רחוב הס – הקץ לסיוט

0
369
קטסטרופה תחבורתית. רחוב הס. צילום גיא נמרוד

שבועיים לאחר שנתניה און ליין-ksn חשף את מחדלי ההחלטה העירונית, שהפכה בפועל את רחוב הס לשוק עובדים, עם מאות שוהים בלתי-חוקיים וקטסטרופה תחבורתית, הודיע מ"מ ראש העירייה, אלי דלל, כי ההחלטה תשונה.

"קטסטרופה תחבורתית וסבל לתושבים", כך הגדירו לפני כשבועיים גורמים בכירים בעיריית נתניה וכן תושבים המתגוררים ברחוב הס את יישום החלטת ועדת התחבורה להעתיק הנקודות להורדת והעלאת עובדים ישראליים מהמשולש ברחוב הס – זאת לאחר שבמשך שנים פעלה הנקודה בכיכר הפרחים. הבעיה החמורה, כך מאשרים גורמי ביטחון, נובעת מהפיכת האזור כולו לנקודת איסוף מצד שיפוצניקים של פועלים על בסיס יומי, בעיקר שוהים בלתי-חוקיים מהרשות הפלסטינאית ומהגרים ללא רישיונות עבודה המתגוררים באזור המכונה "נתניה השנייה".מ"מ ראה"ע נתניה אלי דלל. צילום נתניה 1הרצל קרן. צילום קובי לחמיש

 עד לפני כמעט עשור שימש האזור בו שכנה בעבר מסעדת "סטקיית הטייסים", בכביש המוביל לתחנת הרכבת ולתחנת כיבוי אש, כנקודה קבועה בה ניתן היה להשיג פועלים תושבי השטחים. באותה עת, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, נעשו ניסיונות למגר התופעה – לאחר שנושא השהייה הבלתי-חוקית הפך למסוכן. במקביל, גם בלחץ מאות העובדים הערבים-ישראלים בעלי התעודה הכחולה שביקשו שלא ישייכו אותם לעובדים הפלסטינאים, הוקצו באזור שוק הפרחים ברחוב גורדון נקודות להורדת והעלאת עובדים.

בכתבת התחקיר שפורסמה, כאמור, לפני כשבועיים, התעלמו בעיריית נתניה משורה ארוכה של שאלות, בהן שאלות המצביעות, לכאורה, על קבלת החלטות עירוניות בדרג הפקידותי המנותקות מהמציאות. בעירייה הסתפקו בתשובה: "הנושא מפוקח".

 לפני כארבע שנים, בעקבות הכוונה לשיפוץ רחוב גורדון, התקבלה החלטה תמוהה יחסית בוועדת התנועה, להעתקת נקודות ההורדה והעלאה לרחוב הס. להחלטה התנגדו אז, ממש כמו היום, גורמים בפיקוח העירוני שטענו כי מדובר בנקודה בעייתית. לפני כחודשיים הוחלט בעירייה ליישם ההחלטה בפועל – זאת לאור השיפוצים המתקיימים ברחוב הרצל ואשר מתוכננים להימשך ברחוב גורדון. גם אז, ממש כמו היום, טענו המתנגדים כי מבחינה תחבורתית ייווצרו עומסי תנועה בלתי-סבירים. גם אז כמו היום, היו אלה שטענו כי בעוד שהעלאת והורדת העובדים הישראלים מהמשולש ברחוב גורדון היא נוחה ומהירה וכי שוהים בלתי-חוקיים ומהגרים "לא מעיזים להגיע למקום בשל מבנה הכביש המקשה על עצירה של רכבים שנהגיהם מחפשים עובדים". אלא, שגם אז כמו היום, איש לא הקשיב להם.

 בכתבת התחקיר שפורסמה, כאמור, לפני כשבועיים, התעלמו בעיריית נתניה משורה ארוכה של שאלות, בהן שאלות המצביעות, לכאורה, על קבלת החלטות עירוניות בדרג הפקידותי המנותקות מהמציאות. בעירייה הסתפקו בתשובה: "הנושא מפוקח".

 לבעיה שנוצרה מודעים גם אלי דלל, סגן ראש העירייה ויו"ר ועדת התחבורה וגם הרצל קרן, המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק הפיקוח. שניהם הסכימו, כי המצב הקיים בלתי-אפשרי וכי חייבים למצוא חלופה. מתברר, שהנושא נדון לפני כחודש בוועדת התנועה. באותה ישיבה, למרות טענות הדרג המקצועי כי הכל כשורה, הוצעו שתי חלופות לבדיקה: חלופה ראשונה בתוך השוק העירוני ואילו השנייה באזור תחנת הדלק ביציאה המרכזית של העיר נתניה. "רחוב הס פשוט לא מתאים, כי הוא צר מדי ואין מרחב תמרון לכמות גדולה של מוניות המגיעה באותו הזמן", ציינו השניים ואילו גורמים בעירייה הוסיפו, כי "הבעיה אינה במאות העובדים הישראלים המגיעים מהמשולש, אלא במאות נוספות של עובדים זרים ושוהים בלתי-חוקיים שאין למדינה יותר מדי כלים לטפל".

 ביום שלישי השבוע, אישר מ"מ ראש העירייה ומחזיק תיק התשתיות, אלי דלל, כי הוחלט על בחירת אחת החלופות שהוצעו, וכי במהלך השבועות הקרובים תקבל ההמלצה תוקף, עם אישורה בוועדת התחבורה. נתניה און ליין-ksn ימשיך לעקוב עד ליישום בפועל.