווה מופת לעבודה רצינית, מסודרת וניהול שקט של מטה שעת חירום. ניכר כי הנחיות המטה ירדו לצוותים המטפלים והצוות מילא בקפדנות את ההוראות הללו. שיתוף הפעולה עם הגורמים כמו עיריית נתניה, משטרה ראוי לציון. אני מתכוונת להשתמש בעזרים טכנולוגיים ונהלי עבודה שפותחו בלניאדו עבור המטה לשעת חירום ככלי לימודי עבור כלל מערכת הבריאות במדינת ישראל" .

בית חולים הלל יפה היה בית החולים ששימש כבקר לתרגיל ועוזר המנכ"ל ד"ר יואב אבו אמר בסיכום כי "התרשמנו מהרצון להעניק טיפול רפואי מיטבי למטופלים. כמו כן התרשמנו מניהול האתרים השונים – החל ממטה שעת חירום, מיון ביולוגי, מחלקת ההתפרצות בה טופלו הנפגעים והתרגולות השונות עבדו כמצופה מהם. חשיבות בחינת התמודדות הצוות במהלך ביצוע תרגיל ביולוגי חריג היא חיונית מאוד".

פרופסור צבי שמעוני, מנהל רפואי בלניאדו סיים את דברי הסיכום באמירה כי "קשה באימונים קל בקרב. צוות שעת חירום בראשות לנקסנר והיחידה למחלות זיהומיות ביצעו עבודה אינטנסיבית במשך חודשים ארוכים. אין לי ספק שעצם עבודת ההכנה לתרגיל היתה יעילה מאד ואני מברך את הצוות על העמידה המרשימה בהישגים הנדרשים מהתרגיל".

הרב חיים המרמן, מנכ"ל לניאדו מסר, כי "התרגול מהווה קיום מורשתו של מייסד לניאדו האדמו"ר מצאנז זצוק"ל וממשיך דרכו האדמו"ר שליט"א שציווה לעשות את כל מה שניתן ואף מעבר לכך על מנת להציל חיים".

מפקד מחוז שרון בפיקוד העורף: "המרכז הרפואי צאנז ע"ש לניאדו קיים תרגיל אירוע ביולוגי חריג בהצלחה מרשימה מאד".

עוד כתבות העשויות לעניין את הקוראים: 

תרגיל נפילת טילים ודליפת אמוניה התקיים במפעל טמפו – נתניה

הפרעת קשב וריכוז – טיפים ללומדים ולתלמידים

הטקסט למבחן לכיתות ו': חיסול אנשים וביתור גופות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן