רחובות נתניה: חסידי אומות עולם לצד אנשי רוח

מועצת העיר נתניה אישרה שורה של שמות רחובות חדשים בעיר. רחובות נתניה החדשים: אילנה רובינא, נתן זך, נחמה ליפשיץ וגם אלנה מלכת רומניה. 

0
989
נתניה - מבט על - רחובות נתניה
נתניה. צילום רן אליהו

מועצת העיר נתניה אישרה שורה של שמות רחובות חדשים בעיר. רחובות נתניה החדשים: אילנה רובינא, נתן זך, נחמה ליפשיץ וגם אלנה מלכת רומניה. בכך, נתנה תוקף להחלטות הוועדה למתן שמות רחובות בראשותו של סגן ראש העיר, עו”ד אדיר בנימיני.

בין השאר, אושרו ההצעות אותן הגישה ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, להנצחת דמויות מתחום התרבות.

ברשימה שאושרה: המשורר נתן זך והאמניות אילנה רובינא וכן נחמה ליפשיץ. במסגרת המגמה להנצחת חסידי אומות עולם בנתניה, התקבלה הצעת ראש העירייה להנצחתם של וילפריד ישראל וכן אלנה מלכת רומניה.

וילפריד ישראל היה סוחר ונדבן אנגלי-גרמני יהודי, פעיל בתנועה הציונית ובעליית הנוער. הוא פעל רבות להצלת יהודים באירופה בעת השלטון הנאצי. ישראל הקים מנגנון סודי שהתמחה בהצלת יהודים שכבר נעצרו במחנות הריכוז הראשונים. במקביל, פעל ישראל להשגת אשרות ורישיונות לשכירת אניות ובכך הציל עשרות אלפי יהודים ממוות ודאי. וילפריד ישראל נספה בשנת 1943, במהלך טיסה כשחזר משליחות הצלה מטעם הסוכנות היהודית בפורטוגל וספרד. המטוס הופל על ידי שמונה מטוסי קרב גרמנים.

אלנה, המלכה האם של רומניה, הוכרה כחסידת אומות עולם. זאת הודות לפעולות שנקטה בתקופת מלחמת העולם השנייה למען יהודי רומניה. הנשיא לשעבר, רובי ריבלין, כתב בזמנו לנכדתה, הנסיכה מרגרט. בדבריו אמר "העם היהודי מוקיר תודה עמוקה למאמציה האמיצים של המלכה האם אלנה להצלת יהודים בתקופת השואה. יהודי רומניה חוו תקופות של שגשוג ושל שפל בהיסטוריה המשותפת על אדמת המדינה. מעשים נעלים אלה, דוגמת פועלה של המלכה אלנה, מוסיפים קרני אור. קרני אור לתקופה החשוכה של השואה ברומניה".

אדיר בנימיני על רחובות נתניה: "אנו מודעים היטב לפער העצום הקיים בין רחובות הנקראים על שם גברים ביחס לרחובות על שם נשים. אנחנו עושים מאמצים גדולים לצמצמם את הפערים הללו.

בזירה המקומית אושרה הנצחתם של אלפונסו צבע ויוסף רוט. כמו כן, אושרה הנצחתה של המדענית היהודייה, רחל (רוזלינד) פרנקלין. עבודתה על המבנה המרחבי של ה-DNA תרמה תרומה מדעית מהותית וחשובה לגילוי מבנה זה. תגליתה הוסתרה במשך שנים רבות, על ידי המדענים פרנסיס קריק וג'יימס ווטסון. האמת יצאה לאור ופרנקלין זכתה להכרה לה הייתה ראויה בגין תגליתה המדעית.

פיירברג-איכר מציינת, כי מאז כניסתה לתפקיד, שמה לה למטרה להביא להנצחת גיבורי תרבות ונשים פורצות דרך בתחומן. "אני גאה על כך", היא אומרת אמרה למערכת נתניה און ליין.

יו”ר הוועדה, סגן ראש העיר עו”ד אדיר בנימיני, הוסיף כי "מדובר במגמה ברורה. אנחנו ממשיכים במגמה זו להנציח דמויות ערכיות שתרמו לעיר, למדינה, לעם היהודי ולאנושות בכללותה. דגש מיוחד אנו שמים על אנשי אומנות ותרבות. אנו מודעים היטב לפער העצום הקיים בין רחובות הנקראים על שם גברים ביחס לרחובות על שם נשים. אנחנו עושים מאמצים גדולים לצמצמם את הפערים הללו. בשנים האחרונות החל פרויקט בשם 'רחוב משלה'. בו מאגר שמות של נשים הראויות לשם רחוב משלהן. אני קורא לתושבי העיר לעשות שימוש במאגר ולהגיש הצעות. כל הצעה תיבחן על פי הקריטריונים שנקבעו לאורך השנים במסגרת הוועדה. רחובות נתניה הן הדרך להנציח שמות משמעותיים לכולנו".

כתבות נוספות העשויות לעניין את גולשי נתניה און ליין: 

נתניה מכל זווית: 25 סיורים מרהיבים ברחבי בירת השרון

 

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן