שריפות חקלאיות פיראטיות באזור נתניה: זיהום אוויר מסכן חיים

כנס בנושא שריפות חקלאיות פיראטיות, בהשתתפות השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, ביישוב קדימה - צורן, חשף את היקפן. 

0
1357
אזור השרון מוביל במספר האתרים הפיראטיים לשריפת פסולת חקלאית מזהמת אוויר. צילום יח"צ

כנס בנושא שריפות חקלאיות פיראטיות, בהשתתפות השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, ביישוב קדימה – צורן, חשף את היקפן. 

בכנס, שהתקיים במעמד קרן גרין, ראש מועצת קדימה – צורן וראשי הפורום לישראל ירוקה, הוצג לראשונה בישראל דו"ח חמור אשר מיפה את היקפן העצום של שריפות חקלאיות פיראטיות.

על-פי נתוני הדו"ח והמשרד להגנת הסביבה, השריפות הללו מאיימות על הסביבה וגורמות לנזק בריאותי ונשימתי כבד לתושבי ישראל בכלל ולתושבי השרון ואזור נתניה בפרט.

בדו"ח 'הפורום לישראל ירוקה' שהוצג בכנס, מתועדים לראשונה 470 אתרים פיראטיים להשלכת פסולת חקלאית ברחבי הארץ.

באתרים אלה מושלכים מדי שנה כ-40,000 טון של יריעות פלסטיק וצינורות השקיה משומשים, הנשרפים או נקברים לשנים רבות.

מדובר בזיהום חמור של האוויר ומקורות המים, והפיכת חיי התושבים הגרים בסמוך לאתרים הפיראטיים לבלתי נסבלים.

למדינה אין חוק האוסר או מסדיר שריפת פסולת חקלאית מפלסטיק

גם החקלאים עצמם אובדי עצות, אך המדינה לא לוקחת אחריות על הנושא. למעשה, עד כה, כך נטען בדו"ח, אין אף חוק לטיפול במפגע הסביבתי החמור.

אזור השרון, כך על-פי ממצאי הדו"ח, מוביל במספר האתרים הפיראטיים בהם מתבצעות פעולות שריפה לא חוקיות. בין השאר, בשל הקרבה לשטחי הרשות הפלסטינאית.

השרה גילה גמליאל אמרה למערכת נתניה און ליין, כי "עלינו לרכז מאמצים יחדיו כדי למנוע את תופעת  השריפות החקלאיות שתופסת תאוצה".

"אני רואה בחודשים האחרונים את ההתגברות של הפניות למשרד בנושא, ובוחנת את הסיבות. אנו מפעילים אמצעים מתקדמים לאיתור שריפות ועברייני סביבה".

"למשל, רחפנים ומצלמות מוכמנות על אתרים של השלכת פסולת. הידקנו את הקשר עם מכבי האש כדי לכבות את השריפות במהירות, ואנו פועלים מול משרד החקלאות כדי לצמצם את האישורים הניתנים לשריפות חקלאיות".

למרות היקף הזיהום העצום, מתברר כי אין אף חוק המסדיר את הנושא.

בניגוד לחוקי 'אחריות יצרן מורחבת' הקיימים בישראל בתחום מיחזור האריזות, בקבוקים, פסולת אלקטרונית וצמיגים, אין שום חוק המחייב את היצרנים לקחת אחריות על פסולת פלסטיק חקלאית.

קרן גרין, ראש מועצת קדימה צורן ציינה בכנס, כי "אני מצטרפת לקריאה של הפורום להחיל חוק אחריות יצרן מורחבת בענף החקלאות על הפסולת".

"רק אם נשלוט מלמעלה בצורה מערכתית נוכל להתמודד עם בעיית הפסולת החקלאית, כפי שמצוין בדו"ח שפרסם הפורום".

"כמו בתחומי פסולת אחרים, המשרד להגנת הסביבה יחד עם משרד החקלאות צריכים לפתור את הבעיה מלמעלה, ולספק פתרון מהשורש לתופעה שאנחנו יחד עם התושבים שלנו לא יכולים להתמודד איתה".

"ישוב או רשות מוניציפלית לא יכולים להתמודד בעצמם עם הבעיה, למרות הקשר ההדוק עם גורמי האכיפה ועם החקלאים. אחריות היצרן צריכה להיות על יצרני ויבואני הפלסטיק ולא על החקלאים"

בעקבות תלונות של אזרחים זועמים, שנפגעו מזיהום האוויר הבלתי נסבל, פתח 'הפורום לישראל ירוקה' מוקד לפניות הציבור. הן יופנו ישירות לטיפול המשרד להגנת הסביבה.

תושבי השרון הסובלים מהמפגע יכולים למלא טופס תלונה דרך אתר הפורום לישראל ירוקה.

שריפות חקלאיות פיראטיות – זיהום אוויר ממנו סובלים מאות אלפים

על רקע משבר הקורונה, משפחות רבות באזור השרון מצאו עצמן סגורות בביתן עם חלונות ותריסים מוגפים, עקב מפגעי זיהום אוויר הנגרמים משריפת הפסולת.

גלעד אך, מנכ"ל הפורום לישראל ירוקה, המחיש בכנס את היקף התופעה. "תעשיית בקבוקי הפלסטיק בישראל מייצרת בשנה כ-6.5 אלף טון פלסטיק, שחלקו הגדול ממוחזר".

"לעומת זאת, הפלסטיק בחקלאות מגיע לכ-50 אלף טון בשנה (פי שמונה) ורובו נשרף בצורה פיראטית ומסב נזקים עצומים לסביבה ולנשימה, במיוחד לאור משבר הקורונה".

"מחירי הנפט שצנחו הפכו את המיחזור ללא רלוונטי עבור החקלאים, מה שמאלצם להיפטר מהפסולת בכוחות עצמם, להטמינה באופן פיראטי או לשרפה".

"כך סובלים התושבים מהררי פסולת חקלאית, המזהמת את האוויר, מקורות המים והסביבה. המדינה אינה עוצרת את המפגע".

"טרקטורים חופרים בורות הטמנה באישון לילה, או פסולת המושלכת בפאתי ישובים ומאיימת על בריאות התושבים, הפכו לדבר שבשגרה ברבים מהישובים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן