רק בישראל: ראש עיר (כמעט) לנצח

8
146

לא רק בגלל הכוח, השררה והעוצמה הבלתי נתפסת-אלא ובעיקר בשביל הדמוקרטיה, חייבים להגביל בזמן כהונת ראשי ערים

במדינת ישראל, בשונה למשל מניו-יורק, אין הגבלה על כהונת ראש עיר. בישראל אין גם חוק המטיל מגבלה על מספר הקדנציות שיכול ראש ממשלה או לחילופין ראש עיר לכהן. וזה, רבותיי, מעוות!

בעבר הובאו לכנסת ישראל מספר פעמים הצעות חוק שיתחמו ראשי ערים ומועצות לכהן ברצף עד שלוש קדנציות, כלומר 15 שנות כהונה, אלא, שבכנסת ישראל כמו בכנסת ישראל, הלחצים, הלוביסטים וגם רבים מחברי הכנסת שחלק מחבריהם מכהנים כראשי רשויות, נכשלו הניסיונות לייצר דמוקרטיה טובה יותר.

עובדה ידועה היא, שלראשי רשויות כוח רב בידיים. תופעה ידועה היא גם כן, שראשי רשויות המכהנים קדנציה אחת, זוכים לרוב בבחירות גם בקדנציה שנייה – לא רק בגלל שהוכיחו עצמו במעשים, אלא גם בשל העובדה שהם שולטים ביד רמה במנגנון העירוני.

ככל שכוחם של המשרדים הממשלתיים נחלש, כך גדל כוחו של ראש רשות וכך אחיזתו במנגנון העירוני, לפעמים גם בהכנסת מקורבים למנגנון ואין-ספור פעילי שטח קטנים ביום בחירות, ההופכים קצת אחרי הבחירות לרשות עובדי עירייה מן המניין.

פעם סיפר לי מישהו חכם בדיחה: מה ההבדל בין פוליטיקאי לגנב? והתשובה היא שאין, פשוט את הגנב תפסו. כמובן, שאין אני בא להטיל רפש במאות ראשי רשויות העושים את עבודתם נאמנה, ללא כחל וסרק. ועדיין, ריבוי המקרים שהתפרסמו במהלך חמש השנים האחרונות בהן הוגשו כתבי אישום נגד ראשי רשויות (כמו גם שרים וח"כים וגם ראש ממשלה אחד לשעבר) מחדדים את הנקודה: מדוע, לעזאזל, משך הכהונה של המושכים בחוטים, האנשים שהם הכי חזקים, לא תוגבל? הרי ברור, שאם יידע ראש רשות, כל ראש רשות, שיש תאריך "פג תוקף" לכהונתו, הוא באמת ינסה להותיר חותם, הוא גם יתאמץ יותר, לא יהיה לו מספיק זמן לשקוע בשיכרון הכוח ולהתבשם מאומרי ההן מסביבו.

אי-הגבלת תקופת כהונתו של ראש עיר פוגמת, בעיקר, ביעילות ובהתחדשות המערכת המוניציפלית. העוצמה הפוליטית הנצברת מונעת, גם, מאישים טובים שאינם חושבים, בדיוק כמו ראש הרשות, להיכנס למערכת. וכשאין דם חדש, כשאין חשיבה רעננה, כשהמערכת אינה מתחדשת, כל כיכר חדשה שנבנית הופכת להישג והמרחק בין הראש לשטח מתרחק לו והולך. 

אם הגבלת תקופת הכהונה לא הייתה משמעותית כל-כך, היו הרמטכ"ל, הרבנים הראשיים ונשיא המדינה מכהנים עד יום מותם או יום פרישתם לגמלאות – אלא שגם בדיקטטורות וברפובליקת בננות הבינו את מה שבכנסת ישראל נוח שלא להבין: התחלופה בריאה – בעיקר לדמוקרטיה.

האמת, שאני ממש לא ממציא את הגלגל. גדולים וחשובים ממני אמרו זאת קודם. קחו, למשל, את חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ), שהציע בעבר לאפשר לראשי רשויות לכהן עד שתי קדנציות ברציפות. ואם ירצו לכהן עוד קדנציה, ייצאו לתקופת צינון. הוא הסביר זאת בפוליטיזציה המערכתית, בעוצמתו של ראש עיר שמאחוריו מנגנון עירוני שלם, שגם אם כולם מצקצקים שפתיים וטוענים שאינם מפעילים עובדי עירייה כפעילי בחירות, בתכל'ס הופכים עובדי העירייה לפעילי בחירות אם ירצו ואם לאו.

כוח כמעט אבסולוטי, אם תרצו ואם לא, משחית. אחוזי ההצבעה הנמוכים במרבית ערי ישראל יותר משהם מצביעים על תחושת המיאוס של הציבור מנבחריו, הם מצביעים על חוסר אמון הציבור ביכולת לשנות. אם תוסיפו לכך את הנטייה של מרבית ראשי הערים בישראל לאמץ לעצמם קואליציה מקיר לקיר, כזו בה מספר חברי המועצה מטעם האופוזיציה לרוב הוא פחות ממספר אצבעות כף היד, תקבלו דוגמא פשוטה לדמו-קטטורה. אז נכון, שמיד יקפצו כולם ויטענו שרק עם שקט תעשייתי ניתן לנהל טוב יותר את הרשות המקומית, ובכלל ברשות מקומית אין באמת אופוזיציה וקואליציה, אבל, וזה האבל הגדול, כשהשיטה מלכתחילה דפוקה, כשהמערכת מסואבת ודם חדש לא זורם בה וכשראש רשות, בין אם טוב ובין אם גרוע, יושב על כסאו קדנציה אחר קדנציה, נקבל – כולנו – מתכון לבינוניות ופעם בחמש שנות בחירות חגיגה לדמוקרטיה שמעניינת רק את היושבים על הכסא ואת מקורביהם…

 

8 תגובות

  1. כבר מזמן לא קראתי טור שהסכמתי שם עם כל מילה! כמו עכשו. אין ספק שהמשכיות מוגזמת של שלטון ראש עיר היא היא המפתח לשחיתות וחייבים לעצור את התופעה הזאת.

  2. טלי, את יודעת מה הוא הכח הכי חזק בעולם (טוב, אחרי אלוהים) זה כח העם!!!! עמים רבים כבר הוכיחו כי ניתן להפיל משטרים, אפילו במצרים ולוב,,, כח העם, הכח הכי חזק.

  3. אכן חייבים להגביל כהונת ראשי ערים וכנ"ל גם ראשי מדינה. כהונה של יותר משתי קדנציות זו לדעתי פגיעה בדמוקרטיה.

  4. אם ניקח דוגמה את ראש עיריית ירושלים ז"ל טדי קולאק שכיהן שנים רבות והשאיר חותם בירושלים אף אחד לא התלונן זה היה נוח אותו דבר אצלנו עד שיהיה לנו חוק שנותן זמן כהונה רצוי למצוא מועמדים שיהיו מתאימים לנתניה .

  5. חייבים להגביל כהונת ראש עיר שכוחו עשוי להיות חזק מראש ממשלה אז מה הפלא שהשחיתות חוגגת ברוב העיריות?? יוני כל מילה בסלע

  6. חייבים להגביל כהונת ראש עיר שכוחו עשוי להיות חזק מראש ממשלה אז מה הפלא שהשחיתות חוגגת ברוב העיריות?? יוני כל מילה בסלע

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן