שיקום לב או שיקום ריאות זה אפשרי

1
487
נעמי טוביה לניאדו נתניה
נעמי טוביה, בית חולים לניאדו

מדי יום מלווים אנשי מקצוע ומומחים, במכון שיקום ריאות ובמכון שיקום לב במרכז הרפואי לניאדו – נתניה, עשרות מטופלים בתכנית שיקומית קפדנית. התכנית השיקומית, המותאמת לכל מטופל, מבוקרת ומפוקחת בהתאם להתקדמותו של המטופל, מניבה תוצאות ברורות. החל משיפור בתפקוד היומיומי וכלה בהרחבת הידע על המחלה ודרכי ההתמודדות. "אחד היתרונות הבולטים של התכנית", אומרת נעמי טוביה, מנהלת מכוני השיקום: "היא החזרת הביטחון העצמי ואמונתו של המטופל בעצמו וביכולות גופו". על שיקום לב ועל שיקום ריאות בריאיון שלפניכם.

נעמי, למי מיועד השיקום? מהו הפרופיל של המטופלים?

"אחלק את תשובתי לשני חלקים. במכון הלב אנחנו מטפלים במטופלים שעברו אוטם לבבי, צינתור טיפולי בו הוכנס סטנט, מושתלי קוצב, מושתלי לב, מטופלים הסובלים מאי ספיקת לב ומטופלים הסובלים ממחלות כלי דם היקפיים. במכון הריאות אנחנו מטפלים, בעיקר, במטופלים הסובלים ממחלת ריאות כרונית שנקראת COPD – מחלה הפוגעת פגיעה חמורה בתפקוד הריאות. המטופלים הללו זכאים להחזר מקופות החולים על סדרת טיפולים במכוני השיקום שלנו. אני ממליצה לבקש מהרופא המטפל הפנייה למכון שיקום רלוונטי".

איזה בדיקות עוברים המטופלים עם כניסתם למכוני השיקום?

"גם כאן זה משתנה בין מטופלים במכון הלב לבין מטופלים במכון הריאות. מטופלים אשר מגיעים למכון הלב, עוברים בדיקה של רופא קרדיולוג וכן פיזיותרפיסט. מטופלים המגיעים למכון הריאות עוברים בדיקת רופא ריאות, בדיקת אחות מומחית למחלות ריאות ופיזיותרפיסט. חשוב להדגיש, כי בנוסף לבדיקות המבוצעות בקבלה לתכניות השיקום, אנחנו מבצעים בדיקות מדדים בתחילת כל אימון וכן בדיקות רופא תקופתיות".

מהו בעצם הטיפול השיקומי ומהו כולל?

"המטופלים מקבלים תכנית תרגילי כושר מותאמת אישית לצרכים הרפואיים שלהם. האימון נפתח בחימום קל ולאחר מכן המטופלים מתאמנים על מכשירי הכושר השונים שנמצאים במכון. בכך, הם משפרים את תפקודי הלב והריאות. אנחנו קובעים לכל מטופל ומטופלת את טווח הדופק אליו הוא צריך להגיע כדי לייצר מאמץ משמעותי שיפעיל את השרירים אך לא יהווה סכנה. המטופלים עוברים במהלך האימון בין תחנות אימון שונות ומבצעים סדרת תרגילים. עם סיום האימון מתבצעות מתיחות למניעת התכווצות שרירים. תכניות האימון משתנות מדי חודש על מנת לחזק שרירים שונים הזקוקים לחיזוק. האימון נמשך על פני שעה שלמה, כשהמטופלים נהנים מהנוף המרהיב הנשקף מהחלון הפנורמי של הצופה לים".

שיקום לב שיקום ריאות – תכנית מותאמת אישית

מהי מטרת האימון ואיזה שירותים נלווים מוצעים?

"במכון הלב אנחנו מאמנים את המטופלים באימונים, המשפרים את זרימת הדם מהלב לוורידים. האימון מייצר מעקפים קטנים של כלי דם אשר משפרים את זרימת הדם. בנוסף, האימון מייעל את ההתכווצות של שריר הלב ומייעל את תפקוד מערכת העצבים. במכון הריאות המטרה המרכזית של האימון היא שיפור התפקוד היומיומי כמו עליית מדרגות, יציאה מהבית לקניות. מטרה מרכזית לכלל המטופלים היא החזרת הביטחון העצמי ביכולת הגוף לתפקד. חשוב להבין, שהביטחון העצמי של המטופלים פגוע בעקבות המחלה או האירוע הלבבי. האימון הגופני מחזיר את הביטחון הזה ומשפר את התפקוד. שירות נוסף וחשוב לא פחות אותו אנו מציעים, כולל הדרכות מקצועיות על המחלה ממנה הם סובלים. לדוגמא, חולי ריאות רבים משתמשים במשאפים שונים. מטופלים רבים לא יודעים כיצד להשתמש במשאפים בצורה נכונה ובכך להקל על עצמם. ההדרכות מבוצעות באופן קבוע והן מרחיבות ומעמיקות את הידע המקצועי של המטופלים".

לכתבות ולריאיונות מומלצים נוספים בתחום הבריאות:

הפרעת קשב וריכוז – טיפים ללומדים

בדיקת MRI – כל מה רציתם לדעת

הרטבת לילה אצל ילדים – דרכי טיפול

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן